Speidel's Braumeister

Jan Morten, kan du si noe mer om bryggeoppsettet ditt? Jeg skjønner at du har brukt det noen ganger nå, og jeg lurer på hvordan du opplever bruk av utstyret.  :brygging:
 
Hei

Jo "noen brygg" er vel relativt (jeg har 2 brygg på dette :D ) Men det er vel nok til å konkludere forsiktig. Jeg understreker at jeg ikke har noen erfaring med andre typer da....

Bryggeriet består altså av en 30L (sylte/saftkoker) gryte i rustfritt stål med 2KW varmeelement under selve gryta. Termostatstyringen er mekanisk og demed ikke ultranøyaktig... Det er ingen kontakt mellom vørter og element. Videre er gryta isolert med 5mm matte (av typen neopren) som er sammenfestet med borrelåsbånd. Enkelt og greit mtp. renhold. Krane med sil og hurtigkobling i bunnen av gryta.
Anlegget har pumpe og slynge for rims (se bildet i tråden), samt motstrøms-kjøler (meget effektiv sådan). Meskebøtta er i varmebestandig plast med netting av rustfritt stål i bunnen. Det medfølger en "galge" med tau til meskebøtta og "kleamcleats" (holdemekanisme) slik at meskebøtta gradvis kan heises ut av gryta for avrenning og sparge.

I bruk:
En tilfører 20L vann og starter oppvarming til strike temp (utfra ønsket meskeprosess) med meskebøtta i gryta. Ved striketemp tilføres malt (ferdigknust for min del) som røres/skjæres med sleiv for å unngå "tørrballer"
Rimsanlegg med pumpe tilkobles kranen og rimsloopen legges på toppen av malten. Kranen åpnes og pumpen startes. Sirkulasjon oppnås umiddelbart og kan reguleres ved å strupe/åpne på kranen.
Varmetapet er meget lite i dette systemet (slet ved første brygg da jeg var ukjent med sakene) så kun korte "burst" hvert 8-10 minutt er nødvendig for å holde temp (± 1,5 grad)

Jeg benytter et digitalt termometer som er så langt jeg kan se 100% (målt mot 2 analoge) I tidligere tråder har jeg sett at enkelte "sliter" med ulik temp omkring i meskekaret. Også ved rims. Og det er riktig ;) Ved å probe rundt i mesken kan du oppleve intil 3 grader forskjell! Og slik MÅ DET JO VÆRE :) FORDI MESKEVANNES TRANSPORT GJENNOM MALTEN IKKE KAN VÆRE KONSTANT OVER ALT ! Altså vil sammensetningen av korn være ulik i deler av karet og vannet benytter lengre/kortere tid på gjennomstrømning. Ergo vil temperaturen variere noe. Men ved å måle temp på owerflov fra meskeringen og legge denne ½ til 1 grad over ønsket temp mener jeg at selve gjennomstrømstempen legger seg noenlunde korrekt. Effektivitet målt til henholdsvis 78 og 75% tyder jo på at ting fungerer? Jeg kan alikevel ikke påstå at jeg mesker på f.eks 65 grader i en time, snarere 64-66 grader.

Nå har man tid til å tusle på kjøkkenet og varme opp 8l spargevann til ca 78-79 grader.
Når meskingen er ferdig stenges kranen av og rimsopsett fjernes (hurtigkobling gjør dette superenkelt)  Så starter man en gradvis heving av meskebøtta for utrenning. Når denne er helt hevet tilføres spargevann ( tar 15-25 minutter) Og termostat settes på fullt. Det tar noe tid å få 19-20 liter i kok så sparging / avrenning kan fint skje under oppkok... OG tålmodighet er en dyd (men bryggedag er bryggedag :brygging: ) Mens man venter på dette måler man opp sin humle (jeg benytter pellets) og mengde Klar Urt. Når man så har god kok på sakene Kobles motstrømskjøler på og man "tapper av" en liter vørt for å sterilisere motsrømskjøleren. Stenger av denne og lar vørten stå i motstrømskjøleren (uten å tilføre kaldtvann) slik at den steriliseres.

Bøtta henger over karet til avdrypping, før den settes f.eks på lokket til gryten (mindre søl)
Ved god kok tilføres bitterhumle og klokka settes i gang.
Aromahomle ved 10 minutter (samt Klar Urt) MERK det tar ca 10-14 minutter å kjøre batchen gjennom motstrømskjøleren og over i spannet! Jeg tilfører derfor aromahulmle samtidig som jeg starter avtapping via motstrømskjøler for å ikke "tape" aroma ved for lang hulmletid. Motstrømskjøleren er effektiv og tempen kommer rask ned mot 13-15 grader så her må man regulere gjennomstrømning av vann dersom man vil havne på gjærtemp ala 20 grader. Jeg lar vørteren plaske ned fra høyden via to siler for å lufte vørteren, noe som ser ut til å fungere bra. På med starter, lokk og gjærlås  :brygging:

Så litt om renhold:
Strax man er ferdig avtappet tilføres gryten 5L vann og settes på kok. Når vannet koker benyttes oppvask-kost til rengjøring av gryte og sil. Fungerer udmerket. ALT lar seg løse i kokende vann og gryta blir atter skinnende ren. En kobler samtidig til rims i noen minutter for å rense ut vørter fra denne og motstrømskjøler for å rense den.
Meskekaret tas med ut og tømmes i komposten. Jeg "banker" løst det meste av korn, og resten skyller jeg ut ved å benytte dursjen på badet med full fres varmtvann. Dette fungerer også bra. Meskekaret steriliserer seg selv ved neste gangs bruk.

Til bryggeutstyr forøvrig består renholdet av klorin i lunket vann. Jeg er ingen direkte tilhenger av "sanitærhysteri" med alskens rart. Klorin er desinfiserende, fettløsende og rensende! Mao det man behøver. Avskylling er derimot viktig! og dette gjøres grundig og meget med varmt vann fra springen (aller har vel rustfrie vv beredere i dag)

Summasumarum :ilike:
Jeg er så langt fornøyd, alegget er lettvindt, lite plasskrevende og fordrer enkelt renhold. Kapasiteten ligger på maks 7 kg malt og 28L vørter (ifølge våre danske brødre) Minimumskapasiteten er på ca 13-15 liter.

Jeg føler ikke behov for kværn da jeg kan hente færdig vare fra Petits hovedstasjon på kort tid.

Vi gikk sammen 4 persomer om dette og prisen ble defor overkommelig. Nå ble jeg plutselig utropt til "Bryggern" da.... :laugh: Men de andre er med og villig til å lære :biersmile:

Jeg har direkte BOMMET på noen tråder her og gremmer meg litt over det. Jeg er novis og dermed har jeg ett og annet å lære om både bryggemetode, valg av humle og ikke minst gjær.... For å avhjelpe noe kommer følgende lektyre i posten;
"Porter (Classic Beer Styles Series)"
"Scotch Ale (Classic Beer Style Series)"
"Brown Ale: History, Brewing Techniques, Recipes

Jeg kommer til å benytte "minibatch" med BH pose og gryter (5-8L brygg) til fremtidig forskning for så å reskalere oppskriften til 25-28L brygg i anlegget.

Satser på etpar "knuthaugens spesial" som blir et noe fastere innslag  :angel:

Håper dette dekker noen av de spørsmål dere måtte ha, men stiller villig opp med mer info :amen:

Høyt Skum  :godtoel:
 
Erfaring med Braumeister 50l.

Hentet min 50 L Braumeister + kjøler og gjæringsfat på fredag. Grunnet arbeid har jeg ikke fått prøvd den før i dag (søndag). Siden jeg aldri har brygget før vet jeg ikke helt hvordan det skal gjøres men nå koker humlen. Så skal det kjøles og gjæres. Jeg syns braumeisteren er bra. Kun litt problemer med at pumpen ble tett av malten men den startet etter et lite opphold.

Jeg lager en Union Jack Pale Ale fra boken til Charlie Papazian. Fikk ikke tak i karamel crystal malt så jeg bruker mørk crystal malt. Litt bekymret for OG målingen som bare viste 1035 det er litt lavt men det dampet bort ca3 liter vann under kokingen av humlen så jeg håper det hjelper på målingen.

Håper på høyt skum og god smak  :beersmiley:
 
Hei Tor Olav, og velkommen på forumet! Det er litt av en begynnelse; en 50 l Braumeister. Da har du jamen fått tak i kongenes konge!  :ilike:

Det at du har lest 1035 kan evt skyldes høyere temperatur på vørteren. Jo høyere temperaturen er over 20 gr., desto lavere målinger får du. Ellers så må man nok ta hensyn til Braumeisterens noe lavere utbytte, noe man kan kompensere for i senere brygg ved å nedjustere humlemengden etter hvert.
 
Jeg og hentet speidelen i går:)
Har kjøpt en 50L sammen med en kammerat, hadde tilfeldigvis 25M med 15mm kobberrør i fjøsen som gikk med til kjølespiral, den ser ut som mor til alle spiralkjølere:). Den skal prøvekjøres i morgen, blir og prøve en enkel IPA som test.

I følge Ola på petit er der solgt en del speidler, så jeg håper alle som har investert gir tilbakemeldinger på forumene. Vi kommer til og brygge oss litt frampå neste uke, blir garantert brygget 200L i løpet av få dager. Kommer tilbake med rapport.  :skaal:
 
Gratulerer.
Jeg synes Speidelen er genial. Jeg har til nå 13 brygg på 20-literen.
Utbytte: Det står i brosjyren at skylling (sparging) ikke er nødvendig. Min erfaring: For å få bedre utbytte er det en fordel å skylle. Når meskingen er ferdig, hev maltrøret, la det renne av. Rør i malten. Så setter jeg maltrøret i ei stor bøtte og tilsetter 2-3 l varmt (78 °C) vann og lar det renne i gjennom. Hell tilbake, men sil ut maltrester. Jeg har prøvd å skylle mens røret henger til avrenning, men da har jeg fått mye maltrester i vørten når jeg fjerner maltrøret (renner ut gjennom åpning når du løfter røret vekk fra stang i midten).
Jeg ligger stort sett litt over 70%, men de to siste California Damp og Pils er jeg på 77% og 80% iflg Beertools.
En må heller ikke bruke for mye malt. 5-5,5 kg går, men har prøvd 6,5 kg. Det klarte ikke pumpa og utbytte på 43%.
Måle OG: Se tabell i "Moderne Hjemmebrygging" s 122. Ved 80 °C legg til 26,4, ved 100 °C legg til 39,85. 
Humling: Pellets er greit, men hel humle tetter utløpsrøret. Prøv pose? Jeg bruker hel humle til First Wort Hopping (FWH) . Legger hel humle i maltrøret under mesking. Jeg har ikke gjort undersøkelse med eller uten FWH, men synes jeg får en fin humlesmak med denne metode.
Jeg bruker sil når jeg tapper ned i gjæringskar og det kommer mye rart med, men synes ikke det går ut over smak. Men jeg stikker om alt ølet.
:beershove:
 
janh skrev:
Humling: Pellets er greit, men hel humle tetter utløpsrøret. Prøv pose?

Vi har nylig gått fra bruk av pose med hel humle, til hel humle løs i kokekaret (vi bruker ikke Speidel). Dertil har vi laget en hullete plate nederst i kokekaret, rett over varmekolbene, slik at ikke humlen tetter slanger, ventiler og pumper. Dette fungerer bra.

Det jeg skulle frem til er at vi siden har fått mye bitrere øl. Det er altså tydelig at man får ekstrahert mye mer bitterstoff når humlen koker løst enn når det er i en pose. Bare husk å oppjustere humlemengden med sikkert 15-35% dersom man bytter til poser. Humlen skal ha god plass i posen siden den suger til seg mye vørter og blir større.
 
Når man lager øl må man også drikke det. Ba inn nabolaget på grillfest med fri uteservering, lett improvisert "kegarator":

Men har også fått tak i et brukt kjøleskap, så nå begynner det å ligne på et sivilisert hjem.


:skaal2:
 
Ja! Det ble god stemning etter hvert.
Jeg har oppdaget at mange er veldig skeptisk til hjemmebrygget øl (eller alt annet øl enn pils). Får ofte høre at de har smakt  hjemmebrygget til svoger/fetter/kompis osv, men det smaker dritt. Men ølet mitt var godt! Så det er hyggelig å høre. Jeg føler at jeg driver litt misjonsarbeid. Prøver å lage en god pils for å få dem til å drikke og vekke nyskjerrigheten og så introdusere andre øltyper etter hvert.
Men det er en lang veg å gå. Og mye pils å brygge.
:lessmile:
 
Hvetebrygg på braumeister.

Når gjæringstanken blir ledig og jeg har fri fra jobb (neste helg), skal jeg brygge en trysk hvete. Jeg har gått til innkjøp av en Crankandstein 3D. Jeg er usikker på hvilken innstilling jeg skal ha møllen på for å få malt malten på en sånn måte at jeg får bra utbytte og ikke tetter pumpene. Er det noen som har noen erfaringer med dette?

Jeg må si meg enig i Janhs observasjon når det gjelder folks generelle skepsis ovenfor hjemmebrygget øl  :blabla:. Alle har en eller annen gang smakt noe som smakte foreferdelig. Helst noe de laget i sin spede ungdom (helst et billig sett som de ikke klarte vente på at var ferdig gjæret med alt for mye sukker). Men det er jo bare og servere dem en god hjemmelaget øl det så kan det jo hende de skifter mening :clap:. I mellomtiden får vi andre iallefall nyte en fin hobby :skaal2:

Tor Olav
 
Tor Olav skrev:
Jeg har gått til innkjøp av en Crankandstein 3D. Jeg er usikker på hvilken innstilling jeg skal ha møllen på for å få malt malten på en sånn måte at jeg får bra utbytte og ikke tetter pumpene. Er det noen som har noen erfaringer med dette?

Litt off topic kanskje, men jeg ville nok ha kvernet grovest mulig. Prøv å kverne litt (bygg-)malt så grovt som mulig slik at kornene knekker i 2 eller 3. Ta så en håndfull av den kvernete malten og sjekk hvor mange maltkorn som ikke er knekt. Det skal være svært få. Hvis du lager en hveteøl tysk stil (>50% hvetemalt) så trenger du ikke justere kvernen for hvetemalt. Hvis du kverner hvetemalt for fint i slike mengder så kan brygget tetter seg under skylling, og det er kipe greier.
 
Jeg stiller kverna (Crankandstein) inn på 1 mm, og bruker dette til alt. Det er vel vanlig å bruke finere innstilling på hvetemalt, men hvis man justerer litt for (eventuelt) redusert utbytte, så er det en grei åpning. Får klar vørter og godt utbytte med 1 mm.
 
Nå ser det jamen ut til at det kan bli kjøp av Speidel, den på 20l. Har iallfall fått kona med på at jeg fortjener den. :kool:
Til dere som har erfaring med Speidel, er det mye styr med renholdet,har ikke sett så mye snakk om det.

En ting til, kan hende jeg må ha det inn med teskjeer, men hvorfor er maks OG ca. 1060? Skjønner at det har noe med antall kg. malt å gjøre, men går det ikke an å justere det med antall liter ferdig vørter?

Håper noen skjønte noe av dette.
 
Etter det jeg forstår så kan man godt lage sterkere øl, men da må man velge å ikke skylle ut masken (så mye som man ellers ville gjort). Det er vel strengt tatt en begrensning på antall kilo malt man kan bruke på én gang, mens du godt kan koke en mindre mengde vørter.
 
Hei.
Er på jobb, så jeg får ta det ut av hukommelsen. Jeg synes rengjøringen er grei. Jeg vasker med børste og vaskemiddel og skyller. Du bør prøve å spyle ut maltrestene i pumperøret med vann og så kjøre pumpa litt etterpå for å forsikre deg at røret er uten maltrester.
Maks malt i maltrøret er 5,5-6 kg. Jeg har prøvd med 6,5 kg og fikk et utbytte på 45%. Så OG er avhengi av hva du får ut av 5,5-6 kg malt og ca 17 l vann. Men jeg har hatt litt sukker og spraymalt oppi  og har en Russian Imperial Stout på gjæring OG 1.094. Så med litt "juks" er det meste mulig.
Jeg bruker bare humlepellets, hel humle må være i pose ellers så tetter det utløpskran. Og jeg skyller maltrøret med 3-4-5 l 78 °C vann etter jeg har tatt det ut.
Det var en link til noen dansker her som var nyttig. Ellers er det bare å ta kontakt. Jeg har 21 brygg på saken og liker den godt. Men har ikke noe erfaring fra andre oppset.
janh
  :skaal2:
 
Hei,
Du blir garantert fornøyd med speidelen, jeg har en 50L selv. Jahn får sagt det meste om rengjøringen, jeg vet noen som bruker og skru opp pumpene og vaske dem, men kan ikke se nødvendigheten i dette, vi setter vannalsngen ned i hullet og alle rester kommer opp. Pumpene har tettet seg noen ganger, men vi har barre lat det stå så opner det seg etter litt. Siste brygg jeg laget fikk en OG på 1066, uten noen tilsettninger av DME.

Type: All Grain
Date: 23.09.2008
Batch Size: 45,00 L
Brewer: Øystein Skare
Boil Size: 54,19 L Asst Brewer:
Boil Time: 90 min Equipment: My Equipment
Taste Rating(out of 50): 35,0 Brewhouse Efficiency: 80,00
Taste Notes:

Ingredients

Amount Item Type % or IBU
11,00 kg Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC) Grain 94,02 %
0,70 kg Caramel/Crystal Malt - 10L (19,7 EBC) Grain 5,98 %
103,30 gm Challenger [6,00 %] (60 min) Hops 32,1 IBU
163,30 gm Tettnang [4,00 %] (10 min) Hops 11,0 IBU
1 Pkgs American Ale (Wyeast Labs #1056) Yeast-Ale



Beer Profile

Est Original Gravity: 1,058 SG
Measured Original Gravity: 1,066 SG
Est Final Gravity: 1,014 SG Measured Final Gravity: SG 1,016
Estimated Alcohol by Vol: 5,78 % Actual Alcohol by Vol: 6,79 %
Bitterness: 43,2 IBU Calories: 628 cal/l
Est Color: 11,6 EBC Color: Color

Carbonation Type: Corn Sugar Volumes of CO2: 2,4
Pressure/Weight: 254,9 gm Carbonation Used: -
Keg/Bottling Temperature: 15,6 C Age for: 28,0 days
Storage Temperature: 11,1 C

Notes

Innmeisk på 40C, 1 stepp 40C i 10m 2 stepp 66C i 90min, utmeisk på 78C i 10 min. Skyller ut med 6l 78C varmt vann.

Created with BeerSmith
 
Tilbake
Topp