Speidel's Braumeister

Gjorde speidel oppmerksom på at noen har gjort en bra oversettelse og foreslo at de bruker den og belønner oversetteren  :biersmile:
 
gustavf skrev:
Jeg har ikke gjort noen modifiseringer overhodet på min Speidel og er godt fornøyd med det. Riktignok har jeg en eldre modell (serienummer 500 og noe, mener jeg), før de begynte med pumpene som har gitt problemer.

Noen som vet ca serienummer hvor Speidel begynte med den dårlige pumpa?

Jeg har en 20 liter fra høsten 2010, serienummer 700 og noe som har fungert uten problemer for meg gjennom ca 25 brygg.

Og så kobberhatten.. JeEg brygger på kjøkkenet foran komfyren og bruker pr i dag metervis med alufolie for å lede dampen opp under kjøkkenvifta. Lurte på om det kunne vært mer elegant med en kobberhatt  med en bit ventilatourslange på "tuten".
Noen som bruker den slik og er fornøyd?
 
FredT skrev:
protto skrev:
Er det ikkje lovbestemt at produkt solgt i Norge skal ha norsk brukarrettleiing?

Det er det ikke, men du skal ha bskjed om det før du bestemmer deg for å kjøpe likevel.  
mener at produkter solgt til privat bruk skal ha nordisk bruksanvisning, mens til bedrifter holder det med engelsk.

FredT

Edit.. falt vist ut teksten ja :)
jeg mener uten å si det sikkert at utstyr solgt til private skal ha nordisk brukerveiledning
mens utstyr solgt til bedrifter holder med engelsk veiledning.
 
Tja kobberhatten fungerer ikke helt som ønsket visstnok. Problemet er at dampen kondenserer og faller tilbake i gryta og poenget med kokingen er jo å få vekk dritten.


@magne1972:
Falt innlegget ditt helt bort? Jeg ser kun sitatet du ønsket å bruke og ikke noe av din tekst.
 
Skrevet av: OyvindEG
Sett inn sitat
Jeg har lyst til å bytte ut kranen på min Speidel, da den er vanvittig treg og tetter seg ved mye humle. Er det noen andre som har gjort det, og kan bekrefte at denne passer i gjengene til krana:
http://MoreBeer.com/view_product/17412/102355/Stainless_Nipple_-_3_4"_x_Close[/quote]
Det syntes jeg også. + at vi hadde et problem med foringen som gikk rundt.
så jeg byttet til følgende:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6842.msg59198.html#msg59198
 
gustavf skrev:
OyvindEG skrev:
Jeg har lyst til å bytte ut kranen på min Speidel, da den er vanvittig treg og tetter seg ved mye humle. Er det noen andre som har gjort det, og kan bekrefte at denne passer i gjengene til krana:
http://MoreBeer.com/view_product/17412/102355/Stainless_Nipple_-_3_4"_x_Close[/quote]
Speidel har vel europeiske gjenger, så det er bedre å stikke innom en rørlegger enn å bestille fra USA?

3/4" (og 1/2") gjenger er så like at euro (bsp) og amerikansk (NPT) går om eit anna. Desse to dimmensjonane har samme stigning i BSP og NPT og tilnerma samme diameter. Formen på gjengene er litt forskjellig (55grader vs. 60grader) men det er fulstendig uproblematisk.
 
Hei
Har endelig fått flyttet på meg, og har derfor bestemt at nå skal det handles inn en speidel braumeister. Men den ene tingen jeg ikke klarer å få bestemt meg for.
20l eller 50l?
Jeg har til nå kun brygget 20l+/- batcher, men ser jo klart fordelen med 50l og kort maltrør når man skal ha litt sterkere øl. Lurer på om dere som er speidel eier kan komme med litt input ang. fordeler/ulemper med 50l. Det virker som folk har mindre problemer med den enn 20l'ern, men er litt skeptisk til at den blir veldig stor og uhånterlig og flytte på og ikke minst det at den må stå oppå noe sån at du får tappet av den når den er ferdig. Har også tenkt litt på det at den kanskje trekker veldig mye strøm.
 
roba skrev:
50 liter med kort maltrør  :yes:

Etter 25 brygg med en slik med kort maltrør (har bare brukt det)  kan jeg bare si meg enig med Roba. Jeg er kjempefornøyd med min.  Skal du brygge sterke brygg må du imidlertid til med noe "juks" som sukker, maltekstrakt e.l.

mvh

FredT
 
Har en 20 liter og ingen problemer så langt. Men ønsker jeg kunne gi den veksthormoner så den hadde vokst til 50  ;)

Jeg hadde kjøpt en slik stor en i dag
 
FredT skrev:
roba skrev:
50 liter med kort maltrør  :yes:

Etter 25 brygg med en slik med kort maltrør (har bare brukt det)  kan jeg bare si meg enig med Roba. Jeg er kjempefornøyd med min.  Skal du brygge sterke brygg må du imidlertid til med noe "juks" som sukker, maltekstrakt e.l.

Hva gir 50liters versionen når dere bare bruker korte det røret?, man får vel ikke mer malt eller vann i ølet av den grunn? (kjelen på 20litern er vel minst 36 liter)
 
Er som nevnt godt fornøyd med min 50L - grunnet enkeltheten ved å brygge med den. Null stress - bare kos.
Når det er sagt må det jo innrømmes at det korte ( det lange også tror jeg) legger visse begrensninger på mengder og vørterstyrke man kan brygge med den.  F.eks. kan jeg ikke bruke mindre enn 27 - 28 liter vann i min med kort maltrør om vannet skal holde seg over elementene ved mesking - og det MÅ det.  Jeg ønskerå brygge bare ca. 1 Corneliusfat om gangen - og finner det fornuftig å sparge med 4 - 5liter vann. Ender da opp med 27 -28 liter før kok og må koke bort ca. 8 liter (1,5 til 2timer). Bruker vanligvis 3,5 til 4,5 kg malt til en slik batch - eff% rundt 80 - 90.
Tror det er mulig å bruke opp til 6 kg. malt med det korte røret  - burde kanskje prøve det  - sparge med litt mere vann - eventuelt tilsette litt/noe spraymalt eller lignende - koke mindre - og ende opp med 2 corneliusfat øl i stedet. Tror det må prøves ja.

FredT
 
Ok, lurte bare litt, jeg har 20 litern, har fått i 6.5 kilo som maks, men vil stoppe på 6 senere, brygget meg et øl på 9.3%

Men jeg bruker altså 20 litern, lurte bare på hvorfor man kjøper en 50 liter for å bruke den som en 20 liter.. :)
Men det er jo 2 pumper og større varmelement, så det kan vel veie opp litt.
 
Tilbake
Topp