Speidel's Braumeister

Jeg skal se på det til uka. Er i Beijing nå, og har ikke tilgang til bryggeloggen herfra :) OG 1086 ble brygget på Espen Lothes oppskrift på Belgisk tripel, ble 14 - 15 l i gjæringskaret mener jeg.

Edit: her har hukommelsen spilt meg et puss ja, OG 1086 er etter tilsetting av x gram farin så da blir det feil! Jeg skal sjekke OG før sukkertilsetningen når jeg kommer hjem..
 
Gahr skrev:
Med fullt volum? Hvor mye malt brukte du?

Da. OG på Belgisk tripel u/sukker var 1.068, så det var ikke så høyt.

Andre øl med OG > 1.080 har jeg dobbeltmesket, dvs. jeg har mesket 60 min, byttet malt i maltrøret og mesket 60 min til. Bruker da ca. 8200g malt tilsammen og får et sluttvolum på 24l. Jeg er usikker på de evetuelle negative sidene ved å gjøre denne typen mesking, kanskje noen kan komme med synspunkter på det?

Edit: man kan forresten kutte en del ned fra 20l på volumet i Speidelen. Varmespiralen ligger langt nede, så man trenger kun nok til at den dekkes når pumpa går og maltrøret fylles med vørter. 14l i gjæringskaret funker.
 
Disse spørsmålene er sikkert besvart en plass i forumet her, men kunne ikke finne de noen plass. Alle spørsmålene gjelder 50 l utgaven.

Hva er øvre og nedre begrensning på malt i maltrørene (originalt og kort rør)?

Hva er minste vannmengde man kan benytte under mesking, og hva er største og minste vannmengde som kan benyttes under koking?

Hadde vært kjekt å fått svar på dette, da det er avgjørende for om det etterhvert skal investeres i en slik vidundermaskin  :)
 
Kunne noen tatt bilder av dette maltrøret, hvordan er dette konstruert inni? er det bare et rør med en sil i bunn?
 
neslekkim skrev:
Kunne noen tatt bilder av dette maltrøret, hvordan er dette konstruert inni? er det bare et rør med en sil i bunn?

Jeg har ikke bilder her, men disse sidene har gode bilder:
http://hbd.org/discus/messages/366/49320.html?1280393488 http://www.brassageamateur.com/forum/ftopic5336.html

Det er et rør med en sil i bunnen og en sil på toppen. Nederst er det en pakning, for å sørge for at vørteren presses opp gjennom malten og ikke på under røret, og på toppen festes det med et tverrgående rør og ei mutter. Silen er delt i to, en metallsil og den berømmelige silduken.
 
neslekkim skrev:
Kunne noen tatt bilder av dette maltrøret, hvordan er dette konstruert inni? er det bare et rør med en sil i bunn?

Ja, silduk i bunn, silduk i toppen. :)
Jeg brukte også lang tid på å forstå hva dette mystiske røret egentlig var (trodde det var det tynne røret i midt i, siden det tilsvarende røret på terrassebryggeriet omtales som silkar).

Fei har noen rørende bilder her. ;D
Ellers ligger det også noe her, blant annet står maltrøret til 200-liters Speidelen på gulvet. Den sistnevnte har også en sil midt i.
 
Chriselv skrev:
Da ble det jaggumeg bestilt en 50 l Speidel her også gitt!  ;D

Terrassebryggeriet skal kastes på sjø'n!

Hehe, teknofrik! :)
Det er en stor oppgradering å gå over til mesking i kjøleboks istedet for medfølgende silkaret, så jeg kommer til å holde meg til kokekjelen og varmeelementet.
Da er det også forholdsvis lett å brygge både mild og imperial stout, uten å være redd for at maltmengden skaper problemer.
 
Lars skrev:
Hehe, teknofrik!
Det er en stor oppgradering å gå over til mesking i kjøleboks istedet for medfølgende silkaret, så jeg kommer til å holde meg til kokekjelen og varmeelementet.
Da er det også forholdsvis lett å brygge både mild og imperial stout, uten å være redd for at maltmengden skaper problemer.
Hehe, ja, er litt teknofrik :p

Vi har terrassebryggeriet med to kjeler på 27 liter. Siden meskingen foregår i kjelen er det svært begrenset med maltmengde som kan benyttes. Stana påstår at 9 kg går fint, noe det så absolutt ikke gjør. Når man nærmer seg 8 kg er det så fullt at mesken er en tykk grøt hvor det er ca. umulig å få jevn temperatur. Vi tenkte på mesking i en kjølebag, men da måtte vi ha investert i ny kjel og kokeplate, eventuelt brukt begge kjelene til koking.

Ble nok litt for påvirket av enkelheten og kvaliteten til en Speidel gitt, særlig gjennom Speidel-tråden på bryggeri.net. Det er først og fremst kontroll over prosessen, og at hele prosessen foregår i én kjel (kompakt) som gjør at valget faller på denne. Siden vi er tre stk som spleiser på utstyret så blir det ikke sååå dyrt  ;D
 
Ser godt at det er gjevt med Speidel i forhold til et kompakt og enkelt oppsett, med veldig god kontroll på meskeskjema.
Det største ankepunktet er vel at man må holde seg til en viss mengde malt (ingen krise), og at man må sørge for at det ikke danner seg ganger gjennom mesken, så pumpa sprøyter vørteren ut av kjelen. Og har man først fått betalt den, er jo store deler av bryggeriet komplett og vil ikke kreve særlige forbedringer i uoverskuelig fremtid.

Terrassebryggeriet er på 75 liter (kokekjel) for 50-litersbrygg, mens det ser ut som dere har villabryggeriet eller kjøkkenbryggeriet. Det er endel forskjell på disse. :)
 
Villa var navnet på det ja, det hadde jeg glemt helt. Tror ikke maltmengden er noe problem. Vi kjøpte også med et kort maltrør, så da kan man vel i prinsippet bruke alt i fra 4 - 14 kg malt?
 
På tide å få litt sving på Speideltråden igjen ;D

Dagens brygging gikk strålende med 90% utbytte. Legger ved et bilde av en "dip-tube" jeg har laget for å suge ut litt ekstra vørter fra Speidelen  :skitbra:

Beklager dårlige mobilbilder, oppdaget plutselig at laderen til fotoapparatet er i feil by.. Uansett, dingsen er laget av 10mm kobberrør som er tredd rett inn i kranen på Speidelen. Det passer ikke 100%, så to runder med tape e.l er nødvendig. På utløpet til kranen har jeg en 10cm lang silikonslange, denne er nødvendig for at diptuben skal fungerer helt ned.
 

Vedlegg

  • IMAG0068.jpg
    702,2 KB · Sett: 1.217
  • IMAG0072.jpg
    677,4 KB · Sett: 1.131
Litt tricky første gangen, men så går det lett :)

Edit: jeg har en sterk anelse om at skumfastheten betraktelig av dette røret, som BjarneHB har nevnt før, iom. at vørteren kokte over de tre første gangene etter at jeg begynte å bruke det. Nå tilsetter jeg bare bitterhumlen litt før kokingen, så er problemet løst  :skitbra:
 
Då har eg handla kobberrøyr på Biltema. Håpar å få til same sorten som det du har. Hehe måtte tenkja meg om nokre gonger. Eg skjønte ikkje samanhengen mellom skumfasthet og overkoking.  :roedme:
 
Under kokingen pleier skummet å få en viss høyde før det begynner å bryte sammen, og opprettholder denne høyden. Etter at jeg begynte å bruke dette røret så faller ikke skummet sammen så lett (bedre skumfasthet), og derfor ble det overkok ;D
 
Tilbake
Topp