California Common eller "Hurtig-pils"

janh

Norbrygg-medlem
”Hurtig-Pils”/Dampøl. (California Common)

Jeg var innom “Vin og Bar” og kjøpte med meg en pakke pilsgjær. Trodde jeg. Jeg hadde tatt med en pakke WYeast 2112 California Lager. (denne artikkel burde kanskje stå under bryggeritabber?). Jeg fant ut at denne gjær skulle ha 15-19 °C. Så brygget blir en slags variant av California Common (Steam beer). Litt lysere, et forsøk på å lage et raskere pilsbrygg.
Inklusive startet og ”trub” 23 liter, ca 21 l vørt. OG 1048. Speidel Braumeister 20l
4300g Lager/pilsmalt                       
300g Caramalt
100g Special B Caramel (av mangel på noe annet)
100g Hvete
100g Havreflak                      Skal gi 21 EBC farge. Mulig ølet er lysere.       

Humle: 20g Hallertauer 4,5 i maltrør-FW hopping
            30g Hallertauer  9,7 i 60 min
            10g Crystal        3,2 i 15 min
            10g Crystal        3,2 i  1 min.                      Skal gi 40 IBU

Innmesking 40°C
Proteinrast  50°Ci  5 minutter (Har en proteinrast inne av programmeringshensyn)
                  62°Ci 40 minutter
                  68°C i 25 minutter
                  72°C i 15 minutter
Avmesking  78°C

Gjæret 14 dager i 16°C . Omstukket, 14 dager kaldlagring ca 8°C  (eventuelt 3 uker i kjøleskap). FG 1010
Tappet på fat. Kullsyre med CO2. 1,03 bar gir 2,5 volum CO2.

Brygget er fint og klart. Det var en del svovellukt i kjeller under gjæring. Brygget er nok mer smaksrikt og fruktig enn en klassisk pils, men det er god drikke og et alternativ for bryggere uten kjølemuligheter. Jeg har nok lagt meg mer mot en pilsoppskrift enn et damp-øl.

Her er hva de store gutta skriver om California Common ( Eksempel Anchor Steam Beer): Fritt oversatt.
J J Palmer,”How to Brew”. Brygget med lagergjær, men på høyere temperatur 15-19 °C. Et fruktig brygg, men fremdeles med en ren, skarp smak av pils. Mye kullsyre, medium kropp og lys karamell farge. OG 1048-1054, FG 1011-1014, IBU 30-45 og farge 10-12 SRM?
California lager gjær. 2 uker 15 °C primærgjæring. Ingen sekundær. 2 row og crystal malt og dextrinmalt. 67 grader i 60 minutter.

Ray Daniels ”Designing Great beers”:  Ray ser på hvordan det ble brygget i San Fransisco tidligere og ser også på vinneroppskrifter fra 2 år i USA. Dermed et litt bredere spekter enn å kun se på Anchor Steam Beer. Naturlig karbonering, amerikansk humle. Originalt kun en maltsort, nå flere. 2-row, pale ale, crystal (5-20%) og ekstrakt mest vanlig. Men også innslag av Munchen, Vienna, toasted eller chocolate malt. 3 stegs mesking først 60-63 °C så 65-68 °C og til slutt 70 °C . Avkjøl til 16-17 °C. OG 1048-1051 FG 1013. Apparent attenuation 74%. 30-35 IBU. Lagergjær 16 grader sekundær 3 uker.
Humle: Northern Brewer for bitterhet, Cascade for aroma og smak. Men også andre typer.
Gjær: Mest brukt er California Lager, WYeast 2112 på 16 °C. Men også annen lagergjær er brukt med gjæring på 13 °C. Alternativt American Ale på 20 °C.
Ølet var ikke ”Conditioned” originalt, kun et par dager i varmen for kullsyre. Nå er det mer vanlig nesten halvparten bruker kjølelagring normalt 3 uker i 8 °C.
Jan H Fjeld 
 
 
Hei,
Hvilken type malt bruker du? Så og si all malt er i dag modifisert, dvs att det ikke er nødvendig med protein rest. Når jeg brygger med speidelen (har kun 4 brygg på den til nå), har jeg innmeisk på 40, tar den opp til 67c i 90 Min og 78c i 10 min. Og koker i 70 min. Dette har jeg sett flere som bruker. På mitt siste brygg en alt, endte jeg opp med en OG på 50 og en FG på 1013. Det første brygget, en IPA meisket jeg på samme måte, men kokte vørteren uten lokk, da endte OG på 1057 og FG på 1010. Brukte wyeast 1056 på IPA og nottingham ale gjær på alten.

Anbefaler speidel på det varmeste, eit fantastisk vertøy :beershove:
 
Jeg bruker T Fawcett lagermalt i denne oppskrift. Jeg har også T Fawcett Maris Otter og Weyman Munchen I som basismalt. Alle er vel godt modifiserte.
Jeg har latt proteinsteget stå i programmeringen kun av lathet. Regner med  at 5 minutter på 50 °C ikke betyr så mye. Men da er det lett å øke tiden hvis jeg trenger en proteinrast en gang uten å omprogrammere hele syklusen. Dessuten sto den inne da jeg kjøpte den. Når jeg mesker, varierer jeg tiden under og over 65 °C etter hvor mye/lite gjærbart sukker jeg prøver å oppnå. (Artikkel "Bryt 1020-grensen :
http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=704.0) Ellers prøver jeg meg fram med meskeskjema hva som gir best utbytte og eller best øl. Uten å ha klare svar.
 
janh skrev:
Dessuten sto den inne da jeg kjøpte den.

Det er typisk tysk å ha slike meskeskjemaer, og før i tiden måtte man nok behandle tysk malt på denne måten. Overmodifisert TF-malt derimot greier seg fint på ettstegs. Det går fortere også ;).
 
Meskeskjema Speidels Braumeister 20 l
Etter at jeg la på mesketidene synes jeg at jeg har fått bedre utbytte med Braumeisteren Det er mulig at den trenger litt lengre tid enn "normale" bryggemetoder. Eller mest sannsynlig at jeg nå skyller med et par liter 78 °C vann til slutt. Om jeg har ett steg eller 4 er kun en programmeringsak. Og jeg liker nok å utforske litt og må gjøre feilene selv, ikke bare lære av andre sine. Tidsmessig  spiller det ingen rolle. Jeg kan meske en time på 65 °C eller 40 minutter på 62 °C og 20 på 67 °C.
Men jeg får dårligere utbytte av Maris Otter malten (overkant 70 %) enn når jeg bruker lagermalt (nærmere 80%) ifølge BeerTools. Om dette er normalt eller om det er noe i mitt oppsett eller maling av malt vet jeg ikke. Jeg maler all malt sammen og med samme åpning.
Men har en proteinrast på 5 minutter på 50 °C noen praktisk betydning? Vørten blir varmet opp fra 40 °C innmesking til 78 °C avslutning uansett. Kanskje sette tiden til 1 minutt ?
:confuzed:
 
Jeg har også en California Common gående nå;

20 liter
3.7 kg Pale Malt
1.3 kg. Pilsner malt
25 g Northern Brewer 60 min
18 g Cascade 15 min
18 g Cascade 1 min
Whitelabs "San Francisco lager"
OG 1.055

Mesket hele greia på 65 grader i 60 minutt.
Laget en fet starter til gjæren, som sies å yte best rundt 15-16 grader. Den var veldig "sluggish" til å begynne med, men etter at jeg pitchet er gjæringskaret nå som en aktiv vulkan.
Ølet ble faktisk litt mørkere enn jeg hadde trodd, men det kan vel være fordi det er litt grums akkurat nå.
 
Tilbake
Topp