Speidel's Braumeister

Ang Speidel 50L, går og tenker litt på å anskaffe en slik, vurderte først 20L men ser at plasskrav er nesten det samme med begge to, så hvorfor ikke dra på til 50L...

Men, forstår at en 50L må ha en kortere maltpipe om du ønsker å brygge mindre mengder enn foill tank, har noen synspunkter på det?, Må man?, eller bør man?

Jeg vil anta at jeg trolig kommer til å brygge mindre mengder først for å finne ut hvordan ting fungerer, og trolig en og annen mindre batch siden jeg tross alt skal både gjære og oppbevare resultatet, når man bor i leilighet så er det ikke bare praktisk å kjøpe inn lassevis med kjøleskap for å kjøle ned cornelius-fat :)

Hvordan er langtidserfaringene for dere som nå har hatt denne noen år?, fungerer fortsatt bra? (DIY er ikke aktuelt, må ha noe kompakt..)

Kvaliteten skal jeg ikke uttale meg om siden jeg bare har testet Speidel sin kvalitet.

Den største forskjellen er graden av automatisering og derved temperatur kontroll. Speidel styrer tid og temp for hvert trinn i meskingen ut fra hva du selv har programmert.

Det betyr at du kan lage batch etter batch nærmest identiske. Mao ingen forskjell i tid eller temp på de enkelte trinnene i meskingen.

Jeg kjøpte en Speidel (20L) og er utrolig fornøyd, selv om 20 liter forsvinner fort.    :roedme:

r

Ja, det var det eneste forskjellen jeg fant også...
Men er det verd 10.000 i forskjell? Detta blir vanskelig.....

De sier du har bedre fleksibilitet og slikt når du bruker kokekar etc, pga begrenset maltmengde du kan ha i Speidel'n, men jeg vet ikke enda hvilke øl-sorter som skulle være problematiske å lage på en 20liters Speidel pga malt-mengden.
Fordelen ellers er jo at du har alt i en enhet, og kan pakke ned alt i speideln når du er ferdig, dvs, høyere waf faktor?

Hvis du ikke trenger 20l av det sterke du brygger, feks. OG > 1.100, går det da fint med en Speidel. Spør deg selv hva den skal brukes mest til. Tipper 2. håndsverdien på en Speidel er bedre enn på et villabryggeri, hvis du kan overbevise deg selv med det argumentet  :)

Så man kan redusere volum, og gå opp i OG? Hvilke ølsorter ligger rundt 1.100 og høyere? (er færsk.. :) )

20 liter Speidel klarer i utgangspunktet ikke å lage vørter noe særlig sterkere enn 1.065-1.070. Skal du over dette, kan du for eksempel tilsette noe maltekstrakt eller sukker (særlig aktuelt for sterke IPAer) for å øke sukkerinnholdet.

Det vil si at du bør se på en annen løsning, dersom du skal brygge mye veldig dobbel IPA, imperial porter, doppelbock og andre spesielt sterke øl.

Hvor mange kilo malt kunne man kjøre i Speidel?, ser at Villa bryggeriet som er omtalt her, har en begrensning på 8 kilo det også?

Hvor mange kilo malt snakker man om ang Dobbel Ipa og imperial porter?, sånn røflig?

ok, men vil 2 kilo ekstra (ref villabrygg) utgjøre så mye at du kan kjøre en dobbel ipa?, eller må du allikevel til med maltekstrakt etc? (evt selvsagt å redusere volum på alt, men skal man først gjære, så er det vel greit å gjære en full dunk.. )

Såvidt jeg har forstått går det ikke an å redusere volumet på en Speidel for å få sterkere vørter - da må man i såfall koke leeeenge for å fordampe vannet i stedet. Hvis man ikke fyller helt opp, dekkes vel ikke hele maltrøret, slik at du ikke får noe særlig effekt av en del av malten...

Bjarte H skrev:
Hvis du ikke trenger 20l av det sterke du brygger, feks. OG > 1.100, går det da fint med en Speidel. Spør deg selv hva den skal brukes mest til. Tipper 2. håndsverdien på en Speidel er bedre enn på et villabryggeri, hvis du kan overbevise deg selv med det argumentet  :)

Kommer jo aldri til å selge det videre, med mindre jeg må "utvide" bryggeriet. Så da blir det nok Villa da, man trenger jo ikke hoppe til 1. divisjon med en gang ;-)

Martin E skrev:
Såvidt jeg har forstått går det ikke an å redusere volumet på en Speidel for å få sterkere vørter - da må man i såfall koke leeeenge for å fordampe vannet i stedet. Hvis man ikke fyller helt opp, dekkes vel ikke hele maltrøret, slik at du ikke får noe særlig effekt av en del av malten...

Du kan la være å skylle, da får du nødvendigvis noe mindre volum og sterkere vørter. I meskeprosessen må du fylle opp det anbefalte volumet (ca 23 liter, mener jeg) for å sikre at det er væske over varmeelementet.

gustavf skrev:
Martin E skrev:

Du kan la være å skylle, da får du nødvendigvis noe mindre volum og sterkere vørter. I meskeprosessen må du fylle opp det anbefalte volumet (ca 23 liter, mener jeg) for å sikre at det er væske over varmeelementet.

Ser det heller mer og mer over til villabryggeri eller tilsvarende gitt..

neslekkim skrev:
Ser det heller mer og mer over til villabryggeri eller tilsvarende gitt..
Samme her. Ser fordelen med å ha kontinuerlig kontroll over temperaturstyring, men det er hovedtyngden for Speidel. Men for 10.000,- ekstra? Meh...

Tarjei77 skrev:
PID= Pelvic inflammatory disease?
PID-kontroller for temperaturstyring. Se tråden om kraftig gjæring for ei forklaring:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1671.msg32868.html#msg32868

Jeg har hatt OG 1090 og 1086 på min Speidel uten DME/LME og med 90 min koking, så det går an. At det er lettere eller blir bedre med et annet system vet jeg ikke, så det kan jeg ikke uttale meg om  :)

Tilbake
Topp