Hei
Jo "noen brygg" er vel relativt (jeg har 2 brygg på dette
) Men det er vel nok til å konkludere forsiktig. Jeg
understreker at jeg ikke har noen erfaring med andre typer da....
Bryggeriet består altså av en 30L (sylte/saftkoker) gryte i rustfritt stål med 2KW varmeelement under selve gryta. Termostatstyringen er mekanisk og demed ikke ultranøyaktig... Det er ingen kontakt mellom vørter og element. Videre er gryta isolert med 5mm matte (av typen neopren) som er sammenfestet med borrelåsbånd. Enkelt og greit mtp. renhold. Krane med sil og hurtigkobling i bunnen av gryta.
Anlegget har pumpe og slynge for rims (se bildet i tråden), samt motstrøms-kjøler (meget effektiv sådan). Meskebøtta er i varmebestandig plast med netting av rustfritt stål i bunnen. Det medfølger en "galge" med tau til meskebøtta og "kleamcleats" (holdemekanisme) slik at meskebøtta gradvis kan heises ut av gryta for avrenning og sparge.
I bruk:
En tilfører 20L vann og starter oppvarming til strike temp (utfra ønsket meskeprosess) med meskebøtta i gryta. Ved striketemp tilføres malt (ferdigknust for min del) som røres/skjæres med sleiv for å unngå "tørrballer"
Rimsanlegg med pumpe tilkobles kranen og rimsloopen legges på toppen av malten. Kranen åpnes og pumpen startes. Sirkulasjon oppnås umiddelbart og kan reguleres ved å strupe/åpne på kranen.
Varmetapet er meget lite i dette systemet (slet ved første brygg da jeg var ukjent med sakene) så kun korte "burst" hvert 8-10 minutt er nødvendig for å holde temp (± 1,5 grad)
Jeg benytter et digitalt termometer som er så langt jeg kan se 100% (målt mot 2 analoge) I tidligere tråder har jeg sett at enkelte "sliter" med ulik temp omkring i meskekaret. Også ved rims. Og det er riktig
Ved å probe rundt i mesken kan du oppleve intil 3 grader forskjell! Og slik MÅ DET JO VÆRE
FORDI MESKEVANNES TRANSPORT GJENNOM MALTEN IKKE KAN VÆRE KONSTANT OVER ALT ! Altså vil sammensetningen av korn være ulik i deler av karet og vannet benytter lengre/kortere tid på gjennomstrømning. Ergo vil temperaturen variere noe. Men ved å måle temp på owerflov fra meskeringen og legge denne ½ til 1 grad over ønsket temp mener jeg at selve gjennomstrømstempen legger seg noenlunde korrekt. Effektivitet målt til henholdsvis 78 og 75% tyder jo på at ting fungerer? Jeg kan alikevel ikke påstå at jeg mesker på f.eks 65 grader i en time, snarere 64-66 grader.
Nå har man tid til å tusle på kjøkkenet og varme opp 8l spargevann til ca 78-79 grader.
Når meskingen er ferdig stenges kranen av og rimsopsett fjernes (hurtigkobling gjør dette superenkelt) Så starter man en gradvis heving av meskebøtta for utrenning. Når denne er helt hevet tilføres spargevann ( tar 15-25 minutter) Og termostat settes på fullt. Det tar noe tid å få 19-20 liter i kok så sparging / avrenning kan fint skje under oppkok... OG tålmodighet er en dyd (men bryggedag er bryggedag :brygging: ) Mens man venter på dette måler man opp sin humle (jeg benytter pellets) og mengde Klar Urt. Når man så har god kok på sakene Kobles motstrømskjøler på og man "tapper av" en liter vørt for å sterilisere motsrømskjøleren. Stenger av denne og lar vørten stå i motstrømskjøleren (uten å tilføre kaldtvann) slik at den steriliseres.
Bøtta henger over karet til avdrypping, før den settes f.eks på lokket til gryten (mindre søl)
Ved god kok tilføres bitterhumle og klokka settes i gang.
Aromahomle ved 10 minutter (samt Klar Urt) MERK det tar ca 10-14 minutter å kjøre batchen gjennom motstrømskjøleren og over i spannet! Jeg tilfører derfor aromahulmle samtidig som jeg starter avtapping via motstrømskjøler for å ikke "tape" aroma ved for lang hulmletid. Motstrømskjøleren er effektiv og tempen kommer rask ned mot 13-15 grader så her må man regulere gjennomstrømning av vann dersom man vil havne på gjærtemp ala 20 grader. Jeg lar vørteren plaske ned fra høyden via to siler for å lufte vørteren, noe som ser ut til å fungere bra. På med starter, lokk og gjærlås :brygging:
Så litt om renhold:
Strax man er ferdig avtappet tilføres gryten 5L vann og settes på kok. Når vannet koker benyttes oppvask-kost til rengjøring av gryte og sil. Fungerer udmerket. ALT lar seg løse i kokende vann og gryta blir atter skinnende ren. En kobler samtidig til rims i noen minutter for å rense ut vørter fra denne og motstrømskjøler for å rense den.
Meskekaret tas med ut og tømmes i komposten. Jeg "banker" løst det meste av korn, og resten skyller jeg ut ved å benytte dursjen på badet med full fres varmtvann. Dette fungerer også bra. Meskekaret steriliserer seg selv ved neste gangs bruk.
Til bryggeutstyr forøvrig består renholdet av klorin i lunket vann. Jeg er ingen direkte tilhenger av "sanitærhysteri" med alskens rart. Klorin er desinfiserende, fettløsende og rensende! Mao det man behøver. Avskylling er derimot viktig! og dette gjøres grundig og meget med varmt vann fra springen (aller har vel rustfrie vv beredere i dag)
Summasumarum :ilike:
Jeg er så langt fornøyd, alegget er lettvindt, lite plasskrevende og fordrer enkelt renhold. Kapasiteten ligger på maks 7 kg malt og 28L vørter (ifølge våre danske brødre) Minimumskapasiteten er på ca 13-15 liter.
Jeg føler ikke behov for kværn da jeg kan hente færdig vare fra Petits hovedstasjon på kort tid.
Vi gikk sammen 4 persomer om dette og prisen ble defor overkommelig. Nå ble jeg plutselig utropt til "Bryggern" da.... :laugh: Men de andre er med og villig til å lære :biersmile:
Jeg har direkte BOMMET på noen tråder her og gremmer meg litt over det. Jeg er novis og dermed har jeg ett og annet å lære om både bryggemetode, valg av humle og ikke minst gjær.... For å avhjelpe noe kommer følgende lektyre i posten;
"Porter (Classic Beer Styles Series)"
"Scotch Ale (Classic Beer Style Series)"
"Brown Ale: History, Brewing Techniques, Recipes
Jeg kommer til å benytte "minibatch" med BH pose og gryter (5-8L brygg) til fremtidig forskning for så å reskalere oppskriften til 25-28L brygg i anlegget.
Satser på etpar "knuthaugens spesial" som blir et noe fastere innslag :angel:
Håper dette dekker noen av de spørsmål dere måtte ha, men stiller villig opp med mer info :amen:
Høyt Skum :godtoel: