Speidel's Braumeister

janh

Norbrygg-medlem
Fersk i faget og skal oppgraderer til maltbrygging. Jeg ser at Petit har fått et automatisk 20l bryggeri "Speidel's Braumeister" til 13900,-.
Dette er nevnt i en annen streng "Maltbrygging når man har dårlig plass".
Mere info:
  http://www.mamut.net/petit/braumeister_en.pdf http://www.mamut.net/petit/braumeister_operating_instructions.pdf
Bruksanvisning, kortversjon: Programmer brygget. Fyll 23 l og det blir varmet til feks 38*C. Fyll malt. Programmet begynner. 1. fase proteinrest 55*C 5 min.
2. fase maltose 63*C 30min. 3. fase saccharification 72*C 20 min og 4. fase saccharification 787*C 10 min. Når det piper, løft opp beholder med malt, renn av. Ev etterskyll.
Mesk kokes i 80 minutter, tilsett humle etter behov. Avkjøl mesk til 15-20*C.(Vet ikke om kjøler kommer med eller er ekstrautstyr).
Beregnet på 20l ferdig vørter, max 25 l . 2000w varmeelement. Pumpe 23w.Fullautomatisk kontroll av bryggeprosessen(temp, tid, pumpe).
Er det noen som har erfaring med dette eller tilsvarende? Ser at det koster 1390 Euro på nett, litt over 11000,- NOK pluss frakt og moms og toll?
13900,- er dyrt, men er det så bra og lett å bruke at jeg bør kjøpe det?
 
Det er kompakt, og det oser av tysk ingeniørkunst og automatikk. Eneste ulempen er at du er låst til et volum, og at det ikke egner seg til store øl dvs øl over 1060 i OG.

Dette er mercedesen i bryggeriannlegg  :skaal2:

Tar du turen over til Tyskland kan du kjøpe 50 liters versjonen for 17000 (tror det var det med dagens eurokurs)  :ilike:
 
På den annen side gir et mindre bryggoppsett også mere rom til eksperimentering. Siden det er så lite jobb å brygge kan man konse på oppskrifter og forgjæringsmetoder og bare brygge oftere, med den fordelen at bryggene er bedre reproduserbare. Sånt sett tror jeg at den maskinen egner seg ypperlig til det.

Noen bilder:

braumeister_auto2.jpg


17braumeister.jpg
 
Skal ta den i nærmere øyensyn på fredag  :ilike:

Den er under vurdering, så får jeg med fler i bruggerlauget kan det nok hende vi går for den. Men fåreløpig skal jeg hente noe enklere utstyr til å starte opp med :angel:
Petit har visstnok tatt inn Bierking også...... Gleder meg til å starte opp meskeprosess her på holmen  :brygging:
 
Jan Morten skrev:
Skal ta den i nærmere øyensyn på fredag  :ilike:

Den er under vurdering, så får jeg med fler i bruggerlauget kan det nok hende vi går for den. Men fåreløpig skal jeg hente noe enklere utstyr til å starte opp med :angel:
Petit har visstnok tatt inn Bierking også...... Gleder meg til å starte opp meskeprosess her på holmen  :brygging:

http://www.bierking.de/    Som også har en videosnutt for de som er intersert......
 
Jan Morten skrev:
Skal ta den i nærmere øyensyn på fredag  :ilike:

Den er under vurdering, så får jeg med fler i bruggerlauget kan det nok hende vi går for den. Men fåreløpig skal jeg hente noe enklere utstyr til å starte opp med :angel:
Petit har visstnok tatt inn Bierking også...... Gleder meg til å starte opp meskeprosess her på holmen  :brygging:

Dette er jeg spent på. Jeg vurderer å selge hele bryggeriet jeg har nå til fordel for en Braumeister 50l ;)
 
Hva slags bryggeanretning har du nå Fei?
Vi tengte å bygge selv for større brygg her, men et ferdig er jo aldri å forakte :brygging: Så om ditt "gamle" skal på bruktn må du si fra :biersmile:

Skal ta med kameraet så jeg får tatt noen bilder :ilike: Tengte MYE & LENGE på 20L versonen her.... Men prisen ble litt i stiveste laget  :eek:
 
Vakkert  :'(

Hvor fikk du tak i de kjøleboksene? I fall vi tar turen innom "hjemmeproduksjon" (deler en varmvanstank i to etc) trenger vi stabile kjølere
til meskinga of course... Disse i ditt anlegg så jo flotte ut da :biersmile:
 
Jan Morten skrev:
Vakkert  :'(

Hvor fikk du tak i de kjøleboksene? I fall vi tar turen innom "hjemmeproduksjon" (deler en varmvanstank i to etc) trenger vi stabile kjølere
til meskinga of course... Disse i ditt anlegg så jo flotte ut da :biersmile:

Coleman kjøleboksene bestilte jeg fra USA. Det samme med silpølsen og alle rustfrie kraner, overganger etc
Kjelen bestilte jeg fra Petit, den er på 150L.
Hopstopperen bestilte jeg fra USA.
Perkulatoren er custom made :ilike:
Marchpumpe fra petit.
Blichmann platekjøleren er fra USA.
Alle slangene er av næringsmiddelgodkjent silikon supplert med hurtigkoblinger.
Brenneren er på ca 65-75kw, den er kjøpt i USA og varmer opp vannet ganske kjapt. Den er glad i propan.

Det blir spennende med bilder.

Håper noen med erfaring med Braumeister kan skrive noen ord. Kanskje Eduard vet om noen forum hvor den er omtalt?.
 
Jeg takker for innspill. Fant også en streng med samme innhold under"Maltbrygging". Jeg synes videoen så grei ut. Men savner tilbakemelding fra noen som har prøvd Braumeisteren.
:biersmile:
Fjeld
 
Ja da var man kommet hjem  ::)

Snakker om morsom tur! Jeg har nå både sett og befølt Brewmeistern samt BrauEule Bierking, og kan vel raskt si at det er akkurat så mye "bling" som på både film og bilder ;D Heldig er den som kan lene seg godt tilbake i trygg viten om at den tyske ingeniørkunst tar jobben......... :ilike:

Men som sagt er prisen stiv så det ble til at vi tok hjem Petits rimsbaserte kjøkkenbryggeri. Med i bilen fulgte malt, humle, enzymer, klar urt, gjær etc etc  :help:
Samt boka moderne hjemmebrygging (takk Espen & Lars!) :brygging:

Nå skal jeg fordype meg i lektyren frem til neste helg (ekstraktbrygg flasket,  gjærspann ledig) og så blir det å sette første maltbrygg ;)
Spendt på hvor nøyaktig tempraturføler på kjele etc er... men andre her på forumet har sikkert erfaring med dette og deler?

Æ ska vel få lagt ut etpar bildea frå turn oppå Høloijnne å..... Må bare laste over fra mobilen først.....
 
Jeg er spent på hva dere har drasset med hjem for det finnes ikke noe bilde på nettsiden til Petit om dette utstyret :).

Én ting er sikker: du kommer til å bli hektet som bare det :D.
 
;D

Jo Eduard det samme har jeg merket meg... Men bilder kommer etterhvert på Petitsiden også. Skal selvf legge ut bilder fra prosessen til neste helg også :ilike:
Men i korte trekk 30L Koker (Rommelsbacher KA 2000) 2KW element. Totton pumpe med type hengerims over nedsenkbar meskedunk (rustfritt silesystem i bunn) og tverbøyle for opphenging over kokekar............  :eek: Dette ble så lite biledlig som det ovehodet er mulig å få til :cheeky:

Somsagt bilder kommer ;) Nåh så var det tilbake til lektyren da................. :laugh:
 
Ich habe angst.
Braumeister
Med middels dårlig tyskkunnskap og rask gjennomlesning har jeg forstått at utbyttet kan være litt lavt, men tar man bort noen filter og små tjuvtriks kommer man bedre ut.
Takk for all info.
 
Hei

Jøss jo det er dette som vist på bildet :ilike: Hvor klarte du å finne det forresten ??
 
Jan Morten skrev:
Hei

Jøss jo det er dette som vist på bildet :ilike: Hvor klarte du å finne det forresten ??

Magi  :angel: :angel:

(samt jeg er en utstyrsfreak av dimensjoner så jeg har sett på petit sitt oppsett selv tidligere og visste at Lund teknikk i Danmarks selger tilsvarende.) ;) ;)
 
Tilbake
Topp