Speideltips

Dag

Norbrygg-medlem
Kan dere være så artige å kjenne med handa på støpslet i veggen, sånn ca midtveis i kokefasen når elementene har stått på full guffe en stund?
Vanligvis rører jeg jo ikke dette før etter vasking når jeg skal stue det bort, men jeg gjorde det ved en tilfeldighet og både støpslet og stikkontakten på veggen var så varme at jeg nesten ikke klarte å ta på dem. Klippet av støpslet, satte på et nytt og alt var OK.
Enkelte fabrikkproduserte (støpte) powerkabler kan tydeligvis være feilvare!
 
Det er en av grunnene til at det i dag er maksimum 1500w på ovner, VVB og annet som står fast tilkoblet via støpsel. Større belastninger må kobles til den faste installasjonen.
 
Veldig vanlig på ferdigstøpte støpsel. I utgangspunktet tynne ledere blir presset i en kobling og støpt i plast, og ikke alltid kommer alle trådene som utgjør lederen i god kontakt med klemkoblingen/knivene inni støpselet.

Dermed blir det høy motstand og varmgang.
 
Det er en av grunnene til at det i dag er maksimum 1500w på ovner, VVB og annet som står fast tilkoblet via støpsel. Større belastninger må kobles til den faste installasjonen.
Tror du bommer litt der. Grensen er på 2000W og dermed ser du at de fleste varmtvannstankene er merket med 1950W nå.
 
Ja, 1500watt gjelder varmtvannsbereder, men det er det eneste som er regulert av NEK400. Varmeovner er fortsatt lov å koble via stikk kontakten
 
Tilbake
Topp