Speidel's Braumeister

Då har eg fått meg metallfilterplater. Er det slik at det nyttar dei utan å sy dei fast? Høyrtes modig ut spør du meg...
 
Hvordan og hvorfor skal du sy fast metalldukene? Du skal bare bruke metallduken, ikke tilsammen med de gamle dukene. Har brukt metallduken flere ganger og dette går helt fint uten noe styr med sying og lignende. Bare slipp ned duken og fyll på med malt.
 
Eg er berre livredd for å få pumpestans midt inni meskinga grunna korn i pumpa. Eg har kjøpt dobbelt opp med sildukar i tillegg til dei av tøy, så eg skal alltids få det tett. Egentlig håpa eg at speidel no hadde laga noko meir solid enn desse metalldukane. Dei kunne og satt ei pakning lik den som er i enden av maltrøyret rundt topp og bunnplatene. I tillegg bør nemnast at eg har bora større hol i den bevegelege delen av pumpa. Den læt annleis enn tidlegare.
 
Roffe skrev:
Eg er berre livredd for å få pumpestans midt inni meskinga grunna korn i pumpa.

Det skal forholdsvis mye malt til for at det skal skje. Jeg har kun hatt problemer med det når jeg har gjort trippel mesking med tilhørende store mengder søl. Skulle det verste skje så løfter du bare opp maltøret til nederste hakk og kjører resten av meskinga uten resirkulering.

Er det noen grunn til at pumpa hos deg skulle gi større problemer enn hos andre?
 
Ikkje anna enn at den har svikta ein gang. Eg ser og at å humle med blomst i store mengder utan pose er tullete dersom ein vil nytta pumpa under kjøling evt kran/hevert. Kor lange meskeprogram køyrer det før de byrjar skylja med maltrøret oppe? Kva temperaturar snakkar me om?
Tak,
Roffe
 
Jeg har sydd fast duken i metallfilteret med gøtt (les; fiskesnøre, for dere ikke-bergensere). Altså sydd sammen de to filtrene som følger med originalt, metall og duk. Fungerer helt supert. Bruk de ytterste hullene på metallplaten, og relativt sterkt gøtt.
Ellers hadde jeg problemer med pumpen, men fikk byttet den uten problem, og lå går alt som smurt. Har Speidel 20l
 
Stålduken var kanon. Slapp nål og tråd som i "gamle" dager. Eneste jeg synes kunne vært bedre var kanten. Fliser seg litt opp stikke noe djevelsk når jeg vasker/skyller etter bruk.  :rasende:
 
Roger skrev:
Stålduken var kanon. Slapp nål og tråd som i "gamle" dager. Eneste jeg synes kunne vært bedre var kanten. Fliser seg litt opp stikke noe djevelsk når jeg vasker/skyller etter bruk.  :rasende:

what??, har de bare klippa?, kan jo likegreit kjøpe sprutbeskyttelse til stekepanna da. Noe så enkelt som å sveise/lodde rundt burde vel de kvalitetsbeviste tyskerne klare? :)
 
neslekkim skrev:
Roger skrev:
Stålduken var kanon. Slapp nål og tråd som i "gamle" dager. Eneste jeg synes kunne vært bedre var kanten. Fliser seg litt opp stikke noe djevelsk når jeg vasker/skyller etter bruk.  :rasende:

what??, har de bare klippa?, kan jo likegreit kjøpe sprutbeskyttelse til stekepanna da. Noe så enkelt som å sveise/lodde rundt burde vel de kvalitetsbeviste tyskerne klare? :)

fullstendig enig. Kanskje det var en prototype jeg fikk kjøpt av Ola  :attevar:
 
At de i det hele tatt solgte Speidel, til 13'000 norske kroner, med tøyduk. Og at de enda ikke har gjort noen grep for a forbedre eller bytte kranen sier litt om kvalitetsbevisstheten til Speidel.
 
StianE skrev:
Hva er egentlig problemet med kranene?

Mellom tuten som stikker ut, og håndtaket som du vrir (som egentlig er et rør som vørteren renner igjennom, så har de luringene tredt inn en plasthylse.. denne sitter ikke fast, så den flytter på seg..
Iallefall for endel av oss, så det sildrer.. jeg snurrer rundt endel ganger og da hender det at den flytter litt på seg så det åpner seg bedre..

Har enda ikke fått ut fingern til å skaffe ny krane, tenkte å ta den av, og montere en normal greie, men..
 
neslekkim skrev:
Har enda ikke fått ut fingern til å skaffe ny krane, tenkte å ta den av, og montere en normal greie, men..

Nettopp. Det er ikke kritisk, og det er det ikke med silduken heller, men så har man betalt rikelig med penger for denne maskinen da :)
 
Jeg hadde akkurat samme problemet med kranen min - og sønnen min også på sin 50L levert samtidig.  Både han og jeg fikk nye kraner av Petit - og min nye har ikke oppvist de samme problemene - heldigvis.
Føler at det er greit å reklamere på feil når vi kjøper et slikt kvalitetsprodukt. Det kan bare føre til at produsent lærer hvor svakhetene er og hva som skal/bør forbedres. Med 5-års reklamasjonsrett som vi har her i landet er nok leverandørene selv best tjent med å levere et produkt fri for slike banale feil. En enkel kran da mann - den skal bare åpne og lukke - ikke rocketscience akkurat!
 
Har gitt beskjed til Speidel og til Petit, ute noen løsning eller svar, det å få en ny krane hjelper ikke, siden det er samme type krane, og potensielt samme problem etterhvert.
Nei, lag en skikkelig kran uten det der tullet.

Det ser dog ut som det er mulig å bruke kranen til 200 liters speidelen, men er litt usikker på hvor mye bedre den er.
Foreløpig det jeg har sett av kranalternatver bygger litt mye ut på fronten av speidenel, jeg vil ikke ha en hageslange krane.. Også vil jeg ha noe som jeg kan enkelt hekte på en slangestump på.

(viste seg at Speidel-gjærkaret på 30 liter, og Ikea Lakk bordet og kranen til speidel passer særdeles dårlig sammen, så det må til en slange.. blah.. )
 
Bjarte H skrev:
neslekkim skrev:
Har enda ikke fått ut fingern til å skaffe ny krane, tenkte å ta den av, og montere en normal greie, men..

Nettopp. Det er ikke kritisk, og det er det ikke med silduken heller, men så har man betalt rikelig med penger for denne maskinen da :)

Ikke kritisk, og med kakerista så tror jeg at jeg avventer å kjøpe metallrista til Speidelen også, iallefall om den er så dårlig laget som noen antyder (Skal oppover neste uke, så jeg drar trolig innom Petit og får sett åssen den er).

Men irriterende er det.. tar jo en evighet å tømme speidelen, det samme er jo dette tullet med at kranen er montert så sabla høyt oppe, det er vel en haug med liter som ikke blir med ut der, men du har vel laget deg noe anordning for dette?
Bytter man krane, så bør man vel også finne en krane der det er lett å trøkke inn et rør for å få med litt mer fra speidelen uten å tilte den.
 
neslekkim skrev:
Men irriterende er det.. tar jo en evighet å tømme speidelen, det samme er jo dette tullet med at kranen er montert så sabla høyt oppe, det er vel en haug med liter som ikke blir med ut der, men du har vel laget deg noe anordning for dette?
Bytter man krane, så bør man vel også finne en krane der det er lett å trøkke inn et rør for å få med litt mer fra speidelen uten å tilte den.

En skulle hatt en standard på koblinger/kraner overalt. Kunne godt tenkt meg tri-clamp everywhere.

Fermenter-334x450.jpg


Tappekranen kan enkelt vries for å justere hvor dypt kranen stikker på innsiden pga 90° bend.

[flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=jdn0YQlkwz8&feature=player_embedded[/flash]
 
Tric-lamp er tingen. Da kan man lett koble inn alt. Pumper, termometer, kraner, inspeksjonsglass, in-line O2, hopback, platekjøler, whirlpool etc.

Jeg liker oppsettet til Magnumhansen. Hvis jeg husker riktig har han det meste av ovenstående, i meierikoblinger/tri-clamp.
 
Tilbake
Topp