Speidel og meskeskjema

Rune Alm skrev:
Jeg synes dere skyller lite. Jeg har 50 literen og jeg skyller med 10 liter for sterkøl og minst 18 liter for normaløl. Når jeg skyller for normaløl setter jeg maltrøret på toppen under skylling. Synes ikke det kommer så mye trub med selv om senterhullet da er åpent. Nå skal det sies at jeg da satser på minst 60 liter øl ved normal styrke og 40-50 liter ved sterkøl.
Opplevde ett brygg med dårlig utbytte, og da var kvernen stilt inn på 1mm. Nå er den stilt inn på 1,4mm og har da ganske så stabilt utbytte på mellom 80 og 85% og det synes jeg er greit nok.
Hvis du har refractometer er det også lett å ta prøver av skyllevannet slik at du kan stoppe skyllingen når skyllevannet kommer under en viss OG.
Er det noen som har prøvd denne dyppvarmeren til Speidel? Ser for meg at den kan forkorte bryggedagen noe hvis en har tilgjengelig strømkurs.

Skyller du med hele 18 liter rent vann??, hvor mye starter du med da?
Hadde vært gull med en kjele man kunne senke maltrøret i, for å skylle der, mens man starter oppvarming til kok i speidelen, men de pinnene som stikker ut tar mye plass :=)
 
neslekkim skrev:
Hadde vært gull med en kjele man kunne senke maltrøret i, for å skylle der, mens man starter oppvarming til kok i speidelen, men de pinnene som stikker ut tar mye plass :=)

Kan du ikke starte oppvarming til kok og skylle i Speidelen samtidig?

Rune Alm skrev:
Er det noen som har prøvd denne dyppvarmeren til Speidel? Ser for meg at den kan forkorte bryggedagen noe hvis en har tilgjengelig strømkurs.

Har du en link til denne? Er det "Speidel Varmeelement 3200W - Termometer følger med." inne hos Petit du sikter til? Den ligger ikke inne hos Speidel selv, og er kanskje litt overkill til 20l.. Prisen var forøvrig fin.
 
Lars skrev:
neslekkim skrev:
Hadde vært gull med en kjele man kunne senke maltrøret i, for å skylle der, mens man starter oppvarming til kok i speidelen, men de pinnene som stikker ut tar mye plass :=)

Kan du ikke starte oppvarming til kok og skylle i Speidelen samtidig?

Jo, men da henger maltrøret over kokekaret, og det er litt vanskeligere å få tatt prøver at skyllevannet ut fra maltrøret, vanskeligere å vite når du skal stoppe.
 
neslekkim skrev:
Lars skrev:
neslekkim skrev:
Hadde vært gull med en kjele man kunne senke maltrøret i, for å skylle der, mens man starter oppvarming til kok i speidelen, men de pinnene som stikker ut tar mye plass :=)

Kan du ikke starte oppvarming til kok og skylle i Speidelen samtidig?

Jo, men da henger maltrøret over kokekaret, og det er litt vanskeligere å få tatt prøver at skyllevannet ut fra maltrøret, vanskeligere å vite når du skal stoppe.

Vet man ikke før skylling hvilket volum man har, og vil ha? Jeg har fått mer tro på å justere skyllevannet med syre enn mineraler på Speidel, ihvertfall hvis det skal skylles mye, etter å ha diskutert litt astringensen som jeg flere ganger har opplevd fra brygging på Speidel. Skyllingen foregår såpass fort, at selv om man har justert med mineraler, vil pH-en under skyllingen lett kunne stige, og man får med uønskede tanniner. Astringens gir en litt tørrende, snerpende ettersmak som du kan få f.eks ved å tygge på drueskall. Derfor har jeg istedet for å skylle så mye, begynt å tilsette resten av den ønskede væskemengden direkte til kokinga, og lar heller utbyttet få være litt lavere. Har ikke gjort så mange erfaringer med det enda, men mener at maltpreget var rundere og astringensen forsvinnende liten sist gang  iallefall.
 
Lars skrev:
neslekkim skrev:
Lars skrev:
neslekkim skrev:
Hadde vært gull med en kjele man kunne senke maltrøret i, for å skylle der, mens man starter oppvarming til kok i speidelen, men de pinnene som stikker ut tar mye plass :=)

Kan du ikke starte oppvarming til kok og skylle i Speidelen samtidig?

Jo, men da henger maltrøret over kokekaret, og det er litt vanskeligere å få tatt prøver at skyllevannet ut fra maltrøret, vanskeligere å vite når du skal stoppe.

Vet man ikke før skylling hvilket volum man har, og vil ha? Jeg har fått mer tro på å justere skyllevannet med syre enn mineraler på Speidel, ihvertfall hvis det skal skylles mye, etter å ha diskutert litt astringensen som jeg flere ganger har opplevd fra brygging på Speidel. Skyllingen foregår såpass fort, at selv om man har justert med mineraler, vil pH-en under skyllingen lett kunne stige, og man får med uønskede tanniner. Astringens gir en litt tørrende, snerpende ettersmak som du kan få f.eks ved å tygge på drueskall. Derfor har jeg istedet for å skylle så mye, begynt å tilsette resten av den ønskede væskemengden direkte til kokinga, og lar heller utbyttet få være litt lavere. Har ikke gjort så mange erfaringer med det enda, men mener at maltpreget var rundere og astringensen forsvinnende liten sist gang  iallefall.

Dette hørtes fornuftig ut. Skal teste mindre skylling på neste brygg.  :ilike:
 
Lars skrev:
neslekkim skrev:
Lars skrev:
neslekkim skrev:
Hadde vært gull med en kjele man kunne senke maltrøret i, for å skylle der, mens man starter oppvarming til kok i speidelen, men de pinnene som stikker ut tar mye plass :=)

Kan du ikke starte oppvarming til kok og skylle i Speidelen samtidig?

Jo, men da henger maltrøret over kokekaret, og det er litt vanskeligere å få tatt prøver at skyllevannet ut fra maltrøret, vanskeligere å vite når du skal stoppe.

Vet man ikke før skylling hvilket volum man har, og vil ha? Jeg har fått mer tro på å justere skyllevannet med syre enn mineraler på Speidel, ihvertfall hvis det skal skylles mye, etter å ha diskutert litt astringensen som jeg flere ganger har opplevd fra brygging på Speidel. Skyllingen foregår såpass fort, at selv om man har justert med mineraler, vil pH-en under skyllingen lett kunne stige, og man får med uønskede tanniner. Astringens gir en litt tørrende, snerpende ettersmak som du kan få f.eks ved å tygge på drueskall. Derfor har jeg istedet for å skylle så mye, begynt å tilsette resten av den ønskede væskemengden direkte til kokinga, og lar heller utbyttet få være litt lavere. Har ikke gjort så mange erfaringer med det enda, men mener at maltpreget var rundere og astringensen forsvinnende liten sist gang  iallefall.
Hva om man tilsetter vann ved mashout? Man vet cirka hva man sitter igjen med uten å skylle.. Tenkte på neste brygg å tilsette halvparten av maltens vekt ekstra ved start av mesking, og ved slutten av mashout tilsette resterende halvpart. Noen meninger om dette?
 
Lars skrev:
neslekkim skrev:
Lars skrev:
neslekkim skrev:
Hadde vært gull med en kjele man kunne senke maltrøret i, for å skylle der, mens man starter oppvarming til kok i speidelen, men de pinnene som stikker ut tar mye plass :=)

Kan du ikke starte oppvarming til kok og skylle i Speidelen samtidig?

Jo, men da henger maltrøret over kokekaret, og det er litt vanskeligere å få tatt prøver at skyllevannet ut fra maltrøret, vanskeligere å vite når du skal stoppe.

Vet man ikke før skylling hvilket volum man har, og vil ha? Jeg har fått mer tro på å justere skyllevannet med syre enn mineraler på Speidel, ihvertfall hvis det skal skylles mye, etter å ha diskutert litt astringensen som jeg flere ganger har opplevd fra brygging på Speidel. Skyllingen foregår såpass fort, at selv om man har justert med mineraler, vil pH-en under skyllingen lett kunne stige, og man får med uønskede tanniner. Astringens gir en litt tørrende, snerpende ettersmak som du kan få f.eks ved å tygge på drueskall. Derfor har jeg istedet for å skylle så mye, begynt å tilsette resten av den ønskede væskemengden direkte til kokinga, og lar heller utbyttet få være litt lavere. Har ikke gjort så mange erfaringer med det enda, men mener at maltpreget var rundere og astringensen forsvinnende liten sist gang  iallefall.

åja, det var ikke det jeg mente, volum er greit, man skyller vel gjerne fordi man vil ha ut mere sukker fra maltrestene, men det er vel som du sier at man vil kunne få mer tanniner.
Jeg har skylt med bare 2 og 1 liter de to siste bryggene, og venter på at det skal bli ferdig så jeg får smakt resultatet, jeg syntes jeg fikk veldig bra OG på de siste bryggene, og hvis jeg synes volum er lavt, og OG høyt, så kan jeg jo altid etterfylle med vann rett i kjelen før kok om det er målet.

Men målet mitt med skyllinga var egentlig å forsøke å få litt mer ut av masken, men hvis de to siste bryggene blir bra, så tror jeg at jeg skal drite i det.
 
Hvis jeg lager sterkøl starter jeg med ca 43 liter vann, akkurat nok til at varmeelementene er dekt under mesking. Deretter skyller jeg dette med 10-12 liter vann og koker gjerne i 70-90 minutter helt uten lokk.
Hvis jeg lager pilsstyrke starter jeg med 53 liter vann og skyller med 17-18 liter vann (har en 18 liters kasserolle som jeg varmer opp til 78 grader). Da må jeg sette maltrøret oppå Speidelen fordi det blir for fullt nedi karet. Deretter koker jeg dette i 60 min med lokket delvis på. Da ender jeg på ca 55 liter og av og til tilsetter jeg enda mere kokende vann for å greie 60-70 liter ferdig øl.
 
Rune Alm skrev:
Hvis jeg lager sterkøl starter jeg med ca 43 liter vann, akkurat nok til at varmeelementene er dekt under mesking. Deretter skyller jeg dette med 10-12 liter vann og koker gjerne i 70-90 minutter helt uten lokk.
Hvis jeg lager pilsstyrke starter jeg med 53 liter vann og skyller med 17-18 liter vann (har en 18 liters kasserolle som jeg varmer opp til 78 grader). Da må jeg sette maltrøret oppå Speidelen fordi det blir for fullt nedi karet. Deretter koker jeg dette i 60 min med lokket delvis på. Da ender jeg på ca 55 liter og av og til tilsetter jeg enda mere kokende vann for å greie 60-70 liter ferdig øl.
Besnærende tanke på det med sterkølet... Hvor mye malt bruker du da? Ett mesketrinn også?
 
Foruten spesialøl mesker alltid inn med 20l (så lite som mulig), skyller alltid med 5l, 77C, pH5.5 (justert med fosforsyre) og tilsetter kokende, ikke-justert vann i kjelen for å nå riktig Boil Volume. I det siste har jeg justert meskevannet på lyse øl til pH5.5 med fosforsyre før innmesk, men jeg kan ikke gi noen dom på denne praksisen enda, utenom at det er lett å treffe riktig meskepH.
 
Bjarte H skrev:
Foruten spesialøl mesker alltid inn med 20l (så lite som mulig), skyller alltid med 5l, 77C, pH5.5 (justert med fosforsyre) og tilsetter kokende, ikke-justert vann i kjelen for å nå riktig Boil Volume. I det siste har jeg justert meskevannet på lyse øl til pH5.5 med fosforsyre før innmesk, men jeg kan ikke gi noen dom på denne praksisen enda, utenom at det er lett å treffe riktig meskepH.

Fosforsyre, kan man bruke sterkrens?, eller er det utblandet med noe gørr?
 
neslekkim skrev:
Bjarte H skrev:
Foruten spesialøl mesker alltid inn med 20l (så lite som mulig), skyller alltid med 5l, 77C, pH5.5 (justert med fosforsyre) og tilsetter kokende, ikke-justert vann i kjelen for å nå riktig Boil Volume. I det siste har jeg justert meskevannet på lyse øl til pH5.5 med fosforsyre før innmesk, men jeg kan ikke gi noen dom på denne praksisen enda, utenom at det er lett å treffe riktig meskepH.

Fosforsyre, kan man bruke sterkrens?, eller er det utblandet med noe gørr?
Man kan bruke sterkrens (jeg gjør det selv). Den er konsentrert til 85%, så ikke akkurat utbladet gørr :) Pass på. Det er ekstremt lite som skal til. Det er lett å få pH2 første gangen, og da må nesten alle 20l ut og 20l fylles på igjen ;D Jeg har blandet min ut, og så justerer jeg med pH-meter for hånden til jeg treffer riktig verdi. Man fremhever ikke malt- eller humlepreg (som man kan gjøre med salter) ved å bruke fosforsyre, men for min del ønsker jeg å komme opp på det nivået hvor jeg kjenner hvordan saltene påvirker smaksbildet, slik at jeg kan sette opp oppskrifter med et bevisst valg av type og mengde av salter (og alle andre råvarer) for å oppnå det jeg er ute etter. Å treffe riktig meskepH og å ha nok Kalsium tilgjengelig for gjæren er en annen sak.
 
Bjarte H: Justerer du meskevannet kun med syre til pH 5,5, og får samme pH på meskingen?
 
Lars skrev:
Bjarte H: Justerer du meskevannet kun med syre til pH 5,5, og får samme pH på meskingen?
Ja til nå har jeg fått meskepH mellom 5.2 og 5.5 på denne måten, men så har jeg ikke brukt så mye mørke malter i det siste. Da hadde jeg nok ikke justert så langt ned tror jeg. Jeg har nettopp lest Gordon Strong Brewing Better Beer og ble inspirert til å prøve noen nye rutiner:)
 
Bjarte H skrev:
Lars skrev:
Bjarte H: Justerer du meskevannet kun med syre til pH 5,5, og får samme pH på meskingen?
Ja til nå har jeg fått meskepH mellom 5.2 og 5.5 på denne måten, men så har jeg ikke brukt så mye mørke malter i det siste. Da hadde jeg nok ikke justert så langt ned tror jeg. Jeg har nettopp lest Gordon Strong Brewing Better Beer og ble inspirert til å prøve noen nye rutiner:)

pH-verdiene er forresten målt og oppgitt ved romtemperatur. pH 5.20 ved romtemp ~ pH 5.55 ved mesketemperatur.
 
Hva er fordel/ulempe med å følge "flersteg" meskinga som er satt opp som standard på Speidelen kontra enkeltsteg mesking med mashout?
Har akkurat brygga det maltsettet som fulgte med min nye 20l, men litt usikker på hvorden jeg skal gå fram på neste brygg.
 
Tilbake
Topp