Speidel 50l og vannmengder

Kjempetips Ricard. Hvilket utbytte får du ved no-sparge metoden din og rører du da i mesken underveis?
Lang leveringstid på speidelen for øyeblikket, er vel 6uker siden jeg bestillte nå. Til uka så regner jeg med
at den er her så blir det  4 batcher på rappen:)
 
Jeg tror den metoden er best på 50 literen, og jeg får mellom 75 til 77% utbytte. Forkorter bryggedagen en del gjør det også.
 
Jeg har opplevd at oppkok tar betydelig lengre tid bare jeg bruker 25 istedenfor de anbefalte 23 liter med innmeskningsvann i den lille Braumeister. Men her kan det jo være snakk om at det er på grensen til varmeelementenes kapasitet. Kanskje jeg finner noen gamle grilltennere i kjelleren for å 'hjelpe til' for det er egentlig ganske greit å slippe å skylle mesken. :)
 
Har noen av dere forsøkt å isolere Speidelen??
Petit har jo ferdige kapper for begge størrelsene, dessuten kan man godt prøve isolasjonsmateriale som brukes til å isolere kjølekanaler. Det har de fleste ventilasjonsfirmaene, og antakeligvis både billigere og besdre enn det originale?! (Jeg har det originale (20 l), og er ikke veldig imponert, men litt hjelper det) :)

Paal J
 
Har noen tilsvarende tall for 20 litern?, hvor mye vann går i den?
Har ikke målt den selv enda, men øverste målestrek skal vel være 25 liter, eller er det tett opptil gjengene?
Ser Eduard skriver at det tar veldig mye lengre tid å koke opp på 25 liter, har andre erfaringer med dette?

Og, manualen sier ikke annet enn 4.5 kilo malt, men jeg mener andre har brygget med større mengder?
(Synes manualen var et trist kapittel :) )

Går bare rundt maskina enda og titter på den, må vel gjøre et brygg etterhvert, men jeg blir litt skeptisk siden flere snakker om fontener og vulkaner..  :)
 
Helt enig i at brukermanualen var en trist sak i forhold til produktet.
Det ligger mye nyttig informasjonn bla. på forumet her som hadde vært fint å få samlet i
en oppdatert brukermanual. Kan hende det er noen Speidel folk som ikke er så langt unna her.

Har selv tenkt å lage en brukermanual for andre jeg kjenner som kunne tenke seg å brygge på 50litern vår.
Vet ikke akkurat når jeg får tid til dette eller om jeg egentlig er kvalifisert for jobben:)

En ting som definnitivt kunne være nyttig i en slik manual er jo feks. anbefalt valseåpning(mm) for de forskjellige møllene.
 
25 liter opp til øverste ringen/streken.
Aldri hatt noen fontene eller vulkan så jeg skjønner ikke helt problemet. Men jeg ser at det blir nevnt noen steder ja....
Når det gjelder malt mengde så brygger jeg som oftest med mellom 6-7 kilo. Med 7 kilo blir det veldig "trangt" i røret og vannstanden i speidelen blir nesten lik utenfor og inni røret når du har i malten. Men det går!
Om det har noe for seg er en annen ting. Utbyttet blir nok ikke best ved å stappe den helt full.
Koker så og si alltid samme volum så jeg vet ikke noe om hvordan den oppfører seg med mer eller mindre ;)
 
7 kilo er jo rimelig ok, bedre enn 4.5 som i manualen iallefall.

Hvor mye vann starter du med da?, og hvor mye skyller du evt med, hvis du skyller?
Tenkte å samle noen tall så jeg kan justere oppskriftene så de passer, planlegger å kjøre en smoked porter som første brygg..
 
Ser på siste bryggeloggen min at jeg brukte 23 liter til mesking, og skylte med 4 liter. Hadde da 22 liter før kok, og litt over 18 i gjæringsdunken. Dette er i det minste laget da det blir igjen litt i dunken etter tapping, men greit nok. Da brukte jeg 6,3kg malt.
Hmm jeg ser på ett annet brygg jeg har gjort at jeg har de samme vann/væske mengdene, men med 5,3 kg malt. Tror dette kan ha og si litt med hva slags type malt man bruker og hvor mye vann som blir igjen i masken. Jeg bruker en del flaket havre og mais i noen brygg og jeg tror det binder opp endel vann.
Den gangen jeg brukte mest malt, 7,2kg hadde jeg 25 liter til mesk, 6 liter skyllevann, endte da med rett under 22 liter i bøtta til slutt.
Jeg tror jeg kommer til å legge meg på ca 6kg malt, 23 liter vann til mesk, skylle med 4-5 liter, og eventuellt justere med koketid/tilsetting av vann.
 
Hei.

dette er en grei "bruksanvisning"/bryggebok som jeg har funnet her på forumet tidligere.

Den gir en bedre arbeidsplan enn den som følger mister Speidel.
 

Vedlegg

  • Speidel[1].pdf
    185,3 KB · Sett: 518
neslekkim skrev:
Går bare rundt maskina enda og titter på den, må vel gjøre et brygg etterhvert, men jeg blir litt skeptisk siden flere snakker om fontener og vulkaner..  :)

Pyse - jeg kjørte to 25 liters brygg samme dag jeg fikk 50Literen i hus. Ingen fontener eller vulkaner, og har ikke harr noen problemer på nå ni brygg.
Kast deg ut i det - det går så bra så!
 
FredT skrev:
neslekkim skrev:
Går bare rundt maskina enda og titter på den, må vel gjøre et brygg etterhvert, men jeg blir litt skeptisk siden flere snakker om fontener og vulkaner..  :)

Jeg har kjørt over 20 brygg nå - på min 50-liter - uten noe form for fontene eller vulkan....
Jeg anbefaler imidlertid sterkt å røre. Både for å øke utbytte, men også for eventuelt å unngå denne mye omtalte geysir :)

Pyse - jeg kjørte to 25 liters brygg samme dag jeg fikk 50Literen i hus. Ingen fontener eller vulkaner, og har ikke harr noen problemer på nå ni brygg.
Kast deg ut i det - det går så bra så!
 
Roger skrev:
Hei.

dette er en grei "bruksanvisning"/bryggebok som jeg har funnet her på forumet tidligere.

Den gir en bedre arbeidsplan enn den som følger mister Speidel.

Genialt!, Takker! :)
 
Roger skrev:
Hei.

dette er en grei "bruksanvisning"/bryggebok som jeg har funnet her på forumet tidligere.

Den gir en bedre arbeidsplan enn den som følger mister Speidel.

Jeg ser at de skriver om at de "presser" malten etter skylling for å få ut siste rest av vørter. Er det en god idé? Vil ikke dette trekke tanniner og andre uhumskheter ut av malten?
 
Arne M skrev:
Roger skrev:
Hei.

dette er en grei "bruksanvisning"/bryggebok som jeg har funnet her på forumet tidligere.

Den gir en bedre arbeidsplan enn den som følger mister Speidel.

Jeg ser at de skriver om at de "presser" malten etter skylling for å få ut siste rest av vørter. Er det en god idé? Vil ikke dette trekke tanniner og andre uhumskheter ut av malten?

Jeg gjør ikke det, skyller med vann, lar mesteparten renne av, mens jeg stikker med en rørepinne. Deretter løfter jeg maltrøret av og setter det i et spann, hvor resten kan renne ut uten innblanding fra meg mens jeg fortsetter i programmet.

Har stort sett over 80% utbytte og er fornøyd med det.
r
 
Hei!
Jeg vet ikke om denne er kjent, men her er noe om Speidel iallefall.
http://norbrygg.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=3142.0;attach=1188
 
Per N skrev:
Hei!
Jeg vet ikke om denne er kjent, men her er noe om Speidel iallefall.
http://norbrygg.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=3142.0;attach=1188

Joda, det er dokumentet Roger linket til øverst på denne siden, 7 poster ovenfor her..
Selv om jeg fulgte denne så endte jeg opp med ca 5 liter for mye øl, damn! (resulterte selvsagt i lavere OG enn forventet)

Jeg helte på litt vann, og så at røret var godt over vannstand (det er noen fine skisser i dokumentet der, som viser hvor mye det er i speidelen når røret henger oppe), rørte og styra oppi der, men det økte liksom ikke i volum
Så bøtta jeg på litt til... og lot det stå å renne, uten å huske å trykke på neste på programmet som hadde kortet ned tiden betraktelig...

Plutselig står jeg der med nesten full speidel.. (kokte over en liten skvett senere også, men oppdaget det heldigvis så raskt at det ble bare litt kliss)
Speidelen har en ulempe, og det er at når den starter koking, så varmer den opp til riktig temperatur, og når kokepunkt nåes, så starter nedtelling, men den ga ikke lyd fra seg, så det rakk å koke over akkurat der..
Samt at det ble litt mer "stress" med å måle ferdig humla..

Hvorfor kan ikke speidel også gi oss mulighet til å legge inn alarmer på fornuftige tidspunkter for humle tilsettninger?, er tyskerne så nazi at de tilsetter humle bare en gang?
 
hehe, ja, jeg bruker en timer på mikrobølgeovnen (stort sett det eneste den er godt for), men må finne et kjøkkenur isåfall der man kan legge inn flere timere så jeg kan få flere varsler.

Nå har jeg jo pc'er og greier da, så jeg burde jo klare å løse det åp ett eller annet vis..
 
Tilbake
Topp