Speidel's Braumeister

Hm, hvorfor skulle dette røret påvirke koking noe særlig?

Og som spurt tidligere her, du har festet røret FØR du starter brygginga ja?, du lirker ikke den der inn etter mesking?

Men, vil ikke tapen inni der være litt ukurant siden den vil være i kontakt med kokende vørter?, eller går det bra?

Ser kanskje dette er noe å tenke på når jeg skal bytte krane på speideln, så jeg får et slikt rør til å passe med engang.
Lurer dog på hvordan jeg skal bøie det slik da, får du bøyd et rør slik uten verktøy?
 
Å slippe en kobbermynt oppi kokende vørt hjelper mot overkoking (John Palmer, Hoe to breew)
Samme virkning med kobberrøret her ?
 
ah, men han fikk jo overkok?, men tror egentlig overkoket skyldes ganske enkelt at man hiver all humla oppi, da koker det lett over.
Jeg drysser de oppi noen pellets ad gangen, har sett et heftig humle-overkok tidligere, så jeg tenkte ikke å få det på kjøkkenet :)
 
Dip-tuben er i hele tiden ja. Mulig at det er litt ukurrant med el-tape, jeg brukte det i utgangspunktet på "prototypen". Nå tenker jeg som så at snittflaten jeg får av tape som ligger mellom røret og innsiden av kranen er så liten, at den knapt kan gjøre noe skade.

Jeg har alltid tilsatt humlen på samme måte, og her var det snakk om overkok før humletilsetning. Som nevnt vet jeg ikke om det ligger noe i det, men skummet bygger seg altså mye lenger opp under kokingen, før humletilsetning, nå enn tidligere.

Hypotesen bak røret er at man i slutten av meskingen får sirkulasjonen til å gå samme vei som skyllingen seinere skal gjøre. Slik får malten ordnet seg slik at den siler/filtrerer bedre denne veien, som igjen resulterer i klarere vørter og eventuelt bedre skumfasthet. At utbyttet går opp (erfaringsmessig) er en bonus.  :)
 
neslekkim skrev:
ah, men han fikk jo overkok?, men tror egentlig overkoket skyldes ganske enkelt at man hiver all humla oppi, da koker det lett over.
Jeg drysser de oppi noen pellets ad gangen, har sett et heftig humle-overkok tidligere, så jeg tenkte ikke å få det på kjøkkenet :)

ser at jeg misset her ja, ikke rart når både kobberbiter og humle er et råd mot overkoking :)
 
Bjarte H skrev:
Dip-tuben er i hele tiden ja. Mulig at det er litt ukurrant med el-tape, jeg brukte det i utgangspunktet på "prototypen". Nå tenker jeg som så at snittflaten jeg får av tape som ligger mellom røret og innsiden av kranen er så liten, at den knapt kan gjøre noe skade.

Mja, skeptisk :) lim og greier.. et 12mm rør, du må evt slipe ned det veldig mye for å få god tilpasning kanskje? (evt skaffe en annet 3/4" stuss med annen ID eller slipe opp inni så det passer akkurat. eller lodde..
Men selvsagt prototype er prototype :)

Bjarte H skrev:
Jeg har alltid tilsatt humlen på samme måte, og her var det snakk om overkok før humletilsetning. Som nevnt vet jeg ikke om det ligger noe i det, men skummet bygger seg altså mye lenger opp under kokingen, før humletilsetning, nå enn tidligere.

Ok, men jeg klarte å få overkok på speidelen første gangen, jeg la på lokket mens jeg lot det koke opp, og den dumme rakkern peip ikke når den nådde programmert koketemperatur, rakk akkurat å kaste av lokket så det la seg..

Bjarte H skrev:
Hypotesen bak røret er at man i slutten av meskingen får sirkulasjonen til å gå samme vei som skyllingen seinere skal gjøre. Slik får malten ordnet seg slik at den siler/filtrerer bedre denne veien, som igjen resulterer i klarere vørter og eventuelt bedre skumfasthet. At utbyttet går opp (erfaringsmessig) er en bonus.  :)

Hm, men nå snakker du vel om et annet rør?, røret i tappekranen endrer vel ikke sirkulasjon på noe vis?
 
neslekkim skrev:
Ok, men jeg klarte å få overkok på speidelen første gangen, jeg la på lokket mens jeg lot det koke opp, og den dumme rakkern peip ikke når den nådde programmert koketemperatur, rakk akkurat å kaste av lokket så det la seg..

Hm, men nå snakker du vel om et annet rør?, røret i tappekranen endrer vel ikke sirkulasjon på noe vis?

Ja, det koker alltid over med lokk på. Dette var med et lokk som jeg har avtrekk fra, og som det ikke pleide å koke over med.

Ja nå var det snakk om meske-/reodorrøret, som det er postet litt om tidligere i denne tråden om jeg husker riktig. Burde presisert det.
 
Da var følgende bestillt:
Speidel Vaskesett 1,00 424,00 530,00 530,00
Speidel Braumeister, 20 liter 1,00 10560,00 13200,00 13200,00
Speidel Braumeister, Varmekappe 20 liter 1,00 576,00 720,00 720,00
Speidel Braumeister, Kjøler 20 liter 1,00

Crankandstein 2A

:skitbra:
 
Jonask skrev:
Da var følgende bestillt:
Speidel Vaskesett 1,00 424,00 530,00 530,00
Speidel Braumeister, 20 liter 1,00 10560,00 13200,00 13200,00
Speidel Braumeister, Varmekappe 20 liter 1,00 576,00 720,00 720,00
Speidel Braumeister, Kjøler 20 liter 1,00

Crankandstein 2A

:skitbra:
Hurra! Du kommer til å glede deg mye over Speidelen :skitbra:
 
Jeg lurer på å bygge ett nytt bryggeoppsett lignende 50 liters speidel og har noen spørsmål.

- Hvor store hull bør man bruke på silplatene? 

- Hvor mye vørter sirkulerer pr/min?

- Hvor mange liter rommer maltrøret, event maks antall kilo i dette?

- Hvor sitter temp føleren i speidelen?

Mvh Jan Arild
 
Hvor store hull vet jeg ikke, men hullene på 50l Speidel er ca 2-3 mm i diameter + silduk
Sirkulasjon tipper jeg er et oar liter i minuttet
Aldri hatt i mer enn 10, men tipper 12-14 kg skulle gå
Termostatgiver sitter i bånn
Lykke til med prosjektet!
 
Hei Speideladel og andre,
Jeg har nå hatt min 50L Speidel siden sist i november og har - inklusive dagens som er under koking - brygget 16 ganger med den. Alle velykket bortsett fra en, og det var bare min egen skyld da jeg i min stahet skulle prøve å brygge med vanlig bakegjær - den gikk i sluket .....
Generelt vil jeg si at det er en fornøyelse å brygge med Speidelen - uanstrengt og ustresset - ingen problem å brygge samtidig som man følger med på spennende saker på VM. Hurra hurra!
Det jeg i grunnen vil si er at jeg har modifisert min Speidel et ørlite grann. Jeg brygger alltid kun 20 liter om gangen og bruker da det korte maltrøret, men jeg antar min modifikasjon eventuelt  vil være like aktuelt for både 20 literen og 50L med langt maltrør.
Jeg merket meg at når jeg ville brygge opp mot maksmengde malt - 5,4 kg og over i mitt tilfellle - blr det trangt om plassen for å få det øverster filteret på plass.
Og for å få tverrøret til å klemme maltrøret fast mot bunnen ble malten pakket ganske hardt, med det resultat at eff% sank - fra vanlig 80+ til ned mot 75-
Den øverste (begge forresten) silen har en rørstuss på 3,5 cm, og denne gjør at man  må presse malten disse 3,5 cm under kanten på maltrøret for å få den til å tette i bunnen. Min modifikasjon (så enkelt at det kanskje ikke kan kalles det engang?) består i at jeg har  delt denne stussen som stikker opp i to deler. Slik at jeg kan sette på bare den ene - eller begge om jeg ønsker. Med bare den ene ligger da altså øverste sil bare ca 1,5 - 2 cm under kanten på maltrøret - noe har har fungert utmerket for meg flere ganger. Brygger i dag det som er tenkt å bli årets juleøl - 5,4 kg malt  som ser ut til å gi en eff% på 86 - noe jeg er svært fornøyd med.
God helg.

FredT
 
Du gjorde dette bare på den øverste ja?, hvis man gjør det på det nederste, vil man da få problemer med temperaturføler og slikt tro?

Veldig smart egentlig :)
 
På den nederste stikker jo ( iallfall slik jeg bruker min) stussen opp i malten bare, og den begrenser dermed ikke maltvolumet som er tilgjengelig.

mvh

FredT
 
Hærregud, jeg burde jo ha tenkt litt, evt titta inni speidelen, selvsagt stikker den opp, ellers hadde det også vært vanskelig å rote med den.. og derved inget poeng å modifisere den..
møh.. noen ganger altså..
 
Hvor store hull vet jeg ikke, men hullene på 50l Speidel er ca 2-3 mm i diameter + silduk
Sirkulasjon tipper jeg er et oar liter i minuttet
Aldri hatt i mer enn 10, men tipper 12-14 kg skulle gå
Termostatgiver sitter i bånn
Lykke til med prosjektet!


Takker for svar.

Jeg går for 2mm hull i silplaten.
Er det nødvendig å bruke silduk?
Den skal vel hindre småpartikler å komme ut i kjelen.

Jeg har en iwaki pumpe som jeg tenker å bruke til resirkulering.
Kommer til å ha en kran på uttak for å regulere flowen.

Mvh
Jan Arild
 
Jan Arild skrev:
Jeg går for 2mm hull i silplaten.
Er det nødvendig å bruke silduk?
Den skal vel hindre småpartikler å komme ut i kjelen.

Hvis du har en skikkelig pumpe så går det sikkert bra, det er ikke rare partiklene som får speidelpumpa til å grine..
 
Tilbake
Topp