Speidel 50 og dens utbytte

Hva kan man forvente av utbytte på et normalbrygg ?
Jeg skal hjelpe en brygger å sette opp BeerTools for bruk til en Speidel 50 liter.
Selv sier han at utbytte ligger på 60 %, jeg mener det må kalles veldi lite og har mine meninger :) men hva sier dere erfarne Speidelbrukere ?

Ikke er spesielt erfaren, men på de tre bryggene jeg har gjennomført, fikk jeg 75%/86%/81%. 50 liter vørter, og 10,5, 11,3 og 10,3 kg malt. På første brygget hadde jeg ikke noe å røre med.

Ole Mørkved skrev:
Ikke er spesielt erfaren, men på de tre bryggene jeg har gjennomført, fikk jeg 75%/86%/81%. 50 liter vørter, og 10,5, 11,3 og 10,3 kg malt. På første brygget hadde jeg ikke noe å røre med.

Dette er som jeg mener det må være og kanskje mer enn det.

Trikset med godt utbytte på Speidel er riktig innstilt maltmølle, god utrøring av klumper, og røring mens man skyller. For å utdype siste punkt:
La oss si du brygger på 20l speidel og meskeprogrammet er ferdig. Du heiser opp maltrøret, lar det renne av seg, og du er klar til å skylle.
Hvis du for eksempel skal skylle med 8 liter vann deler du skyllingen i to:
Først tømmer du oppi 4 liter mens du rører i mesken som en gal, helt ned til bunn-silen.
Deretter tar du de siste 4 literne og rører som en gal. Så lar du det hele renne av seg noen minutter.
Dette har gitt meg nærmere 90% utbytte. (Og nei, man får ikke astrigens eller andre bismaker.)  

Edit: Har prøvd å brygge med 50-literen og. Den er enklere å få bra utbytte på enn 20-literen.

Har 75% på 20 liter ganske stabilt. Når estimert OG nesten uten avvik.

Viktig selvfølgelig å benytte samme prosedyre fra gang til gang.

Jeg har min mølle innstilt på 1 mm, men skal justere ned til 0.9 mm til neste brygg. Før jeg knuser malten, fukter jeg den, det gir et fint resultat synes jeg. Ikke noe problem med sirkuleringen.

Jeg har 50 literen og en Barley Crusher. Stiller møllen inn på 1,2mm. Kjører normalt sett opp til 15 Kg malt i den og oppnår 80-85% utbytte. Kan nok bruke enda mere malt om jeg bruker mye hvete. Rører ikke i mesken og skyller med 18 liter. Men kjører stort sett 90 minutter mesketid. Med dette oppsettet kjører jeg også 100% hvete uten problemer. Bruker også å koke opp mere vann som jeg tilsetter på slutten av kokingen slik at jeg får ca 4 Corneliusfat med pils styrke.

Oddvar, det kommer litt an på hva jeg skal brygge.

Når jeg brygger til vanlig så starter jeg med ca 57 liter vann og ca 15 Kg malt. Prøver å få det slik at vannet nesten når opp i topp av meskerør når malt er fyllt i. Jeg mesker i minimum 90 minutter. Under meskingen varmer jeg opp 18 liter vann til 78 grader i en kasserolle som jeg bruker til skylling. Jeg løfter maltrøret helt opp og setter det på toppen av Speidelen når jeg skyller.
Etter skylling setter jeg på kasserollen igjen og koker opp 18 nye liter med vann som jeg sper ut vørteren med. Når dette vannet koker tilsetter jeg det i vørteren og da er jeg gjerne på slutten av kokingen. Fyller Speidelen helt opp slik at det bare er et par Cm fribord.
Da ender jeg opp med mellom 72-78 liter, avhengig av hvor mye humle jeg bruker og hvor mye trub det blir og jeg får OG på opp til 1050, noe som er passelig for min del.

Brygging av sterkøl blir annerledes, der mesker jeg inn med rundt 40 liter vann, prøver å ha akkurat nok til at varmeelement er dekt under mesking, skyller med 12 liter og sper ikke ut.

Rune Alm skrev:
Jeg mesker i minimum 90 minutter. Under meskingen varmer jeg opp 18 liter vann til 78

Jeg tenkte jeg skulle nevne at jeg får sinnsykt god utgjæring med Speidel kontra tradisjonell kjølebag-brygging.
Tror det at mesken blir relativt tynnflytende har noe å si. Når jeg brygger øl hvor jeg ønsker mer kropp og høyere FG har jeg måttet meske 60 minutter på 69 grader for å få ønsket FG. (På tilsvarende øl brygget med kjølebag-oppsett kunne jeg kjørt 90 minutt på 67 grader) Dette kan selvsagt skyldes termometeret på Speidel og termometeret fra Clas Ohlson, men jeg har hørt flere si det samme: "Speidel gir tørre øl."

Tilbake
Topp