Spedel Braumeister Plus 20 liter

Innimellom kan en blanding av eddik, bakepulver og vann gjøre underverker.. ;) .
Surt er lurt, men eddik er jeg evig skeptisk til og det er no hærk å skylle vekk. Ikke er eddik veldig billig heller, jeg pleier kjøre starsan i maskinen og kjelen når den har sirkulert igjennom så mange fat og kar at den ville gått i do uansett, men den får altså sin siste nytte til overnevnte :)
 
Når ikke det basiske fungerer så kjører jeg det sure ;) Altså sånn det ser ut på bildet så ser det ut som du har endel kalk i vannet, i tillegg så har jeg ikke hatt hell med å bruke pbw o.l med mindre jeg vasker umiddelbart (ikke nødvendigvis umiddelbart etter bruk, men å ikke la basiske vaskemidler stå over tid) og ikke varmere enn hendene mine takler. Mye av de flekkene du ser kan vøre både kalk og vaskerester, men starsan vil fjerne det.

Eneste som er viktig som sagt over er å tømme maskinen, skylle godt, fylle på med rent vann for så å skrubbe med en myk svamp e.l for å få vekk starsanen.

Og om du har endel kalk, så må du også tørke av maskinen med noe og ikke la den lufttørke for full bling :)
Og der har eg ein skinande rein Speidel! Takk!
 
Fekk infeksjon på forrige brygget mitt. Er rimelig sikker på at det var gjæringskaret som var problemet, men eg har også tenkt på tappekranen til Speidelen. Den tenker eg alltid at eg burde vaske, men så blir det sjeldan gjort etter ein lang bryggedag. Er nokon som har for vane å vaske den, og i så fall korleis og kor ofte? Den er jo veldig enkel å ta av.

Eg desinfiserer den ved å kjøre litt vørter gjennom i kok.
 
Jeg tar alltid fra hverandre alt og rengjør på vanlig måte. Hver gang.

Så desinfiserer jeg med å tappe varm vørter.

Men du kan ikke desinfisere skitt. ;)
 
Det som er på krana, er mer enn dødt nok etter mesk og koking. Men vask kan man godt gjøre likevel.
Infeksjon unngår man nok, men kontaminasjon derimot. Måtte tømme ut 60 liter øl fordi jeg ikke hadde skrudd ut krana, det rekker å vokse ulumskheter mens maskinen ikke er i bruk, og ja det dør ved neste brygg men smaken av døde bakterier var ille.

Så nå demonteres og vaskes begge kranene hver gang det er blitt brygget :)
 
Rengjøring på vanlig vis med valgfritt, egnet vaskemiddel. :)
Må få spørre dere dreven speidel brukere. Skru av krana fra kjelen er lett, men demonterer dere krana i flere deler ved vask slik man gjør med kranene på gjæringskar. Hvis ja hvordan får dere det til?
 
Må få spørre dere dreven speidel brukere. Skru av krana fra kjelen er lett, men demonterer dere krana i flere deler ved vask slik man gjør med kranene på gjæringskar. Hvis ja hvordan får dere det til?
Originalkranen lar seg enkelt demontere: Dra ut delen med "håndtaket", og dytt deretter ut plasthylsen.
 
Dette er krana mi. Jeg klarer ikke å få dratt ut håndtaket fra den hvite plast hylsa. Da må jeg sette den i skrustikka å slå med en hammer, men er redd for å ødlegge eller enne opp med en kran som ikke er tett.
 

Vedlegg

  • D86D019A-FDF0-4077-BEF7-397AECB2C49E.jpeg
    D86D019A-FDF0-4077-BEF7-397AECB2C49E.jpeg
    906,5 KB · Sett: 12
Dette er krana mi. Jeg klarer ikke å få dratt ut håndtaket fra den hvite plast hylsa. Da må jeg sette den i skrustikka å slå med en hammer, men er redd for å ødlegge eller enne opp med en kran som ikke er tett.
Fikk delt den, men måtte frem med skrustikke,hammer og en plankebit. Alt var gullende reint så det var nok ikke nødvendig å gjøre dette. Nå ligger delene å koser seg i varmt pbw vann for sikkerhets skyld Tipper det er lurt å bruke litt cip-film når dette skal klemmes sammen igjen.
 
Fekk infeksjon på forrige brygget mitt. Er rimelig sikker på at det var gjæringskaret som var problemet, men eg har også tenkt på tappekranen til Speidelen. Den tenker eg alltid at eg burde vaske, men så blir det sjeldan gjort etter ein lang bryggedag. Er nokon som har for vane å vaske den, og i så fall korleis og kor ofte? Den er jo veldig enkel å ta av.

Eg desinfiserer den ved å kjøre litt vørter gjennom i kok.
Anbefaler absolutt å rengjøre kranen. Jeg holdt opp å brygge i hvert fall 5 år etter at jeg alltid fikk infeksjon i ølet. Testet alt, men det var kranen som var problemet og det tenkte jeg ikke på. Nå demonterer jeg å rengjør hver eneste gang etter å ha brygget. I tillegg kjører jeg varm vørter gjennom når det koker. Billig forsikring for å slippe å helle ut 5 - 6 brygg slik som jeg måtte.
 
Tilbake
Topp