Speidel 50l

Har en Speidel 50L som jeg har kjøpt brukt i august 2014. Denne ble kjøpt hos ..... og levert fra Tyskland 19/10-2010. Har fått problemer med impellerene da de ikke lenger er magnetiske. Dette medfører at pumpene stopper og utbytte faller dramatisk. Har sendt mail med kopi av kjøpskvittering og får besked om at garantien har gått ut. Kunne få kjøpt nye impellere til 340,- kr stykket. Spurte da om det ikke var slik at reklamasjonstiden var 3 år og fikk bekreftet dette. Sendte svar tilbake at siden speidelen var kun 4,5 år gammel ville jeg reklamere på pumpene. Har sendt mail og 2 purringer i løpet av 3 dager, men det har blitt helt stille i andre enden. Sa i den siste mailen at hvis ikke jeg fikk et svar ville jeg gå til forbrukerrådet. Hva mener folket, er det jeg som er vanskelig eller er det noen som prøver å unngå kjøpsloven?
 
Spurte da om det ikke var slik at reklamasjonstiden var 3 år og fikk bekreftet dette. Sendte svar tilbake at siden speidelen var kun 4,5 år gammel ville jeg reklamere på pumpene. ?

Hvis reklamasjonstiden er 3 år så er vel 4,5 år utenfor. Mente du egentlig 5 års reklamasjonstid?
Ville kanskje ha ventet litt lengre enn 3 dager før du avskriver dem.
 
Sist redigert:
2 år garanti og deretter 3 år reklamasjonsrett hvis produktet er ment å vare mer enn 2 år sier kjøpsloven.
 
Jeg vil nesten tro at slike impellere regnes som en mekanisk slitedel, og ikke kan regnes som en reklamasjon. Men det er synsing/ tolkning fra min side.
 
Jeg vil tro dette er i grenseland. Garanti er to år, men ifølge forbrukerkjøpsloven kan du reklamere opp til 5 år hvis delen er ment å vare minst 5 år. En pumpe er en slitedel, så jeg ville ikke tatt for gitt at du får erstattet denne.
 
Pumpehuset virker med lånte impellere. I følge kjøpsloven sitat: Når du handler med en profesjonell selger, er reklamasjonsfristen to eller fem år. Om varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er fristen fem år. Det gjelder varer som for eksempel kjøleskap og vaskemaskiner.Sitat slutt. Hvis en vaskemaskin er ment å vare i minimum fem år, bør vel en Speidel var like lenge med tanke på hvor mye pumpene blir brukt?
 
Impeller i en pumpe er nok slitedel. Men har du bare brygget f.eks 10 brygg på 4.5 år vil du ha en god sak. Så mye brukt eller lite...
 
Speidelen har nok 5 års reklamasjonsrett. Men det betyr ikke at en slitedel på pumpen har det. Pumpene vil nok ha en veldig individuell levetid, utifra bruk etc. Hadde stålet sviktet, hadde du nok hatt en god sak. På en såpass liten slitedel, skal du argumentere godt i forbrukertvistutvalget, for å sannsynliggjøre at dette ikke er en normal bruksslitasje. Tror jeg.
 
Pumpene som er brukt i speidel er vanlege sirkulasjonspumper for varmt vatn - dei som vil ha varmt vatn umiddelbart utan å venta på alle tappepunkt heime kan trekkja to rør for varmtvatnet og så sirkulerar vatnet mellom varmtvannstanken og alle tappepunkta. Dei er laga for kjøra kontinuerleg 24 timar i døgnet, kvar einaste dag, år etter år. Sporadisk bruk til brygging i Speidel Braumeister er neppe det som slit dei ut så å kalla dei for slitedel blir vel å ta litt sterkt i.

Tørrkjøring derimot - det likar dei ikkje. Og så bør vel også straumforsyninga vera utan lyn og anna elektrisk gruff.
 
Du har en god sak. Du har tross alt kjøpt deg Speidel, og ikke fks Beer-Brew. Du har betalt mye for dette bryggeriet. Leverandøren reklamerer med kvalitet. Og som forbruker bør du forvente at dette blir ordnet opp i. Dette har ingenting å gjøre med duppedingser som kan gå i stykker, men at maskinen din bør fungere feilfritt, i inntill 5 år.
 
mener du at en speidel skal ha lengre reklamasjonsrett eller en Beer brew. Dette høres merkelig ut. Vil tro at beer brew også er laget for og vare over 2 år.
 
Tørrkjøring derimot - det likar dei ikkje.
Det kan fort bli en argumentasjon mot brukerfeil, som blir umulig å sannsynliggjøre for kjøperen her. Han sier han har kjøpt den brukt, altså er det enda større variabler ute og går.

Jeg hadde ikke giddet å ta en slik sak til FR og FTU, for en såpass liten sum penger. Bare å opplyse saken tar sikkert en del timer, og skriving av brev, oppmøte i FTU etc. Utfallet er heller ikke gitt. Personlig hadde jeg heller tatt meg en øl, og kjøpt nye deler. Men det er meg :D
 
En ting er slitasje i pumpene, men hvordan går det an å "slite ut" magnetismen i impellerne?
 
Men problemet med varme som kan avmagnetisere impeller bør jo ikke være noe problemstilling her. Speidel har jo lagt inn sperre på pumpene som gjør at de ikke vil gå når det er for varmt.
 
Tilbake
Topp