Speidel 50l og vannmengder

neslekkim skrev:
Per N skrev:
Hei!
Jeg vet ikke om denne er kjent, men her er noe om Speidel iallefall.
http://norbrygg.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=3142.0;attach=1188

Joda, det er dokumentet Roger linket til øverst på denne siden, 7 poster ovenfor her..
Selv om jeg fulgte denne så endte jeg opp med ca 5 liter for mye øl, damn! (resulterte selvsagt i lavere OG enn forventet)

Jeg helte på litt vann, og så at røret var godt over vannstand (det er noen fine skisser i dokumentet der, som viser hvor mye det er i speidelen når røret henger oppe), rørte og styra oppi der, men det økte liksom ikke i volum
Så bøtta jeg på litt til... og lot det stå å renne, uten å huske å trykke på neste på programmet som hadde kortet ned tiden betraktelig...

Plutselig står jeg der med nesten full Speidel.. (kokte over en liten skvett senere også, men oppdaget det heldigvis så raskt at det ble bare litt kliss)
Speidelen har en ulempe, og det er at når den starter koking, så varmer den opp til riktig temperatur, og når kokepunkt nåes, så starter nedtelling, men den ga ikke lyd fra seg, så det rakk å koke over akkurat der..
Samt at det ble litt mer "stress" med å måle ferdig humla..

Hvorfor kan ikke Speidel også gi oss mulighet til å legge inn alarmer på fornuftige tidspunkter for humle tilsettninger?, er tyskerne så nazi at de tilsetter humle bare en gang?

Jeg så henvisningen like etter jeg la inn linken, jaja bedre med en for mye enn....... Jeg har selv brygget en gang på min 20 liter, det kokte over litt der også. Jeg kjørte 6.5 kg malt i men det ble litt problematisk for pumpa, jeg måtte hjelpe den litt, stopp start, noen ganger. Ellers kunne jeg, som du etterlyser, få litt mer lyd i noen tilfeller. Jeg regner med å få igang et brygg nå til uka. Holder på med en starter, som sikkert tar noen dager pga gammel gjær.

Det er mange som bedyrer at maksimum OG med en Braumeister 20L er ca 1.060-1.068 og at det ikke går an å meske med mindre vann fordi vannmengden må overstige varmeelementet. Men er ikke varmeelementet plassert helt i bunnen? Jeg har bare sett bilder av Braumeister men tenker at det ikke må så mye vann til for at man dekker over varmeelementet. Medfører dette riktighet?

Det er også noen som sier at de brygger mindre volumer i Braumeister 50L. Kan man da få høyere OG ved at det er plass til mer malt og justere ned mengen vann? Jeg ser for meg at dette er mulig i Braumeister 20L men at man da vil få en liten vørter rent volummessig.

Er jeg helt på jordet? Please correct me.

Når du plasserer maltrøret i speidelen, og skrur dette fast, så er det en gummipakning under maltrøret som gir speidelen to kamre, et ytre der varme-elementene sitter, og ett indre.
Så er det en pumpe som transporterer vann fra ytre til indre kammer, som da presser varmt vann fra bunn og opp igjennom maltrøret under meskeprossessen, hvis så det ytre kammeret går tomt for vann før det renner over fra maltrøret så kan det tenkes du har et lite problem :)

Tror 17 liter er minste vannmengde (er en dansk guide et sted som nevner dette), og når du så har maksmengde malt 5.5-6kg så kan man vel beregne maks OG.

Men Gustavf og flere har drevet med dobbeltmesking og trippelmesking for å øke OG, Hadde vært fint om noen kunne utdype dette litt mer, med litt info om hvor mye de klarer å dra ut fra hver runde, selv har jeg trodd at du vil møte et metningspunkt et sted, at vørteren ikke klarer å ta mer sukker, men er litt utsikker på dette.

50L speidel har vel maks 11kg malt?, men hvor mye vann det må til da har jeg ikke sett.. (Den danske guiden har mye om mål og mengder for 20L speidel, men ingenting om 50L)

mjoltis skrev:
Det er mange som bedyrer at maksimum OG med en Braumeister 20L er ca 1.060-1.068 og at det ikke går an å meske med mindre vann fordi vannmengden må overstige varmeelementet.

Det er litt lav OG. Man klarer greit 17l (etter kok) med OG 1.075. Dobbeltmesking går også fint an, men tar litt ekstra tid. Og så koster det det da ikke så mye med litt spraymalt i tillegg, verken på sluttkvalitet eller pris.

Her har jeg en solskinnshistorie  ;D

I går brygget jeg pils og fikk 93% utbytte som er det beste jeg har fått noen gang. Følgende fremgangsmåte ble brukt:

• Jeg brukte 9,5 kg pilsmalt, og mesket inn med 53 liter vann
  • Jeg mesket inn på 50 grader, mesket 10 minutter på 52 grader, mesket 80 minutter på 66 grader og mesket ut på 78 grader i 10 minutter
  • Etter endt mesk løfter jeg opp maltrøret og heller over 9 liter vann på 85 grader. 1 liter av gangen samtidig som jeg graver litt i masken
  • Etter endt avrenning løfter jeg bort maltrøret, og så fisker jeg ut litt maltkorn med en sikt/dørslag og sitter igjen med 55 liter vørter før kok
  • Etter kok sitter jeg igjen med 51 liter vørter og OG på 1054!!!!!
  • Speidel go Speidel go Speidel !!!!!

Jeg får mao en alt for sterk øl enn det jeg hadde beregnet, men vi brygger jo for å bli fulle for en billig penge  :ilike:

Jeg ble oppfordret å poste denne solskinnshistorien for å overbevise dere som tviler.

Et par dumme spørsmål:

Hvor høyt justerer du temperaturen for kok for å få nok fordampning på speidelen?
hva gjør du med de andre meskestegene?

De andre mesketrinnene setter jeg bare til 0 minutter på 78 grader, det er Speidel sin måte og hoppe over de trinnene.
Jeg kjører på 102grader kok, og har en hvit frakk rundt Speidelen :)

Richard skrev:
Her har jeg en solskinnshistorie  ;D

I går brygget jeg pils og fikk 93% utbytte som er det beste jeg har fått noen gang. Følgende fremgangsmåte ble brukt:

• Jeg brukte 9,5 kg pilsmalt, og mesket inn med 53 liter vann
  • Jeg mesket inn på 50 grader, mesket 10 minutter på 52 grader, mesket 80 minutter på 66 grader og mesket ut på 78 grader i 10 minutter
  • Etter endt mesk løfter jeg opp maltrøret og heller over 9 liter vann på 85 grader. 1 liter av gangen samtidig som jeg graver litt i masken
  • Etter endt avrenning løfter jeg bort maltrøret, og så fisker jeg ut litt maltkorn med en sikt/dørslag og sitter igjen med 55 liter vørter før kok
  • Etter kok sitter jeg igjen med 51 liter vørter og OG på 1054!!!!!
  • Speidel go Speidel go Speidel !!!!!

Jeg får mao en alt for sterk øl enn det jeg hadde beregnet, men vi brygger jo for å bli fulle for en billig penge  :ilike:

Jeg ble oppfordret å poste denne solskinnshistorien for å overbevise dere som tviler.

Off topic, men: Har du brygget pils?!?! Den oppskriften vil jeg gjerne se :)

Den er ikke spesielt spennende da:

BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: Pilspiss 833(Bock)
Brewer: Richard
Asst Brewer:
Style: German Pilsner (Pils)
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 51,00 L     
Boil Size: 60,99 L
Estimated OG: 1,054 SG
Estimated Color: 6,4 EBC
Estimated IBU: 36,3 IBU
Brewhouse Efficiency: 93,00 %
Boil Time: 75 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
9,50 kg      Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)            Grain        100,00 %     
144,00 gm    Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (60 min)Hops        36,3 IBU     
140,00 gm    Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (10 min)Hops          -           
2,00 items    Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 min)          Misc                     
1 Pkgs        German Bock Lager (White Labs #WLP833) [StYeast-Lager               

Mash Schedule: My Mash
Total Grain Weight: 9,50 kg
----------------------------
My Mash
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
10 min        Step              Add 53,00 L of water at 54,0 C      52,0 C       
80 min        Step              Add 0,00 L of water at 66,0 C      66,0 C       
10 min        Step              Add 0,00 L of water at 78,0 C      78,0 C       

Notes:
------
Startet kok på 55 liter, etter kok ca 51 liter. 93% utbytte må være ny rekord!
Mesket inn på 53 liter, og vasket ut med 9 liter på 80-90 grader grader C.

Tilbake
Topp