Speidel svarer om Wifi-modulen...

Hei!

Jeg har lest en del om Wifimodulen til Braumeister, og foreløpig latt være å kjøpe denne da den sålangt fremstår som relativt "underwhelming". Dette bl.a. fordi det ikke er mulig å redigere oppskrifter etc via web-interface...

Skrev med bakgrunn i dette en epost til Speidel, og fikk svar i løpet av noen timer.

Min epost (kurisv) og svaret (bold) er gjengitt under.... Det blir nok forøvrig en slik wifi-modul på meg over sommeren :)

"
Hello!

I have a software change-request for your consideration.

The panel on the "new" Braumeister is very close to the ground, making the brew-programming a quite uncomfortable ordeal. During a batch one has to make quite a few inputs, and also squat down to check remaining time etc...

Would you please consider upgrading your wifi-platform to allow for more input options? I would love a "full screen" iPad-app that have full control over the Speidel at all times, and where I can also input recipes, start brewing etc.... An extra benefit for this would be that you could include an AppleWatch addon that could provide information of remaining time/temperature etc...

I could then monitor the brewing from my wrist, while preparing my fermentation tanks, kegs and cleaning/sterilizing equipment in another room...

These days there are a lot of alternatives to the BM in the market, and being in the "high end" of the home-brew specter I would expect such features.... I have a few friends that own the Wifi-module, and they all regard it as "wasted money" in its current state, as you cannot enter recipes etc...

I hope you will look into this, as these features would be very nice to have in my future BM-brews.

Best regards from Norway,
XXXXX
"



Hi XXXX,


thank you for using our Braumeister.


Yes we are working on your dreams and we will present something in this direction in autumn.

I hope you can wait.


And it’s not wasted money as you can update your software all time to the current status.


By the way there is still no AppleWatch-App available :)


Don’t forget to enjoy your beer.


Have a good weekend

Ralf Leukart


Speidel Tank- und Behälterbau GmbHi.A. Ralf Leukart
Vertriebsgruppenleiter


 
Da er det bare å vente å se da... for, dagens web løsning er jo ikke noe annet enn informasjon - som i seg, ikke bidrar spesielt nyttig.
Jepp, jeg har den, og er i rekken av de som mener dette er waste - enn så lenge.
 
Man har alltid kunnet styre BM funksjonene via Wifi modulen. Websiden -som ikke er en app har ikke støtte for å importere oppskrifter fra andre brygge "apper" - har det fra ganske sikre kilder at det er en funksjon Speidel ikke satser veldig mye på heller.

Men strengt tatt, hvor stort behov er det for dette?

Kjører folk så mange forskjellige mesketider og steg at det virkelig er behov for dette? Det gjør ikke jeg for min del.
 
Er en kar som har testet den her:
.
Ser ganske greit ut å kunne legge ut og spare oppskriftene på myspeidel.com. Tipper man også vil få flere funksjoner etterhvert her.
 
Er en kar som har testet den her:
.
Ser ganske greit ut å kunne legge ut og spare oppskriftene på myspeidel.com. Tipper man også vil få flere funksjoner etterhvert her.

Jepp, har brukt den siden November når jeg fikk BM 50+, den blir bra, men enn så lenge så mangler det for mye malttyper, humler osv. Så jeg har ikke giddet å bruke for mye tid på det.

Ser ikke helt totalverdien øker så voldsomt heller. Det å sjekke tingenes tilstand under mesk er kjekt om man går og nyter felles middag med familien.
 
Det er mulig å laste opp oppskrifter direkte til Speidelen. Har laget et lite script som konverterer oppskrifter fra BeerXML til Speidel-format, og som også kan sende oppskrifta direkte til Speidelen. Dermed kan jeg fortsatt bruke brewersfriend.com til å administrere oppskrifter, og så kan jeg eksportere oppskrifta til BeerXML og sende den direkte til Speidelen når jeg skal brygge.

Les mer her: https://forum.braumeisters.net/viewtopic.php?f=11&t=1418&start=30

Github repo for scriptet: https://github.com/vv3/beerxml2speidel
 
Sist redigert:
Det er mulig å laste opp oppskrifter direkte til Speidelen. Har laget et lite script som konverterer oppskrifter fra BeerXML til Speidel-format, og som også kan sende oppskrifta direkte til Speidelen. Dermed kan jeg fortsatt bruke brewersfriend.com til å administrere oppskrifter, og så kan jeg eksportere oppskrifta til BeerXML og sende den direkte til Speidelen når jeg skal brygge.

Les mer her: https://forum.braumeisters.net/viewtopic.php?f=11&t=1418&start=30

Github repo for scriptet: https://github.com/vv3/beerxml2speidel
Er dette mulig også fra bersmith ?
 
Jeg kjenner ikke Beersmith. Dersom Beersmith kan eksportere oppskrifter til BeerXML, så kan det hende at det vil fungere. Scriptet mitt tar bare en BeerXML-fil (slik den blir eksportert fra Brewersfriend), konverterer den til Speidel-format og laster den opp til Speidelen. Hvor robust scriptet er når det gjelder å handtere forskjellige varianter av BeerXML-filer, vet jeg ikke.
 
Jeg kjenner ikke Beersmith. Dersom Beersmith kan eksportere oppskrifter til BeerXML, så kan det hende at det vil fungere. Scriptet mitt tar bare en BeerXML-fil (slik den blir eksportert fra Brewersfriend), konverterer den til Speidel-format og laster den opp til Speidelen. Hvor robust scriptet er når det gjelder å handtere forskjellige varianter av BeerXML-filer, vet jeg ikke.
OK takker så masse for svar
 
Alle andre dingser med firware oppdateres via USB. Å kalle det "en av fordelene ved wifimodulen" er å snu realitetene oppned.
Det er for øyeblikket en av ulempene; At man MÅ kjøpe modulen for å kunne oppdatere..
 
Alle andre dingser med firware oppdateres via USB. Å kalle det "en av fordelene ved wifimodulen" er å snu realitetene oppned.
Det er for øyeblikket en av ulempene; At man MÅ kjøpe modulen for å kunne oppdatere..

Tja, hvis man alltid snur alt ut fra eget ståsted så har du rett.
Det at de lager utstyr som lar seg oppgradere er positivt. Du ville heller betalt 1000,- ekstra og hatt dette som STD - det er i realiteten det som er konkulsjonen.

Spørs om alle andre som bryr seg fløyta om firmware er like enig.

At det kan bli negativt at det finnes en mulighet for å oppgradere en kontroller, det er en ny vinkling fra mitt ståsted.

Skulle de gjort dette til en integrert del - så måtte de brukt mer HW i kontrolleren enn hva som sitter der i dag.
 
"At det kan bli negativt at det finnes en mulighet for å oppgradere en kontroller, det er en ny vinkling fra mitt ståsted."
Siter meg helst korrekt: At man må kjøpe av Wifi modul for å korrigere flaws o. l. i software, er negativt. Ikke at muligheten finnes.
Til 25000,- skulle jeg mene at en USB løsning skulle la seg integrere, kontra utvikling av egen WIFI basert modul.
Jeg har ennå ikke sett andre produkter som er oppdaterbare, som ikke benytter USB.
Et eksempel er Nikons blitser. Tror ikke oppdateringsløsningen utgjør 1000 kroner av prisen..
 
Sist redigert:
"At det kan bli negativt at det finnes en mulighet for å oppgradere en kontroller, det er en ny vinkling fra mitt ståsted."
Siter meg helst korrekt: At man må kjøpe av Wifi modul for å korrigere flaws o. l. i software, er negativt. Ikke at muligheten finnes.
Til 25000,- skulle jeg mene at en USB løsning skulle la seg integrere, kontra utvikling av egen WIFI basert modul.
Jeg har ennå ikke sett andre produkter som er oppdaterbare, som ikke benytter USB.
Et eksempel er Nikons blitser. Tror ikke oppdateringsløsningen utgjør 1000 kroner av prisen..
Du ser hva du selv skrev. Nå introduserer et helt annet begrep
 
Det er da ikke et helt annet begrep. Oppdatering av firmware har alltid vært benyttet til det formålet, og på den måten. (I tillegg til å implementere funksjonalitet som ikke var klar ved salgstidspunktet.)
Jeg bare brukte teskje.
 
Det er da ikke et helt annet begrep. Oppdatering av firmware har alltid vært benyttet til det formålet, og på den måten. (I tillegg til å implementere funksjonalitet som ikke var klar ved salgstidspunktet.)
Jeg bare brukte teskje.

Det er en av ulempene i dine øyne, i mine øyne så er det en fordel. Skulle jeg helst sett at dette var integrert? Ja, men når det ikke er det så er det uansett en fordel for meg at jeg i det minste kan skaffe en wifi og oppgradere.
Det er ikke en ulempe av wifi er et tilbud. Nå er det ingen av disse kontrollerne som har hatt feil av en karakter som gjør at man strengt tatt MÅ oppdatere de. Alt som har vært av problemer rundt kok osv har latt seg løse via en skjult meny.

Så jeg klarer fortsatt ikke å se at muligheten for å bruke wifi - og samtidig få støtte for å oppdatere enheten er en ulempe.
 
"Så jeg klarer fortsatt ikke å se at muligheten for å bruke wifi - og samtidig få støtte for å oppdatere enheten er en ulempe."
-Ikke jeg heller. Har jeg heller ikke sagt.
 
Tilbake
Topp