Spedel Braumeister Plus 20 liter

Du får gi en tilbakemelding når du har testet ut det nye humlefilteret noen gangen :) Det skal vel tres rundt røret på samme måte som maltrøret? Ellers er jeg imponert av 3 brygg på én uke o_O



Da har jeg fått testet det originale humle-filteret til min speidel 20 plus.
Dommen er vel at det funker helt greit til ølstiler som ikke skal ha for mye humle i seg, da gjennomstrømningen av vørter begrenses kraftig med større mengde humle.
Brygget en Kronenbourg 1664 Blanc, og der skal det jo oppi en del andre ting enn bare humle, som appelsin/sitron skall og koreanderfrø. Jeg måtte heise og dyppe filteret (som en tepose) en del under bryggingen for å i det hele tatt få gjennomstrømming når alt av ingredienser var oppi.
Jeg for min del er glad for at jeg har det, da det tres enkelt over skruen i midten og ligger sånn at lokket kan være på under kjøling, i motsetning til det billige filteret man henger over kanten som jeg kjøpte på ebay for lenge siden.

IMG_0317.JPG IMG_0319.JPG IMG_0320.JPG
 
Første batch på Speidel 20 Plus og overgangen fra Beer Brew til Speidel var som natt og dag! Jeg fikk et oppkok ved kokingen som gikk over kanten. Mesket med 20L og skyllet med 17L og havnet med ferdig vørter på ca 25. Fikk vasket bort alt ved vasking det rant vørter rundt hele bryggemaskinen og noe under. Noen som har vært borti at det har rennet over tror ikke det kom noe vørter inn i styrehuset, men denne kan også byttes skulle den ta kvelden en gang i fremtiden:)

Morsomt å sette inn meskeprogram med stegmesking og havne akkurat på oppskrift på OG:)

Kjølekappen fungerte også utmerket, men fordel og røre under kjølingen da går temperaturen fortere ned. Noen som vet om det går å tappe ut restvann i kjølekappe eller gjør ikke det noe at det ligger litt vann igjen.

Takker for svar:)
 
Hva er maks maltmengde dere har brukt med ok effektivitet? Brukte like over 6 kg sist og fikk bra utbytte.

Ser at det i 7 Fjell 7 Sorter er 7,65 kg malt.. Vil dette gå i uten at det blir for fullt mon tro?
 
Hva er maks maltmengde dere har brukt med ok effektivitet? Brukte like over 6 kg sist og fikk bra utbytte.

Ser at det i 7 Fjell 7 Sorter er 7,65 kg malt.. Vil dette gå i uten at det blir for fullt mon tro?
Det går ikke på 20en... Da er det bare og bytte ut basemalt med DME evt dobbeltmeske.
 
Hva er maks maltmengde dere har brukt med ok effektivitet? Brukte like over 6 kg sist og fikk bra utbytte.

Ser at det i 7 Fjell 7 Sorter er 7,65 kg malt.. Vil dette gå i uten at det blir for fullt mon tro?

Prøvde meg på 7 kg i går, ble for tett i maltrøret så jeg måtte grave ut litt. Hadde snudd sila for å få plass. Vil anta at man kan bruke ca 6,5kg med snudd toppsil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Klart for nytt rekordforsøk med Speidelen.

Målet er 32 liter til gjæring, tysk pils står på menyen..
 

Vedlegg

  • IMG_1895.JPG
    IMG_1895.JPG
    158,4 KB · Sett: 137
Hvordan legger du opp? Meskemengde, skyllemengde, maltmengde...?

Får som regel 22-23L i gjæringskaret for å treffe riktig OG

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har justert oppskriften i BeerSmith slik at OG osv blir korrekt ut i fra mengde i gjæringskaret. Denne gangen har jeg 6 kilo malt. Mesker med 28 liter vann, skyller med 10-12 liter, alt etter hvor mye som forsvinner i maltet. Har gjort dette en gang før, men da med en hveteøl og en maltmengde som gav begrensninger til 30 liter. Filosofien er at det er like mye arbeid enten man får 20 eller 30 liter øl. Det mest knotete er egentlig å finne passende gjæringskar. Nå skal jeg teste et 60 l Speidelkar. Litt overkill, men bedre enn at det renner over:)
 
Ble 30 liter i gjæringsdunken i går, men da tok jeg ikke så mye hensyn til trub. Brukte 13,5 l til skylling, skulle ha vært 16-17, men jeg fikk ikke løftet maltrøret helt ut av koker'n og da ble det ikke plass. Så da ble det litt høy OG, men fornøyd uansett.
 
Ble 30 liter i gjæringsdunken i går, men da tok jeg ikke så mye hensyn til trub. Brukte 13,5 l til skylling, skulle ha vært 16-17, men jeg fikk ikke løftet maltrøret helt ut av koker'n og da ble det ikke plass. Så da ble det litt høy OG, men fornøyd uansett.

Skaff deg en krok i taket og en 100kr talje fra biltema, da kan den bare dingle over stangen
 
Skal ordne et kar som jeg kan ha maltrøret over til neste gang.. Endelig lokasjon for bryggeren er ikke helt 100% avklart, så da venter jeg med krok i taket.
 
Noen som har en god beersmith profil til 20 liter Speidel? Fant et oppsett på nettet, men det hadde en Brygghus effektivitet på kun 60%.. Kan vel ikke stemme?
 
Noen som har en god beersmith profil til 20 liter Speidel? Fant et oppsett på nettet, men det hadde en Brygghus effektivitet på kun 60%.. Kan vel ikke stemme?

På add-ons i Beersmith finner du en Speidel profil. Effektiviteten kan du endre ut i fra hva du får ut. Jeg får ca 80% hvis jeg ikke har for mye malt og hvis jeg rører et par ganger under mesken.
 
8 kilo får du ikke plass til så det krever andre tiltak. Generelt kan du si 1 liter vann pr kilo malt.

Min erfaring er at det funker fint med 6,5kg, og sist kjørte jeg faktisk på med 6,9kg og fikk et bra utbytte. Men alternativet for en skikkelig høy OG er å meske malten i 2 omganger, eller kjøre max 6,5kg malt og tilsette spraymalt etter behov.
 
Hei.

Om jeg tolker kryptiske meldinger fra min samboer rett, er det levert en Braumaster 50plus hjem til oss i dag.
Betyr i så fall at det venter litt montering på meg når jeg kommer hjem.
Noen som vet mål på kjøle inn- og uttak? 1/2''? 3/4''?
 
Tilbake
Topp