Speidel's Braumeister

Whatever...!  Uansett: Gratulérer med Verdens Beste Bling-Bryggeri (V3B)!  Bare tenk: på nesten automatisk vis omdanne noe müesli-lignende graps til alkohol, ved hjelp av rustfritt stål, en computer og et display.  Hva mer kan vi teknofile traktorgen-befengte karer egentlig ønske oss?!?

MVH

Morten M

Fremdeles Speidel-fan, selv efter problemer med controller og pumpe. :)
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Whatever...!  Uansett: Gratulérer med Verdens Beste Bling-Bryggeri (V3B)!  Bare tenk: på nesten automatisk vis omdanne noe müesli-lignende graps til alkohol, ved hjelp av rustfritt stål, en computer og et display.  Hva mer kan vi teknofile traktorgen-befengte karer egentlig ønske oss?!?

MVH
Morten M

Fremdeles Speidel-fan, selv efter problemer med controller og pumpe. :)

Har du også hatt problemer med kontrolleren. Jeg kontaktet Petit for 3 uker siden og ikke hørt noe enda. :noway: Jeg har mistet pipelyden og tempen bare svinger når jeg koker.
Edit: Jeg har lyst til å modifisere boksen selv. Lage pakninger til kontaktene og kjøleribben og lage ventil så jeg kan blåse gjennom boksen med nitrogen :jaha:
 
Noen som har forsøkt finmasket meskepose (BiaB) i Speidelen? Kan fort være pumpeproblemet er historie da.

Mtp boksen til elektronikken så burde du kanskje bare åpne boksen når du får ny, kjøre grundig med silikon i alle tenkelige plasser, så trenger du kanskje ikke blåse rent?
 
Ja jeg hadde håpet på en ny. Og holder igjen med å modde boksen til jeg vet utfallet av saken.

Jeg har brukt noe som ligner myggnett på speidelen det siste året, et grovmasket stoff jeg fant. Jeg har ikke hatt pumpeproblemer på min speidel etter det. Men omtrent samtidig startet jeg å knuse malten grovere samt rengjøre pumpen hver gang pga ulyd i pumpen. Jeg tror alle disse tingene har betydning for ulyder og malt som kiler seg. Dette med svake magneter i impelleren er også en faktor, min impeller henger fast selv om jeg snur pumpen opp ned.
 
Burde kanskje gå for minst mulig masker i posen?

Nå bør tyskert'n ta grep. Med så mange klager på pumpe/elektronikk både i norge og på utenlandske forum må noe skje snart. Og her bør det jo være en klar reklamasjon.
 
Jeg tror det er viktig med filter duker som er litt finmasket, og med litt tykkelse så malten ikke lekker forbi når de brettes rundt kanten på risten. Elektonikk boksen bør det bli en bytteordning på, for det er mulig å tette boksene bedre samt oppdatere software. Dette bør også gjelde temp sensoren, kontakten på denne gir problemer ved fuktighet. De som har problemer med pumpen bør få nye impellere med sterke nok magneter. Og alle bør få filterduker som kan brettes rundt ristene, slik at malten ikke lekker ut. Hadde speidel lest litt rundt og tatt informasjonen fra forbrukerne i hele verden seriøst hadde alt dette vært løst for lenge siden, og speidel hadde hatt et overlegent produkt med et bra rykte.
 
Utrolig hvor glad jeg egentlig er for at jeg har lagt penger og jobb i et hjemmelaget system som er mer fleksibelt, og ikke minst mer stabilt enn en speidel.
greit nok at den tar liten plass osv...
men den virker jo ikke :)
jeg ser mindre og mindre fordeler med denne ettersom jeg leser mer om den.
 
magne1972 skrev:
Utrolig hvor glad jeg egentlig er for at jeg har lagt penger og jobb i et hjemmelaget system som er mer fleksibelt, og ikke minst mer stabilt enn en speidel.
greit nok at den tar liten plass osv...
men den virker jo ikke :)
jeg ser mindre og mindre fordeler med denne ettersom jeg leser mer om den.

ok
 
magne1972 skrev:
Utrolig hvor glad jeg egentlig er for at jeg har lagt penger og jobb i et hjemmelaget system som er mer fleksibelt, og ikke minst mer stabilt enn en speidel.
greit nok at den tar liten plass osv...
men den virker jo ikke :)
jeg ser mindre og mindre fordeler med denne ettersom jeg leser mer om den.
Jeg har også windows på pcen... Men jeg bytter ikke ut den fordi... Eller dvs... de som har speidel, meg innbefattet, har det vel på samme viset som de som kjøper BMW(meg innbefattet her og, selv om jeg MÅTTE kjøpe Volvo her forleden)vi digger det vi kjører og ta faen viss det er noen feil! Vi vet at det alltid kommer oppdateringer og utbedringer som vil gjøre produktet bedre! Eller er det sånn at vi er blåøyde og helt i tåka fordi vi er så rusa på at tysk ingeniørarbeid er utenpå alt og alle, og det som blir produsert der er topnotch!?! Jeg veit jaggu ikke jeg... Henry Ford hadde en fin en på det. You can get the T-Ford in any colour you would like, as long as you pick black!
Tanken om brumas har slått meg ett par ganger...
 
Tanken om brumas har slått meg flere ganger. De virker som dette er et mere fleksibelt og mere fornuftig system, men jeg venter fortsatt på anmeldelsen av dette systemet. ;D
 
BjarneHB skrev:
Tanken om brumas har slått meg flere ganger. De virker som dette er et mere fleksibelt og mere fornuftig system, men jeg venter fortsatt på anmeldelsen av dette systemet. ;D

Har levert en tekst om det til Ola Skarland, men jeg vet ikke om den er ute på nettsiden ennå.
 
BjarneHB skrev:
Har du også hatt problemer med kontrolleren. Jeg kontaktet Petit for 3 uker siden og ikke hørt noe enda. :noway: Jeg har mistet pipelyden og tempen bare svinger når jeg koker.
Jepp.  Den begynte av og til å telle ned før temperaturen for det aktuelle trinnet var nådd.  Endte opp med retur til Speidel, omprogrammering (Da med ny firmware) og har fungert upåklagelig siden.

Så begynte "moroa" med ulyd og funksjonsstopp i pumpen.  Nitidig renhold og knust, ikke malt malt, hjalp ikke.  Klarte å "kreke" meg gjennom noen brygg ved å pause og restarte; men problemet var komemt for å bli.  Hadde ikke akkurat stålkontroll på disse bryggene, for å si det mildt.  Ny impeller er ankommet fra Petit, så gleder meg til neste runde, som vel blir idag eller imorgen.  På tide med en god, rød bitter føler jeg... :)

Som andre har sagt; det er bare _for_ dumt at disse problemene ikke (red.) er tatt tak i tidligere.  Konseptet er utvilsomt knallbra og har et stort potensiale i voulm (Bare tenk på det de nå priker borti av markedsmuligheter i USA!); men de kan begå selvmord i markedet ved ikke å ta de nødvendige grep.

Morten M

PS Nei, jeg er definitivt ikke gått lei, så det blir ikke pent brukt Speidel tilsalgs med det første! :)
 
Jeg var en de første som kjøpte speidel i norge, fikk den i juli 2008. Det er brygget over 5000L på den siden da, det eneste problemet vi har hatt er tappekranen (den hvite plast dingsen som røyk). Ellers har den virket knirke fritt, får "pump eruption" halveis i utmesken på 78C, den piper kanskje i 30 sek så er alt normalt igjen. Har også hatt i 15KG malt, og pumpene fungerte som de skulle.
Jeg vil tro speidel har hatt litt mye og gjøre, og da kan det fort gå utover kvaliteten på sluttproduktet.
 
Skare skrev:
Jeg var en de første som kjøpte speidel i Norge, fikk den i juli 2008. Det er brygget over 5000L på den siden da, det eneste problemet vi har hatt er tappekranen (den hvite plast dingsen som røyk). Ellers har den virket knirke fritt, får "pump eruption" halveis i utmesken på 78C, den piper kanskje i 30 sek så er alt normalt igjen. Har også hatt i 15KG malt, og pumpene fungerte som de skulle.
Jeg vil tro speidel har hatt litt mye og gjøre, og da kan det fort gå utover kvaliteten på sluttproduktet.

Voksesmerter er velkjent men det betyr ikke at en bare kan sitte med bena høyt å ta kritikken lugnt. En må også reagere og gjør nødvendige grep.
 
Etter hva jeg har forstått så har også prisen på Braumeister gått ned en god del siden de første enhetene som også var ulakkert. Det kan nesten virke som om Speidel har erstattet noen komponenter (som pumpen f.eks) med noen de har kunnet kjøpe inn billigere, for å presse prisen ned. Det kan jo nesten virke som de har gått på en smell med det, og at de nye pumpene ikke nødvendig vis er dårligere (fordi det er jo flere som ikke har problemer), men at det er et større avik i kvaliteten på pumpene.
Hvis det er sån at dette stemmer, så må de enten ta et oppgjør med leverandøren av pumpene. Eller finne en annen leverandør av pumper (som de heller betaler litt mer for).

Dette med kranene virke som et problem som har vært siden starten. Om det er en realitet, så er det jo bare tragisk at dette ikke har blitt gjort noe med.

Jeg stiller meg mer og mer skeptisk til Speidel Braumeister jo lenger tid det tar uten at noe blir gjort, men det er ikke så mange andre alternativer som leverer et tilsvarenede produkt i den prisklassen. Eneste alternativet jeg har funnet er Braumas, men prisen er litt for stiv syns jeg.
 
Jeg er nå stolt medeier i en 50-litring, imorgen vil det være 2 uker siden den kom og vi er 4 brygg på vei. Ingen problemer så langt, annet enn tilløp til lyd i en pumpe på vei opp fra 78 grader til 88 på brygg nummer to. Jeg er veldig glad for å ha lest denne tråden, den har fått meg til å ta rengjøring av pumpene mer på alvor enn jeg ellers ville ha gjort. Men tråden begynner å bli lang og uoversiktlig. Tør jeg foreslå en mer kortfattet uoffisiell liste over "best practice" rengjøringsvaner? Det virker som om det er mange nok Speidelbrukere her på forumet til at en sticky tråd vil kunne forsvares.

Pumpene: Etter hver brygging åpner jeg pumpene, fjerner det som måtte finnes av rusk i huset og sjekker mot lys at alle hullene i impellerne er åpne. Hvis de er tette har det så langt gått å blåse dem opp. men jeg ser for meg at det muligens vil være behov for å stikke dem åpne med et eller annet piperenserlignende. Eventuelt kanskje legge impellerne i krystallsoda noen minutter før neste gjennomblåsning, men vil de ta skade av det?  Hva bruker dere? Jeg går ut ifra at lyden vi hørte på brygg nummer to kom av at et hull var tett, og at det dermed ble ubalanse i rotasjonen.

Kranen: Det er endel snakk om at kranen ikke virker optimalt. Jeg er enig, men jeg spør meg også hva skal den brukes til? Da jeg bestilte speidelen så kjøpte jeg også en jumbohevert med flaskefyller, og jeg må si det er den beste investeringen jeg har gjort siden den doble flaskespyleren jeg kjøpte for noen år siden. Steget opp fra Europris-heverter er enormt, jeg flytter en dunk med vørter på entredel av tiden. Og det beste av alt er at den er ibruk tre ganger iløpet av prosessen, vørterflytting/omstikking/flasking. Så hva skal jeg med den krana? Et argument kan være at jeg har lyst til å utsette vørteren for oksygen, men det kan jeg gjøre på andre måter. Et annet kan være at jeg har lyst til å bikke speidel på slutten, men det er bare et dumt argument. Men jeg ser for meg at den kan være fin om man skal tappe av litt underveis i meskinga for å måle SG. Så spørsmålet er: Er det noe her jeg ikke ser? Finnes det argumenter mot det å bruke hevert til å flytte vørteren over på gjæringsdunken?

Det eneste negative jeg har funnet med speidelen så langt er at 70 kg malt ikke engang ser ut til å vare en hel måned. Der synes jeg de har en utfordring.
 
Knut Ankh Amon skrev:
annet enn tilløp til lyd i en pumpe på vei opp fra 78 grader til 88 på brygg nummer to.

88 °C? Tasteleif?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp