Speidel's Braumeister

Hva slags kontakt er det inngående til baksiden av 50 liters speidel?
Syns å huske å ha sett at det er en C19-plugg, altså med horisontale
pinner, firkanta plugg... Stemmer dette?
 
Har akkurat tittet på min 50L, og den heter C19 ja.  Det står en han på Speidelen - følgelig passer en hun inn på der. Fikk ikke til å legge inn bilde av den, men google finner den lett.

Fred 
 
Aha?, det forskjell på 50L og 20L der ja, er vel naturlig når man tenker seg om :), 50L krever vel 16A kurs?
 
50L krever 16A kurs ja. Jeg brygger bare med det korte maltrøret - ca 20 liter om gangen. Overkill da med en 50L kanskje, men det gir raske temperaturhevinger ved mesking og koking.

Fred
 
Har bare 2 brygg med Speidelen, men har noen tips å komme med.
Skal en brygge alene med 50 literen blir det mye tung løfting av både maltrør og gjæringdunker.
Det jeg har gjort er kort og godt å bruke en pumpe med frekvensomformer.
Denne brukes til å pumpe vørteren fra Speidelen til gjæringsdunker, slik kan Speidelen stå på gulvet og gjæringsbøtten oppå kjøkkenbenken.
Bruker også pumpen til vasking av Speidelen og tømming av vaskevann. Denne pumpen letter bryggedagen mye.
Betalte 1300 for pumpen og 500 for frekvensomformeren.
 

Vedlegg

  • DSCF1200.JPG
    1,9 MB · Sett: 973
  • DSCF1201.JPG
    DSCF1201.JPG
    2 MB · Sett: 963
  • DSCF1202.JPG
    DSCF1202.JPG
    2 MB · Sett: 953
  • DSCF1203.JPG
    1,8 MB · Sett: 951
Kjøpte frekvensomformer her, den er brukt og må settes opp, men fungerer fint til motorer opp til 0,75 Kw.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26842924
Bruker også denne pumpen til å lufte vørteren, når Speidelen er tom pumper jeg bare en del luft ned i gjæringskar, håper jeg ikke får infeksjoner med denne metoden.
Pumpen og slanger er også enkelt å rengjøre, jeg fyller bare en bøtte med vaskemiddel og kveiler slangene nedi og pumper. Samme metode med skylling og så avslutter jeg med å pumpe litt StarSan gjennom pumpe/slanger og lar dette ligge i oppløsningen. Når pumpen skal brukes er det bare å pumpe ut oppløsningen og koble på Speidelen.
 
neslekkim skrev:
er ikke det der samme pumpa som denne? http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=1962 Frekvensomformer, du mener inverter?, 220v-110v?, denne pumpa, hvis det er samme er jo 220volt, men du har kanskje kjøpt en større?
Ser Brygging.no har tilsvarende også, men mye dyrere.

Det er den pumpen. Kjøpte også med varmebestandig tetning, men det trenger en jo egentlig ikke til dette bruket.
Planla å også bruke denne i kombinasjon med en platekjøler, men den originale kjøleren til Speidel er såpass effektiv at jeg la de planene på is.
Frekvensomformer er en sak der du mater frekvensomformeren med 1 fas 220 volt som er et normalt vegguttak og så driver du en trefase motor som skal ha 220 volt. Men hele poenget med frekvensomformeren er at du kan variere turtallet trinnløst fra 0 til langt over det som motoren er beregnet for. Det vil si at du kan regulere pumpehastigheten helt trinnløst.

Det som også må sies er at motoren må kobles om for å få dette til å virke. Pumpen er i utgangspunktet beregnet til å drives direkte med 1 fas direkte fra veggkontakt. Denne pumpen fra vin og bar har en bryter er koblet høyregang-stopp-venstregang. For å få dette til å virke med frekvensomformeren må bryteren og kondensatoren fjernes og de tre ledningene som går inn i motoren + jord må kobles til frekvensomformeren. Er du ikke sikker på denne koblingen bør du få hjelp av en litt kyndig person.

Men det fungerer sikkert også bare med pumpen og så bare sette på en kuleventil som struper mengden.

Det er ihvertfall mye lettere å brygge alene med det store maltrøret med dette oppsettet, og spesielt hvis en brygger undergjæret øl der en fyller 60 liters gjæringskar nesten full.
 
Fant også ut at silikonslangene fra Morebeer er for svake til å bruke til sugeledning, de bare klemmes flat.
Brukte derfor en melkeslange som også er næringsmiddelgodkjent og tåler vakuum bedre, disse fås kjøpt metervis fra DeLaval servicemann, det er de som har service på melkeanlegg til bønder. Hør også med en melkebonde, han har kanskje slanger eller helt sikkert telefonnummer til servicemann.
Kan også kjøpes her: http://melking.no/?Try=Yes En slange som jeg vil tro passer fint er f.eks: http://melking.no/?vis=produkt&pkid=87&pfid=87&produktid=47 Disse slangene er mere tykkvegget fordi de er beregnet til vakuum.
 
Rune Alm skrev:
Det som også må sies er at motoren må kobles om for å få dette til å virke. Pumpen er i utgangspunktet beregnet til å drives direkte med 1 fas direkte fra veggkontakt. Denne pumpen fra Vin og Bar har en bryter er koblet høyregang-stopp-venstregang. For å få dette til å virke med frekvensomformeren må bryteren og kondensatoren fjernes og de tre ledningene som går inn i motoren + jord må kobles til frekvensomformeren. Er du ikke sikker på denne koblingen bør du få hjelp av en litt kyndig person.

Har også 2 fas til 3 fas frekvensomformen, kjører 2 fas motor med dreieretningsvender uten modifikasjoner så jeg finner denne omkoblingen litt merkelig, men motoren blir sterkere med 3 fas istedet for 2 fas med driftskondensator :)
 
Kan du kjøre en normal 2 fase motor med kondensator direkte på en 3 fase frekvensomformer? Ja, da er det mulig at det var unødvendig å koble den om, men virker nå greit også slik den er nå så jeg gidder ikke å koble tilbake.
 
Ofte er 1-fase motorane vikla litt forskjellig då driftkondensatoren berre gir 90º faseforskyvning. Og så er det jo ein del som har C-start og C-run med sentrifugalbrytar for omkobling. Om det er ein rein 3-fasemotor er det ein god løysning å bruke frekvensomformar for å lage 3 fasar ut av ein (to). Som ein bonus kan ein variere turtallet på motoren frå 0-meir enn det som er bra, og ha fult dreiemoment frå 0 rpm om omformaren ikje har innebygd begrensning.
Å bruke driftkondensator for å lage den 3. fasen vil gi dårleg virkningsgrad, og mykje lågare moment i motoren.

Dette var kansje litt OT......
 
Jeg bruker pumpa i Speidelen til å overføre med en gang i blant. Eller til å pastaurisere med i forbindelse med en kobbelsløfye :skitbra:
 
Har nokon litt data på kor effektive kjølarane til Speidel er? Dei er jo av rustfritt men reknar med det er mykje tynnare veggar i røyra enn vanleg koparrøyr? Slik at varmetransporten er kansje mykje lik som ein tilsvarande kjølar av kopar?

Kva røyrdimensjon er brukt, diameter, gods, lengd, kjøletid med/utan sirkulasjon for 20/50l?

Vart mange spørsmål med mange variablar ser eg men lell.

Tenker litt på å kjøpe slike: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl...keTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:en Dei har fleire dimensjonar til ein relativt grei pris,

har også ferdiglaga kjølarar: http://cgi.ebay.com/New-Super-Effic...99?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item439a3b0757
Tenker også litt på kjøling/varming av gjæringstank, då er det vel berre rustfritt som gjeld.
 
Noen som vet om sildukene til Braumeister klarer seg trygt gjennom å bli med i oppvaskmaskinen?  Tenker ikke så mye på temperatur, som jo ligger under maks temp i meskeprosessen; men kjemilkaliene i oppvaskmaskinpulveret/-tablettene.

MVH

Morten M
 
Tja, er jo ikke så erfaren enda, har bare 2 brygg med 50 literen.
Har ihvertfall den originale kjøleren og har forsåvidt en ubrukt platekjøler liggende også.
Siste brygget var på nesten 60 liter grunnet at jeg ønsket å tilpasse til 3 corneliusfat.
Vannet her er kaldt nå på vinteren, ca 3 grader så det øker jo kjøleeffekten mye. Men ihvertfall gikk det fort, tok ikke tiden men vil anslå til ca et kvarter før vørteren var nede i 16-17 grader og det synes jeg er raskt nok. Men som sagt var jo vanntemperaturen bare på 3 grader.

Vil nok tro at kjøleren ikke bør ta skade fra oppvaskmaskinen men den er kanskje litt stor for å få plass, ihvertfall den til 50 literen.
 
Tilbake
Topp