Speidel svarer om Wifi-modulen...

"Så jeg klarer fortsatt ikke å se at muligheten for å bruke wifi - og samtidig få støtte for å oppdatere enheten er en ulempe."
-Ikke jeg heller. Har jeg heller ikke sagt.

Vel vel, du skrev nå dette "Alle andre dingser med firware oppdateres via USB. Å kalle det "en av fordelene ved wifimodulen" er å snu realitetene oppned.
Det er for øyeblikket en av ulempene; At man MÅ kjøpe modulen for å kunne oppdatere.."

Men samma det, da mener du det tydeligvis ikke likevel. Over og ut herfra :)
 
Jeg har mer enn fjorten enheter i rommet jeg sitter i som har oppdaterbar firmware. Ingen krever innkjøp av proprietær Wifimodul. Get it?
 
Og bilen min kostet over en halv million, men tror du ikke jeg må drasse hele den 1,8 tonn digre maskinen til et verksted for å få oppdatert firmware på den. Skulle tro de kunne inkludert en wifi-modul til den prisen! :p
 
Og bilen min kostet over en halv million, men tror du ikke jeg må drasse hele den 1,8 tonn digre maskinen til et verksted for å få oppdatert firmware på den. Skulle tro de kunne inkludert en wifi-modul til den prisen! :p
Tror Tesla kommer med inkludert wifi-modul. Men den er ikke optional :p:p
 
Noen som vet om Speidel har kommet med oppdatering på WiFi modulen? Evt. når de kjem med det. De må vel snart komme med noe bedre for å konkurrere med Gamrainfather og andre nye maskiner.
 
Hvis du mener selve FW som flashes til WiFi-modulen, så finner du siste versjon her: https://www.speidels-braumeister.de/en/service/downloads.html. Det er fortsatt versjon 1.25 som ligger der.

Men, hva som ligger i selve WiFi-modulen er ikke så interessant, mye av funksjonaliteten ligger jo i web-grenesesnittet i form av Javascript. Jeg sendte for litt siden en henvendelse til Speidel for å etterlyse at web-grensesnittet gir lyd fra seg samtidig som Speidelen gjør det. Det gikk et par dager, så fikk jeg svar fra Speidel om at det var fikset. Dermed kan jeg sitte i godstolen i stua, med webgrensesnittet aktivt på PC/mobil, og være trygg på at jeg hører når Speidelen vil ha min assistanse.
 
Hvis du mener selve FW som flashes til WiFi-modulen, så finner du siste versjon her: https://www.speidels-braumeister.de/en/service/downloads.html. Det er fortsatt versjon 1.25 som ligger der.

Men, hva som ligger i selve WiFi-modulen er ikke så interessant, mye av funksjonaliteten ligger jo i web-grenesesnittet i form av Javascript. Jeg sendte for litt siden en henvendelse til Speidel for å etterlyse at web-grensesnittet gir lyd fra seg samtidig som Speidelen gjør det. Det gikk et par dager, så fikk jeg svar fra Speidel om at det var fikset. Dermed kan jeg sitte i godstolen i stua, med webgrensesnittet aktivt på PC/mobil, og være trygg på at jeg hører når Speidelen vil ha min assistanse.

Jeg hørte snakk om at de skulle komme med en forbedre oppdatering på programvaren, altså mer enn kun varsling på mobil. Trudde de jobbet med å utvikle fjernstyring ol.? Noen som vet noe?

Tyskerne er jo kjent for å være særdeles trege, men samtidig så leverer de kvalitet når de først lanserer noe..

Slik wiFi modulen er i dag er den ikke så veldig spennende egentlig. Jeg har stoppeklokke på mobilen hvis jeg vil sitte inne i godstolen med speidelen ute i garasjen..
 
Man kan til en viss grad fjernstyre speidelen direkte via Wifi-modulen uten å gå via myspeidel.com. Man kan feks. sende "tastetrykk" direkte til Speidelen, og det er også mulig å laste opp oppskrifter direkte til speidelen. Les mer her: https://forum.braumeisters.net/viewtopic.php?f=11&t=1418&start=30.

Jeg vedlikeholder mine oppskrifter på brewersfriend.com, oppskrifter kan lastes ned på BeerXML-format. Jeg har laget et script som konverterer oppskrifter fra BeerXML og laster dem direkte opp til speidelen. (https://github.com/vv3/beerxml2speidel). Så starter jeg bare oppskrifta via myspeidel.com og følger instruksjonene som speidelen gir når alarmen går. Dette er da *mye* enklere enn å bruke en stoppeklokke.
 
Man kan til en viss grad fjernstyre speidelen direkte via Wifi-modulen uten å gå via myspeidel.com. Man kan feks. sende "tastetrykk" direkte til Speidelen, og det er også mulig å laste opp oppskrifter direkte til speidelen. Les mer her: https://forum.braumeisters.net/viewtopic.php?f=11&t=1418&start=30.

Jeg vedlikeholder mine oppskrifter på brewersfriend.com, oppskrifter kan lastes ned på BeerXML-format. Jeg har laget et script som konverterer oppskrifter fra BeerXML og laster dem direkte opp til speidelen. (https://github.com/vv3/beerxml2speidel). Så starter jeg bare oppskrifta via myspeidel.com og følger instruksjonene som speidelen gir når alarmen går. Dette er da *mye* enklere enn å bruke en stoppeklokke.
Jo, jeg er enig i at det er mer enn bare en stoppeklokke, men det er jo noe du har trikset og «mekket» selv(?). Hvorfor har ikke Speidel bare ordnet dette, trudde det var det de skulle gjøre. I tillegg til å forbedre oppskriftbyggeren deres.
 
Jeg har akkurat skaffet wifi modulen og rigget meg til for å sette den opp i bryggeriet, men! Stemmer det at man ikke kan sette opp modulen uten å være koblet opp med PC via USB? Jeg har ikke PC i bryggeriet, stasjonær PC inne i huset, bærbar srår på jobb, trodde jeg kunne bruke iPad, men den støtter jo ikke sammenkobling vie USB.
 
Du trenger bare en PC dersom du skal oppgradere/flashe firmware i kontrolleren. Det er greit å sørge for at du har siste versjon. Men for at selve wifi-modulen skal fungere, så trenger du bare trådløsdekning i bryggeriet.
 
Ja, i form av en "webside". Man besøker bare IP-adressen/hostnavnet til speidelen/wifi-modulen i en nettleser. Det kjøres noe javascript-kode som tydeligvis kommuniserer med en ekstern server hos Speidel, så man trenger også tilgang til internett.
 
Så da er wifi-modulens funksjon egentlig bare at du kan oppdatere software, samt sitte i sofaen og se hvor lenge det er igjen av kokingen? Kan man for eksempel sette i gang bryggeprossesen, sette på pause og slikt også?
 
Kan man styre det selv om mobil og speidel ikke er på samme trådløse nett? Slik at man kan sette i gang vannvarming fra jobb f.eks?
 
Man trenger ikke være på "samme nett" for å kommunisere med Speidelen/wifi-modulen. Det er tilstrekkelig at man kan etablere en TCP-forbindelse til port 80 på den IP-adressen som Wifi-modulen har. Man må skille mellom den funksjonaliteten som er tilgjengelig via nettsiden myspeidel.com (Web-GUIet som Speidel har fått laget for å kommunisere med Speidelen), og hva som kan gjøres ved å "kommunisere med" Speidelen direkte. Det finnes et API som kan brukes for å snakke direkte med Speidelen. Via dette APIet så kan man feks gjøre ting som å simulere knappetrykking, laste opp oppskrifter mm. Man kan mao gjøre det samme over nett som man kan ved å trykke på de fysiske knappene på kontrolleren. I prinsippet kan man altså starte vannvarming fra hvor-som-helst, så lenge man har nettmessig tilgang til Speidelen. Det å gi nettmessig tilgang til Speidelen for hele verden er naturligvis ikke noen god idé, så dette må typisk gjøres ved at man bruker port-forwarding/VPN eller lignende.
 
Ellers vil det vel fungere å la en pc man har hjemme stå på, og remote inn til denne fra f.eks telefon.
 
Tilbake
Topp