Speidel og meskeskjema

Jeg har vært litt usikker på om jeg skulle legge denne tråden under oppskrifter eller utstyr. Men oppskriften er det kanskje ikke så mye å si om annet enn å "synse". Derimot er det mer interessant å lufte Speidel (20 L) meskeskjema. Og dernest vannforbruk og vørtermengde siden jeg ofte ser at mange oppgir en netto ølmengde på 20 liter ut av meskevannmengde på 23 liter. Jeg synes at oppskriftene er mangefulle med hensyn til vannforbruket.

Se på oppskriften nedenfor fra dagens Urquel brygg. Jeg har i en tidligere tråd sagt noe om Speidel og meskeskjema fordi at det programmerte blir bare sånn omtrentlig siden Speidelen også mesker under temp.økningen. I oppskriften nedenfor har jeg programmert en mesketid på 70 min. Reell mesketid er derimot fra 52 grader til og med 78 grader på 112 minutter. Så er altså spørsmålet hvordan man skal gjøre dette for at meskeskjemaet skal bli riktig i forhold til idelle sukkermengde og type i vørteren. Blir glad for innspill.

Skulle gjerne sett at Speidel 20 L hadde litt større kapasitet, for eksempel 25 liter.
I oppskriften nedenfor har jeg brukt 27 liter meskevann. Dernest 7 liter skyllevann og til slutt har jeg kompansert for fordampningen ved koking med 4 liter kokende vann. Totalt vannforbruk er med andre ord 38 liter. Tappekrana på Speidelen er plassert like over varmeelementet. Ved tapping  får jeg ca 25 liter vørter hvis jeg tapper til tappekrana. Ved helling kan jeg tyne et par/tre liter til, men da får jeg en del bunnfall med.
Blir glad for kommentarer til vannforbruk. Og dernest spør jeg om det er veldig "farlig" å tappe bunnfallet?

OG målt ved 19 grader = 1.056.

Plan for Urquel

5200 pilsnermal
150 munchener
250 palemalt

Speidel 20L
Innmesk 52 gr.
Temp økning 52 gr - 64 gr. = 14 min
1 rast 64 gr. 25 min
Temp økning 64 gr. – 72 gr. 13 min
2 rast 72 gr. 30 min
Oppvarming 72 gr. – 78 gr. 15 min
3 rast 78 gr. 15 min

Vann 27 liter
Skyllevann 7 liter 78 gr.
Tilsatt 4 L kokende vann etter skylling.
Totalt vannforbruk 38 liter.

Humle
60 gram    Saaz  4 % alfa  pellets  koketid 60 min
30 gram    Saaz  4 % alfa  pellets  koketid 20 min
30 gram    Saaz  4 % alfa  pellets  koketid  3 min + avkjøling

Klar Urt 10 gram, 20 min koketid
Wyeast gjærnæring 5 gram, 15 min koketid

Koketid
Total koketid vørter: 80 min

Gjær: Wyaest 2001 – Urquel
OG = 1.056

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring    30 dager ved 10 ºC
Modning/sekundærgjæring  30 dager ved 10 ºC
Lagring                  30 dager ved  4 ºC
 
Jeg har brygget med 50L i 3 år, og gjør som følger:
Fyller i ca 57L og varmer opp til 40C og har i maltet (mash inn). Så varmer den opp til ønsket temp og står der i 70 min, så varmer den opp  til 78C (mash out) der står den i 10 min.
Deretter løfter jeg malt røret og skyller med 9L, bruker en slik "degge" kanne som gartneren bruker til og vanne planter med :), da sitter jeg igjen med ca 57 liter vørter som jeg koker i 90 min, da er det 50L igjen etter kok.
Jeg tar med det meste av trubben, eneste som ligger igjen er humle suppa. Var skeptisk til og ta med så mye i starten, men alle mine brygg har blitt veldig klare uansett hvor mye trubb jeg har latt gå i gjeringskaret. Men så prøver jeg og la brygga stå i 4 uker på cornelius før jeg drikker av de.
 
Odland skrev:
Hvor kraftig er varmelementet på en Speider (20 og 50-liter)?

2kw på 20litern og 3.2 på 50 litern
spek her: http://www.speidels-braumeister.de/shop_content.php/coID/29/content/technische-daten.html
 
Skare skrev:
Jeg har brygget med 50L i 3 år, og gjør som følger:
Fyller i ca 57L og varmer opp til 40C og har i maltet (mash inn). Så varmer den opp til ønsket temp og står der i 70 min, så varmer den opp  til 78C (mash out) der står den i 10 min.
Deretter løfter jeg malt røret og skyller med 9L, bruker en slik "degge" kanne som gartneren bruker til og vanne planter med :), da sitter jeg igjen med ca 57 liter vørter som jeg koker i 90 min, da er det 50L igjen etter kok.
Jeg tar med det meste av trubben, eneste som ligger igjen er humle suppa. Var skeptisk til og ta med så mye i starten, men alle mine brygg har blitt veldig klare uansett hvor mye trubb jeg har latt gå i gjeringskaret. Men så prøver jeg og la brygga stå i 4 uker på Cornelius før jeg drikker av de.
Hvor mye malt bruker du da?
 
Magnar V skrev:
Jeg har vært litt usikker på om jeg skulle legge denne tråden under oppskrifter eller utstyr. Men oppskriften er det kanskje ikke så mye å si om annet enn å "synse". Derimot er det mer interessant å lufte Speidel (20 L) meskeskjema. Og dernest vannforbruk og vørtermengde siden jeg ofte ser at mange oppgir en netto ølmengde på 20 liter ut av meskevannmengde på 23 liter. Jeg synes at oppskriftene er mangefulle med hensyn til vannforbruket.

Se på oppskriften nedenfor fra dagens Urquel brygg. Jeg har i en tidligere tråd sagt noe om Speidel og meskeskjema fordi at det programmerte blir bare sånn omtrentlig siden Speidelen også mesker under temp.økningen. I oppskriften nedenfor har jeg programmert en mesketid på 70 min. Reell mesketid er derimot fra 52 grader til og med 78 grader på 112 minutter. Så er altså spørsmålet hvordan man skal gjøre dette for at meskeskjemaet skal bli riktig i forhold til idelle sukkermengde og type i vørteren. Blir glad for innspill.

Skulle gjerne sett at Speidel 20 L hadde litt større kapasitet, for eksempel 25 liter.
I oppskriften nedenfor har jeg brukt 27 liter meskevann. Dernest 7 liter skyllevann og til slutt har jeg kompansert for fordampningen ved koking med 4 liter kokende vann. Totalt vannforbruk er med andre ord 38 liter. Tappekrana på Speidelen er plassert like over varmeelementet. Ved tapping  får jeg ca 25 liter vørter hvis jeg tapper til tappekrana. Ved helling kan jeg tyne et par/tre liter til, men da får jeg en del bunnfall med.
Blir glad for kommentarer til vannforbruk. Og dernest spør jeg om det er veldig "farlig" å tappe bunnfallet?

OG målt ved 19 grader = 1.056.

Plan for Urquel

5200 pilsnermal
150 münchener
250 palemalt

Speidel 20L
Innmesk 52 gr.
Temp økning 52 gr - 64 gr. = 14 min
1 rast 64 gr. 25 min
Temp økning 64 gr. – 72 gr. 13 min
2 rast 72 gr. 30 min
Oppvarming 72 gr. – 78 gr. 15 min
3 rast 78 gr. 15 min

Vann 27 liter
Skyllevann 7 liter 78 gr.
Tilsatt 4 L kokende vann etter skylling.
Totalt vannforbruk 38 liter.

Humle
60 gram    Saaz  4 % alfa  pellets   koketid 60 min
30 gram    Saaz  4 % alfa  pellets   koketid 20 min
30 gram    Saaz  4 % alfa  pellets   koketid  3 min + avkjøling

Klar Urt 10 gram, 20 min koketid
Wyeast gjærnæring 5 gram, 15 min koketid

Koketid
Total koketid vørter: 80 min

Gjær: Wyaest 2001 – Urquel
OG = 1.056

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring    30 dager ved 10 ºC
Modning/sekundærgjæring  30 dager ved 10 ºC
Lagring                  30 dager ved  4 ºC

Et par tanker rundt dette;

Ville kanskje droppet å meske inn under 60 grader. Proteinresten er omdiskutert i dag, og er mest nyttig når malten man bruker er lite modifisert. Det meste av malt som selges i Norge i dag er godt modifisert. Jeg pleier vanligvis å kjøre innmesk ved 67*C, la temperaturen stå i en time, og ta en utmesk på 78*C i 10 min. Dvs. et-stegs infusjonsmesk med utmesk.

Ser også at du bruker veldig mye malt. Selv om BJCP style guidelines anbefaler en OG på mellom 1.044 og 1.056 på Bohemian Lager synes jeg selv det er vanskeligere å få til en god pils med OG over 1.050. En OG på 1.056 er veldig høyt hvis det er en delikat pils du er ute etter; Ølet kan ha få en litt høy FG, oppleves kornete og søtlig, og ta veldig lang tid før det er på topp. Når det er sagt er vi alle forskjellig, og det kan jo hende du foretrekker et litt kraftigere eksemplar. Til sammenligning: Dahls-øl har en OG på ca. 1.043 og en FG på 1.007.

Selv sliter jeg litt med effektiviteten på 20l Speidel. Et forsøk jeg skal kjøre i dag er å meske med litt mindre vann. Når meskeprogrammet på Speidelen er ferdig overfører jeg malten til en litt mer romslig "lauter tun", dvs. en 32l kjølebag med manifold, og batch-sparger dette i 2 omganger.
 
Erlendso skrev:
Selv sliter jeg litt med effektiviteten på 20l Speidel. Et forsøk jeg skal kjøre i dag er å meske med litt mindre vann. Når meskeprogrammet på Speidelen er ferdig overfører jeg malten til en litt mer romslig "lauter tun", dvs. en 32l kjølebag med manifold, og batch-sparger dette i 2 omganger.

Er ikke det en litt for tungvindt løsning til at du kommer til å bruke den dersom det gir bedre utbytte? Artig eksperiment da.
 
Erlendso skrev:
Selv sliter jeg litt med effektiviteten på 20l Speidel. Et forsøk jeg skal kjøre i dag er å meske med litt mindre vann. Når meskeprogrammet på Speidelen er ferdig overfører jeg malten til en litt mer romslig "lauter tun", dvs. en 32l kjølebag med manifold, og batch-sparger dette i 2 omganger.

Har ikke helt kontroll selv enda, blir for mye variasjoner fra gang til gang,men siste brygget ga meg en OG på 1.082, brukte da 6kg pilsmalt, 0.5kg cara, og 26liter vann (fra start), Overhodet ikke mulig å få mer malt inn, og ved denne maltmengden så er 26l i overkant av hva du får inn i speidelen (startet med 29 liter, men kornet fortrengte så mye vann at det rente over fra yttersiden til inn i maltrøret, så tappet av til jeg satte igjen med 26 liter)
"skylte" med en liter vann etterpå, men gadd ikke mer.
Kokte dog 1.5 time.
 
Erlendso skrev:
Selv sliter jeg litt med effektiviteten på 20l Speidel. Et forsøk jeg skal kjøre i dag er å meske med litt mindre vann. Når meskeprogrammet på Speidelen er ferdig overfører jeg malten til en litt mer romslig "lauter tun", dvs. en 32l kjølebag med manifold, og batch-sparger dette i 2 omganger.

Henger meg litt opp i dette jeg også.
Nå er jo du en veldig erfaren brygger da.....men selv har jeg opplevd stor forskjell i utbytte som følge av variasjon i malt.
Hadde spesielt en sekk med Belgisk pils malt som var helt håpløs.....
 
Jeg har enda ikke blitt helt fortrolig med Speidelen i forhold til utbytte og volum, men det begynner å hjelpe.
Sist mesket jeg inn med 25l, skyllet med 3l, og tilsatte 4l direkte i kokekaret. Synes jeg har hatt tendenser til astringens i flere brygg, trolig på grunn av den raske skyllingen, og skyller derfor mindre. Satt igjen med 22 liter i gjæringskaret. 6kg malt, OG: 1.058 (Flamsk rød).

Tidligere har jeg beregnet 85-86% effektivitet, nå var jeg vel nede i rundt 80%, tror jeg. I forhold til BeerCalc, og beregnet totalvolum på 25 liter.

Jeg bruker nesten utelukkende enstegsmesk (65-69°C) i 60-90min, med mashout på 76 °C i 10min, og har ikke sett behovet for lavere temperatur annet enn ved bruk av mye hvete, hvor jeg har brukt et proteinsteg på 55 °C i 10-15min. Tiden imellom stegene er av liten bekymring, slik vil det være på mange meskemetoder.
 
Lars skrev:
Jeg har enda ikke blitt helt fortrolig med Speidelen i forhold til utbytte og volum, men det begynner å hjelpe.
Sist mesket jeg inn med 25l, skyllet med 3l, og tilsatte 4l direkte i kokekaret. Synes jeg har hatt tendenser til astringens i flere brygg, trolig på grunn av den raske skyllingen, og skyller derfor mindre. Satt igjen med 22 liter i gjæringskaret. 6kg malt, OG: 1.058 (Flamsk rød).

Maler vi maltet for fint også tro? jeg lurer på om mitt malt er alt for finmalt.. De to siste bryggene mine så skylte jeg lite, to liter på forrige, og en liter nå, men jeg tapper fra kranen og skyller med det vannet istedet, om det har noe å si vet jeg ikke, men da er jeg ialelfall litt sikrere på at jeg ikke drar opp for høy temperatur.
Jeg har også hatt en litt rar ettersmak på et par brygg, klarer ikke å finne en beskrivelse for den.

Lars skrev:
Tidligere har jeg beregnet 85-86% effektivitet, nå var jeg vel nede i rundt 80%, tror jeg. I forhold til BeerCalc, og beregnet totalvolum på 25 liter.

Jeg bruker nesten utelukkende enstegsmesk (65-69°C) i 60-90min, med mashout på 76 °C i 10min, og har ikke sett behovet for lavere temperatur annet enn ved bruk av mye hvete, hvor jeg har brukt et proteinsteg på 55 °C i 10-15min. Tiden imellom stegene er av liten bekymring, slik vil det være på mange meskemetoder.
Ikke brukt hvete enda, men mesket sist på 65 i 60 minutter, 68 i 30 minutter, og så 78 i 15 minutter, får håpe det gjærer ut, så vet jeg hvordan resultatet ble denne gang.
 
Mange fine innspill, tusen takk. Speidel er et forholdsvist nytt produkt slik at det er nyttig å dele erfaringer.

Når det gjelder innmesk har jeg testet både 52 gr. og 63 gr. Jeg har ellers hittil kjørt 2 steg på 64 og 72 gr. Skal teste ensteg 67 gr neste gang med innmesk på 67 gr.
Er ellers enig i alt som er sagt om mesketemp. Speidel er en smule utfordrende, men det vil komme med erfaring.

Skal også teste mindre maltmengde for lavere OG, særlig på lager. Tror det er korrekt det som sies ovenfor.

Om utnyttelsesgrad er å si at det ikke er noen vits i å presse for mye malt i røret for det blir ikke høyere OG. Har testet 5,4 kg og 6 kg pale malt som gir samme OG. Det som skjer med for mye malt er at utnyttelsesgraden går ned.

"neslekkin" sier noe om ettersmak. Jeg har opplevd det samme. Men ting synes å ha skjedd under lagring etter at jeg har tappet til Corny, så jeg har tatt dette på min egen kappe.
 
Bjarte H skrev:
Er ikke det en litt for tungvindt løsning til at du kommer til å bruke den dersom det gir bedre utbytte? Artig eksperiment da.

Tja, muligens, men i det siste har effektiviteten min vært ekstremt dårlig. Selv med over 5 kg. malt i Speideln har jeg hatt preboil OG-er på under 1.040. Driver med litt feilsøking egentlig. Får jeg fremdeles dårlig utbytte ved å ty til "lautering" er det noe annet jeg gjør galt; Mengde meskevann, knusing, mesketemp, eller kanskje at maskinen ikke står i vater?? :)
Det å bruke separat "mash-tun" og "lauter-tun" er forresten ikke noen ny ide; Mange litt større bryggeri gjør dette. Da overfører de den flytende mesken fra "mash-tun" til "lauter-tun", korn og alt, ved hjelp av store pumper. Litt usikker på om dette øker effektiviteten til de store bryggeriene, men de gjør det sikkert ikke for moro skyld..

My Verdict:
Selv om Speidelen er kjekk og kompakt, er det på ingen måte "the holy grail of home brewing". Ihvertfall 20-literen taper litt på at det er såpass vanskelig å skylle ut alle godsakene på en enkel måte.
 
Har du hatt så stor nedgang  utbytte, ville jeg sett grundig over hva du har endret i prosessen din.
 
Erlendso skrev:
Bjarte H skrev:
Er ikke det en litt for tungvindt løsning til at du kommer til å bruke den dersom det gir bedre utbytte? Artig eksperiment da.

Tja, muligens, men i det siste har effektiviteten min vært ekstremt dårlig.

Skjønner. Jeg hadde dårligere effektivitet enn vanlig en periode, og oppdaget at setskruen på maltmølla mi hadde løsnet, og gav en del grovere kverning. Så "lite" skulle til. Man skal fint klare 85% +/- 5% utbytte på Speidelen.
 
Da er dagens Speidel-økt over. Med egen "Lauter-tun" kom jeg opp i 85%!  :ilike:

Tydelig at skylle-rutinene mine ikke har vært "best practice"..
 
Jeg synes dere skyller lite. Jeg har 50 literen og jeg skyller med 10 liter for sterkøl og minst 18 liter for normaløl. Når jeg skyller for normaløl setter jeg maltrøret på toppen under skylling. Synes ikke det kommer så mye trub med selv om senterhullet da er åpent. Nå skal det sies at jeg da satser på minst 60 liter øl ved normal styrke og 40-50 liter ved sterkøl.
Opplevde ett brygg med dårlig utbytte, og da var kvernen stilt inn på 1mm. Nå er den stilt inn på 1,4mm og har da ganske så stabilt utbytte på mellom 80 og 85% og det synes jeg er greit nok.
Hvis du har refractometer er det også lett å ta prøver av skyllevannet slik at du kan stoppe skyllingen når skyllevannet kommer under en viss OG.
Er det noen som har prøvd denne dyppvarmeren til Speidel? Ser for meg at den kan forkorte bryggedagen noe hvis en har tilgjengelig strømkurs.
 
Tilbake
Topp