Speidel + humlefilter

Hei, jeg har siklet litt på "det nye humlefilteret" til speidel, og gikk tilslutt til innkjøp da jeg var lei av å sitte med 5 liter trub og mye vaskejobb hver gang. Brygget for første gang med det i dag (på speidel 20l), en APA med 120 g humle, fordelt på 60g@15 min, 30g@5 min og 30g@0 min. Jeg kompenserte med ca 10% ekstra humle på hver drop. Skulle ende på ca 35 IBU. Lite bitterhumle altså, og første drop av humle på 15 minutter gjenstående kok.

Jeg bruker Speidel sin spiralkjøler, og denne ble satt ned i brygget (den passer utenpå humlefilteret) da det var igjen ca 20 min kok. Normalt pleier det å ose deilig humlearoma umiddelbart etter at første dump av humle gjøres, men i dag synes jeg det var helt fraværende. Veldig lite humlearoma igjennom bryggeprosessen, og desverre kunne smaksløkene etter endt kjøling fortelle det samme, her var det ikke mye humle. :( Det virker for meg som om filteret blokkerer gjennomstrømming av vørter slik at man ikke får noes særlig god utnyttelse av humlen. 0 minutters-humlen ble jo nesten bare liggende oppå humlesuppa oppi filteret, så denne fikk jeg nok også SVÆRT lite utnyttelse av. Er det flere med samme erfaring? Bruker dere filteret til både bitterhumle og aromahumle?
Kan det være spiralkjøleren i kombinasjon med humlefilteret som utgjør problemet, altså at det er spiralkjøleren som forhindrer gjennomstrømming?

Det ble forresten svært lite trub og lettere oppvask, der virket filteret som sin hensikt.
Blah, nå har jeg 20 liter med kjip pale ale til gjæring.. :/
 
Jeg sluttet akkurat å bruke filterert, på siste brygget gikk all humla rett i kjelen. Litt mer trub, men skitt au. Helt enig i at det virker som det dreper gjennomstrømningen, kan filterer være for tett? Har også opplevd at vann ikke renner ut av filteret etter brygging, sikkert fordi filteret ikke var godt nok rengjort på forhånd. Syntes bruk av filteret blir et sjansespill og vanskelig å kompensere for når man planlegger nye oppskrifter. Heretter går all humle rett i gryta, og så slipper jeg å rengjøre å skrubbe i en evighet for å få det rent. Har til og med opplevd at det ikke blir rent i oppvaskmaskinen, og da blir det for mye greier for meg...
 
Kan det ha noe for seg å filtere i en Speidel de siste 10 minuttene av kok? Å sette på en sirk-pumpe og pumpe fra tappekran og inn i et filter som flyter i kjelen?
Trub har jeg ikke noe problem med - men siden jeg kan finne på å ha øl på gjær skikkelig lenge (brett er ikke så følsom for autolyse) så vil jeg slippe humlerestene.
 
Hei!
Jeg har 20 literen og det orginale Speidelfilteret som festes på siden på kjelen bak tappekrana. Jeg gjorde en liten modifisering. Jeg skrudde sammen noen korte plankebiter som jeg tilmålte til riktig høyde som ble brukt til støtte på bakerste ben på Speidelen slik at den ble stående i tiltet stillig av seg selv uten å velte. Jeg bruker den orginale krana.
Jeg setter en slangebit på krana. Den kan jeg klemme på hvis det tetter seg. Først tapper jeg ut alt på vanlig måte og åpner kran på ca. halv fart. Det fungerer utmerket. For og få med siste rest må karet tiltes. Tiltingen må gjøres i en veldig sakte bevegelse slik ikke all humlen flyter frem i full fart mot filtert og krana. Når høyden er der kan støtten settes under. La den gjerne stå slik noen få minutter slik at trubben legger seg. Så er det bare å tappe og la det renne.
Men husk å bare åpne krana kun halvt. Husk slangen er til hjelp ved behov. Dette har fungert bra for meg på mange brygg. Skål.
 
Litt off topic, men bra at personen som utviklet iden blir kreditert på bryggselv filter side. Meget bra.

Easybrew
 
Jeg klarer ikke å fatte at man kan kreve 1900 kroner for et slikt filter. (50-liters) Hva kan kostprisen være?
 
Jeg bruker denne: http://www.bryggselv.no/products/humlefilter-rustfri til speidel 20 ettersom jeg hadde den fra før. Fordelen med den er at den blir hengende rett over varme-coilene, og dermed blir det endel bevegelse i væsken gjennom filteret. Ser for meg at det betydelig dyrere filteret til speidel havner i bakevja under kok med mindre gjennomstrømming.

Opprinnelig innkjøpt til BB30 med platekjøler, og har vært brukt på alle brygg siden på BB30. Selv nå som jeg har gått tilbake til dyppkjøler på speidel, bruker jeg det, og tapper alt over i gjæringskar. Har ikke trubfobi, det sedimenterer supert og ølet blir klart og fint.

Etter 3 batcher på speidelen med denne er jeg godt fornøyd.
 
Tilbake
Topp