Spedel Braumeister Plus 20 liter

Jeg sliter med fontener i starten av meskingen i min BM 20 plus.

Jeg ender alltid opp med å avbryte, for så å ta ut ristene og røre inn mesken igjen. Noen ganger hjelper det, men andre ganger må jeg gjenta prosessen.

Jeg bruker nå BacBrewing sine "large mesh" filter.
Kværner på en MM2, med valse avstand 1,6 mm, og vil si det er grovt. Jeg føler jeg rører nokså godt når jeg har i malten.

Har lest på andre forum, at løsningen kan være en silikonpakning rund toppristen.

Noen andre med lignende erfaring? Evt. forslag på hva jeg kan gjøre annerledes?
 
Jeg sliter med fontener i starten av meskingen i min BM 20 plus.

Jeg ender alltid opp med å avbryte, for så å ta ut ristene og røre inn mesken igjen. Noen ganger hjelper det, men andre ganger må jeg gjenta prosessen.

Jeg bruker nå BacBrewing sine "large mesh" filter.
Kværner på en MM2, med valse avstand 1,6 mm, og vil si det er grovt. Jeg føler jeg rører nokså godt når jeg har i malten.

Har lest på andre forum, at løsningen kan være en silikonpakning rund toppristen.

Noen andre med lignende erfaring? Evt. forslag på hva jeg kan gjøre annerledes?
Jeg sliter med det samme, jeg kjøper ferdigkvernet malt og mistenker at det er for fint for speidelen. Bryggselv kverner nok litt grovere for jeg har mindre problem med malt derfra enn den lokale butikken.

Jeg forsøkte en silikonpakning, men da fikk jeg ikke risten ned i maltrøret. Jeg testet en fra Jernia som opprinnelig var til bruk på en trykkoker - mulig det finnes bedre alternativer.

Løsningen for min del har blitt å skru ned pumpehastigheten.
 
Pumpen min er ikke justerbar desverre.

Men, har 2 stk. maltrør, et kort og et vanlig, så ofret den ene bunn pakningen. Denne passet fint rundt toppristen med litt klipping, og gikk så vidt ned i maltrøret. Men, det blir jo trangt, så risten får ikke beveget seg fritt, hvis det har noe og si da.

Mistenker at det er mellomrommet mellom rist og maltrør som har vært problemet. Blir spennende og teste med pakningen.

Maltet tør jeg ikke kverne noe grovere, da der er akkurat så det knekker det nå.
 
Pumpen min er ikke justerbar desverre.

Men, har 2 stk. maltrør, et kort og et vanlig, så ofret den ene bunn pakningen. Denne passet fint rundt toppristen med litt klipping, og gikk så vidt ned i maltrøret. Men, det blir jo trangt, så risten får ikke beveget seg fritt, hvis det har noe og si da.

Mistenker at det er mellomrommet mellom rist og maltrør som har vært problemet. Blir spennende og teste med pakningen.

Maltet tør jeg ikke kverne noe grovere, da der er akkurat så det knekker det nå.
Har du en 20 Pluss uten regulerbar pumpehastighet? På min sitter det en vridebryter på selve pumpen. Jeg starter på den merkede anbefalte hastigheten også justerer jeg ned som nødvendig, mot slutten kan jeg ofte skru opp hastigheten igjen.

Jeg kan ha små fontener gjennom risten og filteret, men det er de fontenene som kommer mellom maltrøret og risten som gjør at jeg må vaske kjøkkengulvet :eek:

Det var jo smart å bruke bunnpakningen, har det fikset problemet? Jeg vil anta at det er lurt å la det være nok plass til at maltet kan bevege seg når pumpen går, altså ikke stappe risten ned i maltet slik at man får litt sirkulasjon på maltet.
B0A84CEE-9200-4C44-B952-F42693A3D95D.jpeg
 
Har ikke regulator på min pumpe nei. Har heller ikke wi-fi, så tror det er første modellen av plus serien. Har vel kommet to?

Brygger faktisk i dette øyeblikk, og ingen fontener ennå. Trykket ikke platen lenger ned enn at jeg akkurat fikk på tverr stangen. Ser ut til å fungere fint. Eneste jeg reagerer på er at flowen virker litt tregere. Men, det kan jo være et tegn på at det ikke kanaliserer seg sånn som når jeg får fontene.
 
Skal muligens montere "speidelpumpa" fra det gamle bryggeriet mitt på vaskekrana for å få sirkulert vørtern gjennom maltrøret så jeg får tatt unna kornrester og annet rusk som sniker seg forbi filterduken. Det blir å koste en halvtime ekstra i bryggetid, men hva gjør vel det.
Fikk du prøvd det? Er det verdt bryet? Har tenkt å prøve det samme selv.
 
Nå har jeg lest gjennom hele tråden uten å finne svar. Er det noen som vet hva som er maks maltkapasitet på det korte maltrøret? Kan jeg gå ut i fra at det er 3 kg, halvparten av det originale maltrøret?
 
Nå har jeg lest gjennom hele tråden uten å finne svar. Er det noen som vet hva som er maks maltkapasitet på det korte maltrøret? Kan jeg gå ut i fra at det er 3 kg, halvparten av det originale maltrøret?
Jeg har vel drøyt 70 batcher med det korte maltrøret. Du får i mer enn 3 kg, men da går meskeeffektiviteten ned, så vinninga går opp i spinninga som de sier. Hvis du mesker over natten, eller da veldig lenge, får du med deg godsakene lell …
 
Jeg har vel drøyt 70 batcher med det korte maltrøret. Du får i mer enn 3 kg, men da går meskeeffektiviteten ned, så vinninga går opp i spinninga som de sier. Hvis du mesker over natten, eller da veldig lenge, får du med deg godsakene lell …
Planen er 2850 kg malt og 15 l vann (no-sparge). Jeg ser noen skriver at å snu topp risten kan gi litt ekstra plass også. Jeg hadde 2,5 kg ved forrige brygg og da var det ikke mye plass igjen. 70 brygg på det korte maltrøret... jeg har 39 brygg totalt på åtte år :oops:
 
Planen er 2850 kg malt og 15 l vann (no-sparge). Jeg ser noen skriver at å snu topp risten kan gi litt ekstra plass også. Jeg hadde 2,5 kg ved forrige brygg og da var det ikke mye plass igjen. 70 brygg på det korte maltrøret... jeg har 39 brygg totalt på åtte år :oops:
Jeg har nesten bare brygget på det korte :). Prøvde ett par ganger å snu topprist. Det er jo riktig at du får noe mer plass, men for meg husker jeg det slik at det ble mere knotete. Vanskelig å røre i maltet uten at det går over og sånne ting. Ikke noe jeg har fortsatt med. Men det går om du må ha 3,2 kg i eller der omkring. Brygger ofte med 3 kg, og det fungerer bra :)
 
Jeg har nesten bare brygget på det korte :). Prøvde ett par ganger å snu topprist. Det er jo riktig at du får noe mer plass, men for meg husker jeg det slik at det ble mere knotete. Vanskelig å røre i maltet uten at det går over og sånne ting. Ikke noe jeg har fortsatt med. Men det går om du må ha 3,2 kg i eller der omkring. Brygger ofte med 3 kg, og det fungerer bra :)
Som jeg skrev tidligere. Om jeg mesker over natta har jeg presset i så mye som 3,3kg tror jeg og allikevel fått forventet effektivitet pga den lange mesketiden.
 
Speidel har lansert kvern og oppgraderingssett som gir muligheten for å få den nyeste kontrolleren på eldre bryggemaskiner. Både kvern og kontroller er tilgjengelige for 10, 20 og 50.


 
God nyhet, men for en pris....
Fra tidligere vet vi også at prisene på Speidels Webshop legger på seg en god del prosent når de kommer på det norske markedet.
 
Ja, det er …kostbart.

Men hadde jeg hatt en gammel Speidel og litt midler på bryggekontoen hadde jeg siklet på den kontrolleroppgraderingen :)
 
Ja, det er …kostbart.

Men hadde jeg hatt en gammel Speidel og litt midler på bryggekontoen hadde jeg siklet på den kontrolleroppgraderingen :)
Jeg har en gammel 2014-modell med en styringsenhet som ser ut som noe fra 1970-tallet. Men det er ingenting jeg faktisk savner (kanskje bortsett fra å kunne korte ned tiden det tar å sette tre 180-minutters meskesteg etter hverandre når jeg skal nattmeske). Derimot har jeg lest om mange problemer med oppdateringer, kondens og annet med de "nye" enhetene.

Om enheten bare kostet en tusenlapp, hadde jeg ikke syntes det var verdt investeringen. Men kanskje jeg ikke vet hva jeg går glipp av. :)
 
Tilbake
Topp