Speidel's Braumeister

Ja, magnumhansen har vist blide av dette, og derfor stoppet jeg også opp litt, jeg har ikke mulighet tli "permanent" oppkobling, så jeg syntes det ble litt stort, men når jeg tenker meg om, så er vel det poenget med triclamp, at det er lett å ta av.

Hvis en slik passer, evt funnet en kortere variant, så kunne denne vært permanent på plass i speidelen: http://morebeer.com/view_product/17482/102358/Stainless_-_1.5"_TC_x_3_4"_MPT Og da er det mye kult å finne

Triclampen på bildet til Arve ser jo ut som den bygger lite, jeg titta litt på morebeer, og fant bare svære greier slik at det blir en stor sak som stikker ut slik:
http://morebeer.com/view_product/17466/102358/2.5"_Butterfly_Valve_316_S_S Også må man sette på et kne der, men det ser jo faktisk ut som størrelsene på disse er ganske små i forhold til hva jeg har trodd.

Også har jeg ikke helt funnet ut av jargongen rundt triclamp enda, må finne ut hva man må ha, hvordan målene oppgis ogsåvidere, er nok en bagatel dog.
 
Man er kommet et stykke hvis man kjøper denne ;D. Men hvis man skal kjøre full pakke med pumpe og platekjøler så er ikke prisen på dingsen i arve.thule sin video så verst. Bare litt over 4000,- norske, uten moms :)

Det er synd at ikke pumpa til Speidel er bedre. Hadde det stått en Mach på den kunne man ha satt inn noen T-stykker og kraner (meierikoblinger) og gjort nesten hva som helst.

Ang. rack så er det jo lett å koble fra hverandre. Og så kan man lage en dings som i filmen til arve, eller montere det på siden på av plate som ser ut som en L, og sette speidelen oppå den nederste delen av L-en. Da er det stødig og er rimelig lett å demontere (iallefall med tom Speidel) ;D
 
det der var kule greier, smart å montere en rackingarm åp kneleddet som man fester på tuten som er på tønna, slik kunne man kanskje ha laget en rackingarm for å få med mer av vørteren i speidelen også?
Var noen som bøyde et kopperrør for det der har jeg sett.
 
neslekkim skrev:
Var noen som bøyde et kopperrør for det der har jeg sett.
Jeg har det bøyde kobberrøret, og snart skal det oppgraderes med fiiinmasket stålnetting slik at det ikke kan gå tett. Innløpet til pumpa skal også få litt netting på seg, for testens skyld ;D

Meierikobling med et gjennomgående tynnere rør med albu burde gå som smurt. Hvis man legger til ca. 4000,- i utstyr på Speidelen får man jaggu et kompakt og allsidig system. Hadde vært litt kjekt med skikkelig whirlpool, integrert platekjøler, termometer og inline O₂.
 
arve.thue skrev:
En skulle hatt en standard på koblinger/kraner overalt. Kunne godt tenkt meg tri-clamp everywhere.

Tri-clamp? Er ikke det systemet som er oppkalt etter antall hender man trenger for å bruke det (tre)? Noen standard er det vel heller ikke, i de små dimensjonene.

Ellers er det vel egentlig «standardkoblinger» på Speidelen, i form av R15- og R20-gjenger. At de ikke har klart å sette på ei skikkelig kran, er jo en annen ting, selv om jeg ikke har hatt problemer med min.
 
Kuleventil i rustfitt til 20-30 dollar vil passe. Røyrgjenge i 1/2" og 3/4" er tilnerma likt som tilsvarande størrelsar i NPT. Søkk og kav av forskjellige deler i us-nettbutikkar i desse størrelsane.
 
gustavf skrev:
arve.thue skrev:
En skulle hatt en standard på koblinger/kraner overalt. Kunne godt tenkt meg tri-clamp everywhere.

Tri-clamp? Er ikke det systemet som er oppkalt etter antall hender man trenger for å bruke det (tre)? Noen standard er det vel heller ikke, i de små dimensjonene.

Ellers er det vel egentlig «standardkoblinger» på Speidelen, i form av R15- og R20-gjenger. At de ikke har klart å sette på ei skikkelig kran, er jo en annen ting, selv om jeg ikke har hatt problemer med min.

Var upresis i formuleringen beklager. Tri-clamp vil nok lette bryggedagen for mange hjemmebryggere, du finner tri-clamp i svært mange størrelser. Kan liketil bruke triclamp til å holde lokket på plass på speidelen om du ønsker det.
 
Korleis fungere kjølinga på ein 200L speidel?

Gigantisk kjølespiral, eller er det innebygd platekjøler eller motstrømskjøler?
 
Torvald skrev:
Korleis fungere kjølinga på ein 200L speidel?

Gigantisk kjølespiral, eller er det innebygd platekjøler eller motstrømskjøler?

Nå er det vel rundt et år siden jeg var med på brygging med denne, så jeg husker ikke helt, men mener det er kjøling i kappen. Vørteren pumpes som en whirlpool og kjøles ned over en liten time. Det kunne nok vært bedre, så en ekstra kjølespiral eller platekjøler/motstrømskjøler i pumpesløyfen kan godt vurderes.
 
Har nå vurdert å kjøpe meg en Speidel 20l, og lurer litt på hva som anbefales å gjøre med den. Har lest endel tråder om blant annet modifisering av pumpa, installering av diptube og bytte av kran.
Jeg følger såklart "if it ain't broke, don't fix it", men det virker jo som at dette med bytte av kran er noe mange gjør pga. denne plasthylsen eller hva det nå er som sitter inni den.
Lurer også litt på denne varmekappen som selges til Speidelen, er den effektiv nok til å rettferdiggjøre prisen?
 
RobertE skrev:
Jeg følger såklart "if it ain't broke, don't fix it", men det virker jo som at dette med bytte av kran er noe mange gjør pga. denne plasthylsen eller hva det nå er som sitter inni den.

Jeg har ikke gjort noen modifiseringer overhodet på min Speidel og er godt fornøyd med det. Riktignok har jeg en eldre modell (serienummer 500 og noe, mener jeg), før de begynte med pumpene som har gitt problemer. Kraner er heller ikke noe du behøver å bytte, med mindre du er uheldig. Det kan kanskje være greit å være forberedt på å bytte den, men heller utsette det til du ser om du synes det er nødvendig.

Lurer også litt på denne varmekappen som selges til Speidelen, er den effektiv nok til å rettferdiggjøre prisen?

Kommer an på hvordan du brygger. Jeg trenger den ikke for brygging på badet, men den ene gangen jeg flyttet Speidelen utendørs savnet jeg den veldig.
 
gustavf skrev:
RobertE skrev:
Jeg følger såklart "if it ain't broke, don't fix it", men det virker jo som at dette med bytte av kran er noe mange gjør pga. denne plasthylsen eller hva det nå er som sitter inni den.

Jeg har ikke gjort noen modifiseringer overhodet på min Speidel og er godt fornøyd med det. Riktignok har jeg en eldre modell (serienummer 500 og noe, mener jeg), før de begynte med pumpene som har gitt problemer. Kraner er heller ikke noe du behøver å bytte, med mindre du er uheldig. Det kan kanskje være greit å være forberedt på å bytte den, men heller utsette det til du ser om du synes det er nødvendig.

Og ikke glem at det er garanti, du får nytt når noe går sundt, så det er ikke noen krise, selv om jeg maser og kauker mye om denne krana så sildrer det da, og jeg kunne levert den inn og fått en ny..  :)
Jeg har enda ikke fått noe problemer med pumpa, bortsett fra en gang den satt dønn, heldigvis under vasking, men er jo blitt mer oppmerksom på det nåda.

gustavf skrev:
Lurer også litt på denne varmekappen som selges til Speidelen, er den effektiv nok til å rettferdiggjøre prisen?
Kommer an på hvordan du brygger. Jeg trenger den ikke for brygging på badet, men den ene gangen jeg flyttet Speidelen utendørs savnet jeg den veldig.
Er nok lite poeng innendørs ja, jeg ser ikke noe behov for den heller, hadde dog litt lyst på hatten da, men ser ikke annet behov for deen heller, annet enn som trakt for å kunne helle oppi maltet raskt uten søl, men altså, det er vel litt jålete. :)
 
neslekkim skrev:
gustavf skrev:
RobertE skrev:
Jeg følger såklart "if it ain't broke, don't fix it", men det virker jo som at dette med bytte av kran er noe mange gjør pga. denne plasthylsen eller hva det nå er som sitter inni den.

Jeg har ikke gjort noen modifiseringer overhodet på min Speidel og er godt fornøyd med det. Riktignok har jeg en eldre modell (serienummer 500 og noe, mener jeg), før de begynte med pumpene som har gitt problemer. Kraner er heller ikke noe du behøver å bytte, med mindre du er uheldig. Det kan kanskje være greit å være forberedt på å bytte den, men heller utsette det til du ser om du synes det er nødvendig.

Og ikke glem at det er garanti, du får nytt når noe går sundt, så det er ikke noen krise, selv om jeg maser og kauker mye om denne krana så sildrer det da, og jeg kunne levert den inn og fått en ny..  :)
Jeg har enda ikke fått noe problemer med pumpa, bortsett fra en gang den satt dønn, heldigvis under vasking, men er jo blitt mer oppmerksom på det nåda.

Ok, da tenker jeg ikke så mye mer på det. Hva med installasjon av en diptube, er det fordelaktig/nødvendig? Vet det bare er å stille Speidelen litt på siden for å få ut siste rest, men dette gjør jo at man fort kan få med masse humlegrums og eventuelt kornrester som måtte ligge igjen på bunnen.

neslekkim skrev:
gustavf skrev:
Lurer også litt på denne varmekappen som selges til Speidelen, er den effektiv nok til å rettferdiggjøre prisen?
Kommer an på hvordan du brygger. Jeg trenger den ikke for brygging på badet, men den ene gangen jeg flyttet Speidelen utendørs savnet jeg den veldig.
Er nok lite poeng innendørs ja, jeg ser ikke noe behov for den heller, hadde dog litt lyst på hatten da, men ser ikke annet behov for deen heller, annet enn som trakt for å kunne helle oppi maltet raskt uten søl, men altså, det er vel litt jålete. :)

Blir en relativt dyr trakt isåfall. ;)

Men da blir det nok bestilling av Speidel etterhvert, good times ahead. :)
 
RobertE skrev:
Ok, da tenker jeg ikke så mye mer på det. Hva med installasjon av en diptube, er det fordelaktig/nødvendig? Vet det bare er å stille Speidelen litt på siden for å få ut siste rest, men dette gjør jo at man fort kan få med masse humlegrums og eventuelt kornrester som måtte ligge igjen på bunnen.

Jeg synes det fungerer fint å vippe litt på den når jeg tapper ut, så jeg anbefaler deg å prøve uten og heller være forberedt på at det er noe du kanskje vil gjøre senere.
 
Jeg bruker ikke diptube, bygger heller opp speidelen med noen bøker, kommer vel noe grums med, men syntes ikke det var så ille.
Hvis du på forhånd har laget en whirlpool i den før du tapper, så heter det at det meste skal være samlet på midten, så da trenger du ikke å veive så mye på speidelen for å virvle opp dette igjen.

yah, dyr trakt, er nok derfor jeg ikke har den :), virker som den er litt unødig til kok også, siden det renner damp ned fra sidene på den..
 
neslekkim skrev:
Har vist tatt helt av i USA med Speidel nå, mye bra diskusjoner på homebrewtalk, her var en interresant sak:

http://www.homebrewtalk.com/f14/speidel-braumeister-brewmaster-229225/index32.html#post2908094
Ser også en østeriker som har brygget over 800 batcher med en 50 liter, og han bruker en slags myggnett som filter, hvor man nå får et myggnett som er av ok materiale.

Er vel en ganske så standard BIAB bag han bruker? Ser slik ut på bildene i allefall. Bryggselv.no har jo meskeposer.
Om malten plasseres i en maltpose kan det jo virke inn positivt på pumpeproblemene?
 
Hett tips til de som vurderer kjøpe/har kjøpt Speidel, og skal bruke en MX5 til å hente den på postkontoret.

Med 20 liter går det fett, sålenge du tar ned taket. Og klarer deg uten speilet på passasjersiden. Og bakspeilet. Og du er relativt slank av deg, og ikke trenger bruke 5. gir, stereo, varmeapparat eller trenge holde på høyre side av rattet.

Det så sikkert ut som jeg kjørte en klovnebil når jeg hadde med en pappeske som er like stor som halve bilen.
Skal du ha med en 50 liters-utgave tror jeg du må ha stroppebånd. ;)
 
Tilbake
Topp