neslekkim
Norbrygg-medlem
Rune Alm skrev:Jeg synes dere skyller lite. Jeg har 50 literen og jeg skyller med 10 liter for sterkøl og minst 18 liter for normaløl. Når jeg skyller for normaløl setter jeg maltrøret på toppen under skylling. Synes ikke det kommer så mye trub med selv om senterhullet da er åpent. Nå skal det sies at jeg da satser på minst 60 liter øl ved normal styrke og 40-50 liter ved sterkøl.
Opplevde ett brygg med dårlig utbytte, og da var kvernen stilt inn på 1mm. Nå er den stilt inn på 1,4mm og har da ganske så stabilt utbytte på mellom 80 og 85% og det synes jeg er greit nok.
Hvis du har refractometer er det også lett å ta prøver av skyllevannet slik at du kan stoppe skyllingen når skyllevannet kommer under en viss OG.
Er det noen som har prøvd denne dyppvarmeren til Speidel? Ser for meg at den kan forkorte bryggedagen noe hvis en har tilgjengelig strømkurs.
Skyller du med hele 18 liter rent vann??, hvor mye starter du med da?
Hadde vært gull med en kjele man kunne senke maltrøret i, for å skylle der, mens man starter oppvarming til kok i speidelen, men de pinnene som stikker ut tar mye plass :=)