Speidel's Braumeister

Nei, pumpa slår seg av automatisk på 88 grader. Kanskje det er noe av grunnen til at noen har problemer, at man har slått på pumpa manuelt under nedkjøling og tvunget den til å pumpe vørter med en temperatur den ikke tåler?
 
Jeg fikk Speidelen min levert uten hull i plasten i krana :)
Etter at jeg fikk byttet krana har jeg ikke hatt noen problemer og koser meg grom i hjel både før, under og etter brygging!

Jeg er særdeles fornøyd med min speidel. Brygger oftere og mer nå :)
 
Knut Ankh Amon skrev:
Nei, pumpa slår seg av automatisk på 88 grader. Kanskje det er noe av grunnen til at noen har problemer, at man har slått på pumpa manuelt under nedkjøling og tvunget den til å pumpe vørter med en temperatur den ikke tåler?
Jeg har en 50L og bruker pumpene unnder nedkjøling med kobberspiral. Men jeg kan ikke tvinge pumpene til å starte før 88C er nådd - intet skjer om jeg prøver.
Og bare for å gjenta: Jeg har brygget 20 brygg på min - aldri hatt åpnet pumpene - bare skyllet godt gjennom dem etter bruk. Har aldri hørt en uliyd i dem heller.
 
Jeg har en 50L og bruker pumpene unnder nedkjøling med kobberspiral. Men jeg kan ikke tvinge pumpene til å starte før 88C er nådd - intet skjer om jeg prøver.
Og bare for å gjenta: Jeg har brygget 20 brygg på min - aldri hatt åpnet pumpene - bare skyllet godt gjennom dem etter bruk. Har aldri hørt en uliyd i dem heller.

Jeg har 20L, bruker ikke pumpen under nedkjøling, og etter 13 brygg har jeg ikke hatt noen problemer. Jeg har heller aldri åpnet pumpa. Bare gjør som Fred skyller godt.
 
Er det noen som har erfaringer med 200l speidel? og fermenteringstakene på 240l ?


Har selv 10 brygg med 50l, skiftet kran etter 2 brygg, 150 kr på jula. Foreløpig ingen problemer bortsett fra maltrøret som er veldig tungt å løfte opp, må gjerne gå til innkjøp av en talje
 
jank skrev:
Er det noen som har erfaringer med 200l speidel? og fermenteringstakene på 240l ?


Har selv 10 brygg med 50l, skiftet kran etter 2 brygg, 150 kr på jula. Foreløpig ingen problemer bortsett fra maltrøret som er veldig tungt å løfte opp, må gjerne gå til innkjøp av en talje

Klostergården Håndbryggeri har både 200l Speidel og noen av gjæringstankene derifra, Inderøy Gårdsbryggeri har også noen gjæringstanker fra Speidel. Send meg en PM om du ikke finner kontaktinfo til bryggeriene.
 
Ok, der stoppa pumpa her også.. dvs..

Etter en pumpepause, så hørtes det ut som det var sabla tungt for pumpa å få start igjen, så jeg sjekket, og vørteren rørte seg ikke.
Pausa, demonterte for røring, og ser at masken var tettpakket i toppen, fikk rørt om litt, og så starta alt fint igjen.

så lenge det varer.. har en mistanke om at hvis jeg ventet noe lengre, så hadde jeg vel fått denne fontena kanskje..  (6 kilo malt i 20L)
 
Gjentok seg en gang til iløpet av meskingen, mulig jeg hadde mye malt, men 6kilo skulle vel være ok.
 
neslekkim skrev:
så lenge det varer.. har en mistanke om at hvis jeg ventet noe lengre, så hadde jeg vel fått denne fontena kanskje..  (6 kilo malt i 20L)

Jeg har kun fått fontene en gang, men da var det umulig å bli kvitt den. Det var en Mild med ca. 2.7kg malt. 6 kg er ok.
 
St.Bjørnar skrev:
Tror du må klare deg med den på dårlig engelsk
Tenkte nesten det:)

Har fått min nye speidel på døra i dag:)
Tenkte å brygge på fredag :ilike:
Er det noko eg bør ta hensyn til før eg starter opp?
 
-forsiktig med kranen, den har en tendens til å streike, ny kan kjøpes hos jula, 3/4..
-pass på at duken i maltrøret ligger riktig, kjøp eventuellt metall duk, de første bryggene sydde jeg fast duken med ståltråd, noen har også brukt fiskesene.

hvilken øl brygges?
 
jank skrev:
-forsiktig med kranen, den har en tendens til å streike, ny kan kjøpes hos jula, 3/4..
-pass på at duken i maltrøret ligger riktig, kjøp eventuellt metall duk, de første bryggene sydde jeg fast duken med ståltråd, noen har også brukt fiskesene.

hvilken øl brygges?

Har tenkt å starte med å brygge American Pale Ale
                                              American Brown Ale

Det er ikkje sån duk i denne. Er ei stål rist

 

Vedlegg

  • 12092011125.jpeg
    12092011125.jpeg
    2 MB · Sett: 785
sjekk ut youtube også, det er en amerikaner som har lagd en video der han følger hele bryggeprosessen med speidel
 
Tilbake
Topp