Speidel 20 effekt

Hei, jeg har en speidel 20 og er usikker på om den varmer som den burde. Har ikke mye erfaring med maskinen så det er vanskelig å si om den er som den skal eller ikke.

For å sjekke efektiviteten på elementet så hadde jeg ca 20 (19 + det som var i pumpe og rør) liter vann i og satte den på 102 grader, og noterte tiden oppvarming tok. Jeg brukte ikke isolasjon eller lokk på kjele under testen.

temp diff Tid
10 start temperatur
10-20 7.41 min
20-30 7.19 min
30-40 7.56 min
40-50 8.28 min
50-60 9.49 min
70-80 11.55 min
80-90 18.42 min
90-95 10 min
95-96 4 min
96-97 4 min
98 Her stopper det opp uten å få kok.

Når jeg satte på stålhatt så fikk jeg kok. Romtemperaturen var ca 25 grader så i intervallet 20-30 så burde 100% av energien gå til vesken. Når du ser på speidel demonstrasjonen på youtube så får de god kok uten å bruke hatt eller isolasjon noe som gjør meg usikker på om maskinen min er som den skal. Ønsker ikke å plage leverandør mer enn nødvendig; så om dette er normalt så får jeg kjøpe meg et liggeunderlag og huske å bruke stålhatt. Strømen her skal ikke være noe problem da testen ble gjort i et relativt nytt bygg i Oslo sentrum (uten skjøteledning).

Ser at jeg uansett burde isolere den, men om det er noe i veien med elementet så er det greit å få orden på det. Supert om noen kunne uttale seg her.

Legger ved bilde hvordan det så ut på 98 grader.
2014-05-28 21.35.17.jpg
 
Et varmelement har to muligheter. Enten virker det eller ikke. For at effekten skal synke må det legges til mer varmetråd slik at motstanden øker. Og det går ikke. Du kan måle elementet enten med et tangamperémeter eller måle ohm. Siden du har en 20 liter skal du måle ca 8,7 A ved 230V eller 26,5 Ohm. P/U=I U/I=R P=effekt U=spenning R=Ohm. 2000W/230V=8,7A
 
Ok, har ikke noe instrument til å hverken måle strøm eller motstand med. Så eneste jeg har å forholde meg til er tid, varmekapasitet vann og observasjon av temperaturendring. Regner med at det kan være forskjell i motstand i elementer som igjen vil påvirke efekten? Spørsmålet mitt er egentlig om det jeg har beskrevet ovenfor normalt, eller om jeg burde akseptere det som det er?
 
Dette høres ikke normalt ut, så jeg ville snakket med de du kjøpte Speidelen av.
Hvis den bruker 1 1/2 time og enda ikke klarer å koke, så må det være noe feil, selv uten isolasjon og lokk.
 
Dette høres ikke normalt ut, så jeg ville snakket med de du kjøpte Speidelen av.
Hvis den bruker 1 1/2 time og enda ikke klarer å koke, så må det være noe feil, selv uten isolasjon og lokk.

Det var min oppfattning og, mener å huske at den fungerte bedre tidligere. Den er ca et halvt år gammel.
 
Fyll vatn til rett over varmeelementa, tilsett pbw, og start koking. Det kan hende du har ett fastbrent belegg på varmeelementet som vil løsne da. :)
 
En kompis hadde lignende problemer. Han brukte en gammel skjøteledning til Speidelen og det ordnet seg da han droppet den. Sannsynligvis tapte han effekt på grunn av den. Dersom ikke det er tilfelle for deg, ville jeg kontaktet Speidel-forhandleren din.
 
Du har ikke tilfeldigvis brukt en pc kabel som er 0.75 kvadrat.
Det er samme tykkelsen som en lampett ledning.
 
Ketil64 veldig godt forslag, men er 99% sikker på at jeg ikke har forveksla ledning. Det er heller ikke noe varmeutvikling i ledning så jeg tviler på at det kan være det. Kommuniserer nå med leverandør om å få bytta elementet.

Ser at det står arealet på leder på pc kablene jeg har her på kontoret, sjekker dette opp når jeg kommer hjem.
 
Tilbake
Topp