Løsemiddelaktig aroma (karakteriseres tidvis som aceton - neglelakkfjerner, men jeg synes ikke det har stemt helt, etter å snust på neglelakkfjerneren) kan være fuselalkoholer, som dannes av stresset gjær, f.eks ved for lite frisk gjær, eller høy gjæringstemperatur.
Har vært borti det i endel både kommersiell og hjemmebrygget øl som har hatt en slik aroma, og noen ganger smak, inkludert min egen old ale.
- Tror jeg fikk beluftet vørteren for dårlig til old ale´n, og/eller at den ikke fikk nok frisk gjær
- Andre hjemmebryggede øl hvor jeg har oppdaget det, har enten vært 6-10% av bryggere som ikke har brygget mye sterkøl, vært gjæret for varmt, manglende temperaturkontroll og/eller det har vært tilsatt for lite gjær.
- Av kommersielle øl, er det typisk enkelte >10% øl som jeg opplever får slik uønsket aroma og smak, da det er ekstra utfordrende å tilfredsstille gjæren gjennom hele forløpet.
- Fuselalkoholer er med på å rekruttere tømmermenn.., så ikke test for grundig i løpet av kort tid.
- For høy konsentrasjon av oksygen (ved for mye tilsetting av ren oksygen) skal også kunne gi fuselalkoholer under gjæring
- Veldig høy andel av røstet malt i stout kan også gi merkelig aroma og smak som kan likne litt på dette, i tillegg til astringens ("snerpende")
Regner med stouten ikke er allverdens sterk, men at det kan være lurt å se på gjæringsforløpet;
- Hva var OG og FG?
- Hvor mye gjær tilsatte du, når var den produsert, og lagde du starter eller aktiviserte den på annet vis?
- Hvilke(n) temperatur(er) gjæret du ølet på, spesielt ved tilsetting av gjæren og videre de første 2-3 dagene?
- Hvordan beluftet du vørteren?
Diacetyl gir smøraktig aroma og tidvis smak, men kan som gustavf sier kureres.
Fuselalkoholer vil man dessverre ikke bli kvitt på samme vis, men gir vel i mine øyne heller en nyttig erfaring på at gjæringen må kontrolleres enda bedre.