Sourvisiae - ny surølgjær fra Lallemand

Kom nettopp over denne kunngjøringen fra Lallemand, en uke gammel: https://www.lallemandbrewing.com/en/global/news/launch-of-lactic-acid-producing-yeast-sourvisiae/

Jeg håper denne kommer hit innen rimelig tid. Jeg har kvidd meg for alt styret med å lage surøl, men med denne skal det jo være like enkelt som å brygge vanlig øl.

Men det er sikkert noen haker. Gratis lunsj er sjelden vare.
Det blir spennende å få lese om de første ølene som blir laget av medlemmene av dette forumet.
Jeg vil sitte på gjerdet en stund og observere tror jeg.
 
GMO-gjær så spørs om man får se den her.

Jeg tenkte på det, og du har nok sørgelig rett: Genmodifisering (GMO) | Mattilsynet

Det ville jo være fryktelig om vi fikk organismer ut i norsk natur som produserer mjølkesyre:confused:.

Det morsomme er jo at om man hadde avlet fram den samme gjæren på "naturlig" vis, hadde det ikke vært noe problem. Det absurde med dette regelverket er at man ser på hvordan noe er blitt til i stedet for å se på hva det er. Riktignok kan Mattilsynet i teorien godkjenne denne gjæren, men det vil i så fall bli den første genmodifiserte organismen som er godkjent i Norge.

Men det er kanskje ikke helt usannsynlig at den vil bli godkjent av EU:rolleyes:?
 
Sist redigert:
Lagde en batch med Ebbegarden kveik som etter hvert gav en munnfølelse lik kulturmelk, på en god måte. Maltbasen var pils, litt hvete, litt mais. Denne ble gjæret på ca 26 grader.

Det var ingen andre grunner til denne syrligheten, så kanskje det er en slappere versjon av samme egenskap i denne?
 
Lagde en batch med Ebbegarden kveik som etter hvert gav en munnfølelse lik kulturmelk, på en god måte. Maltbasen var pils, litt hvete, litt mais. Denne ble gjæret på ca 26 grader.

Det var ingen andre grunner til denne syrligheten, så kanskje det er en slappere versjon av samme egenskap i denne?

Vandrekveik eller reindyrka? Vandrekveiken kan vel være en miks av bakterier og gjær?
 
Spennende. Kan det ha med denne å gjøre?

Melkesyreproduserende gjær

Nei, det der er en naturlig forekommende gjær. Jeg lurer på om det er en som Charlie Bamforth snakket om i en podcast, en som ble funnet i fordøyelsessystemet til en veps. Jeg har ikke hørt noe mer om den.

Jeg tror kanskje man prøvde ut flere sånne for et par år siden. Den Bamforth snakket om, er denne: Lachancea LLC Jeg mener han sa at det var ei gruppe på hans universitet - University of California, Davis - som hadde funnet den først,
 
Sist redigert:
en som ble funnet i fordøyelsessystemet til en veps.

Det kan nok ikke stemme. Denne ble funnet av studenter som satte ut glass i nærområdet til universitetet de studerte ved. Tenkte kanskje det var den som var genmodifisert.

Men det er sansynligvis en annen. Spennende er det ihvertfall, håper vi får en sånn type gjær her snart.
 
Det kan nok ikke stemme. Denne ble funnet av studenter som satte ut glass i nærområdet til universitetet de studerte ved. Tenkte kanskje det var den som var genmodifisert.

Men det er sansynligvis en annen. Spennende er det ihvertfall, håper vi får en sånn type gjær her snart.

Den som Lallemand lanserer nå er en saccharomyces cerevsisae - altså en vanlig ale-gjær - som har fått lagt inn et gen som gjør at den produserer mjølkesyre. Men det finnes det åpenbart flere gjærtyper ute i naturen som gjør, også. Lachansea er en av dem. Så hvorfor i all verden vi ikke skulle kunne ta i bruk en modifisert cerevisiae, som antakelig ikke er i stand til å greie seg ute i naturen i det hele tatt, virker jo litt rart.

For den som vil studere litt grundigere: Error - Cookies Turned Off
(Lenka funker. Jeg veit ikke hvorfor den teksten kommer opp.)
 
Sist redigert:
Vandrekveik eller reindyrka? Vandrekveiken kan vel være en miks av bakterier og gjær?
Han jeg fikk den hos sa aldri noe om det, men han hadde høsta den fra eget brygg, så den hadde hvertfall vandra et ledd. Det var et slumse-eksperiment, så jeg tenkte aldri noe særlig over det før jeg, som typisk er, kom mot slutten av fatet og kjente at jeg kom til å savne denne sære smaken. Veldig frisk og god på varme sommerdager. Som ordtaket sier "Den beste flaska er alltid den siste"
 
Tilbake
Topp