Jeg har det bøyde kobberrøret, og snart skal det oppgraderes med fiiinmasket stålnetting slik at det ikke kan gå tett. Innløpet til pumpa skal også få litt netting på seg, for testens skyld ;Dneslekkim skrev:Var noen som bøyde et kopperrør for det der har jeg sett.
arve.thue skrev:En skulle hatt en standard på koblinger/kraner overalt. Kunne godt tenkt meg tri-clamp everywhere.
gustavf skrev:arve.thue skrev:En skulle hatt en standard på koblinger/kraner overalt. Kunne godt tenkt meg tri-clamp everywhere.
Tri-clamp? Er ikke det systemet som er oppkalt etter antall hender man trenger for å bruke det (tre)? Noen standard er det vel heller ikke, i de små dimensjonene.
Ellers er det vel egentlig «standardkoblinger» på Speidelen, i form av R15- og R20-gjenger. At de ikke har klart å sette på ei skikkelig kran, er jo en annen ting, selv om jeg ikke har hatt problemer med min.
Torvald skrev:Korleis fungere kjølinga på ein 200L speidel?
Gigantisk kjølespiral, eller er det innebygd platekjøler eller motstrømskjøler?
RobertE skrev:Jeg følger såklart "if it ain't broke, don't fix it", men det virker jo som at dette med bytte av kran er noe mange gjør pga. denne plasthylsen eller hva det nå er som sitter inni den.
Lurer også litt på denne varmekappen som selges til Speidelen, er den effektiv nok til å rettferdiggjøre prisen?
gustavf skrev:RobertE skrev:Jeg følger såklart "if it ain't broke, don't fix it", men det virker jo som at dette med bytte av kran er noe mange gjør pga. denne plasthylsen eller hva det nå er som sitter inni den.
Jeg har ikke gjort noen modifiseringer overhodet på min Speidel og er godt fornøyd med det. Riktignok har jeg en eldre modell (serienummer 500 og noe, mener jeg), før de begynte med pumpene som har gitt problemer. Kraner er heller ikke noe du behøver å bytte, med mindre du er uheldig. Det kan kanskje være greit å være forberedt på å bytte den, men heller utsette det til du ser om du synes det er nødvendig.
Er nok lite poeng innendørs ja, jeg ser ikke noe behov for den heller, hadde dog litt lyst på hatten da, men ser ikke annet behov for deen heller, annet enn som trakt for å kunne helle oppi maltet raskt uten søl, men altså, det er vel litt jålete.gustavf skrev:Kommer an på hvordan du brygger. Jeg trenger den ikke for brygging på badet, men den ene gangen jeg flyttet Speidelen utendørs savnet jeg den veldig.Lurer også litt på denne varmekappen som selges til Speidelen, er den effektiv nok til å rettferdiggjøre prisen?
neslekkim skrev:gustavf skrev:RobertE skrev:Jeg følger såklart "if it ain't broke, don't fix it", men det virker jo som at dette med bytte av kran er noe mange gjør pga. denne plasthylsen eller hva det nå er som sitter inni den.
Jeg har ikke gjort noen modifiseringer overhodet på min Speidel og er godt fornøyd med det. Riktignok har jeg en eldre modell (serienummer 500 og noe, mener jeg), før de begynte med pumpene som har gitt problemer. Kraner er heller ikke noe du behøver å bytte, med mindre du er uheldig. Det kan kanskje være greit å være forberedt på å bytte den, men heller utsette det til du ser om du synes det er nødvendig.
Og ikke glem at det er garanti, du får nytt når noe går sundt, så det er ikke noen krise, selv om jeg maser og kauker mye om denne krana så sildrer det da, og jeg kunne levert den inn og fått en ny..
Jeg har enda ikke fått noe problemer med pumpa, bortsett fra en gang den satt dønn, heldigvis under vasking, men er jo blitt mer oppmerksom på det nåda.
neslekkim skrev:Er nok lite poeng innendørs ja, jeg ser ikke noe behov for den heller, hadde dog litt lyst på hatten da, men ser ikke annet behov for deen heller, annet enn som trakt for å kunne helle oppi maltet raskt uten søl, men altså, det er vel litt jålete.gustavf skrev:Kommer an på hvordan du brygger. Jeg trenger den ikke for brygging på badet, men den ene gangen jeg flyttet Speidelen utendørs savnet jeg den veldig.Lurer også litt på denne varmekappen som selges til Speidelen, er den effektiv nok til å rettferdiggjøre prisen?
RobertE skrev:Ok, da tenker jeg ikke så mye mer på det. Hva med installasjon av en diptube, er det fordelaktig/nødvendig? Vet det bare er å stille Speidelen litt på siden for å få ut siste rest, men dette gjør jo at man fort kan få med masse humlegrums og eventuelt kornrester som måtte ligge igjen på bunnen.
neslekkim skrev:Har vist tatt helt av i USA med Speidel nå, mye bra diskusjoner på homebrewtalk, her var en interresant sak:
http://www.homebrewtalk.com/f14/speidel-braumeister-brewmaster-229225/index32.html#post2908094
Ser også en østeriker som har brygget over 800 batcher med en 50 liter, og han bruker en slags myggnett som filter, hvor man nå får et myggnett som er av ok materiale.