lac skrev:Jeg har og bruger humlefilteret fra speidel-braumeister, det er dyrt men det virker som det skal synes jeg, kan godt anbefale det.
Hjulstad skrev:Hei, er hullene i humlefilteret små nok til å være effektive med pellets? eller er den kun egnet for hel blomst?
\Øyvind
AASS skrev:Jeg bruker den i gjæringskaret.
StoreMy skrev:Jeg slenger humlen rett i - bruker flokuleringstablett (ikke for mye) - kjøler til godt under gjæringstemp - lar mesken roe seg før jeg tapper i gjræringskaret - lar bunnfallet bli igjen i Speidelen - det pakker seg såpass at Speidelen må vippes frem for å få med siste rest av klar klar mesk.
AASS skrev:Jeg bruker den i gjæringskaret.
Jeg gjør det samme. Funker veldig bra det. Jeg bruker ikke standard kranen til speidelen heller. Har aldrig hatt noe problemer med at jeg ikke får ut vørteren. I tillegg så kan jeg tippe speidelen litt over for å få med meg litt mer vørter. Får som oftest min 23 liter ut av min 20 liter spidel. Da treffer jeg også OG spott on.Jeg bruker den i gjæringskaret.
Må vel kompensere litt for tapt ibu også. Vet ikke hvor mye. Noen som har erfart noe om dette?