Speildel 10L

KB

Hei igjen

Jeg skal snart flytte til nytt hus hvor det er mindre bryggemuligheter enn slik jeg har det nå. Vuderer da å kjøpe enten speidel 10 eller speidel 20 for å brygge på kjøkken benken.

Kan noen svare på erfaringer med å brygge på en Speidel 10 ? Hvor mange liter i gjærspannet sitter du igjen med typisk?

Er det utfordringer med enkelte øl typer når du brygger på en speidel 10L med tanke på malt mengde?

Vurderer også en speidel 20 men tror denne tar for mye plass på kjøkkenet?

Har ingen erfaring med Speidel. Men synes den er dyr i forhold til hvor mye du kan brygge av gangen. Men klart at den er super hvis en har råd til det. Selv holder jeg meg til BIAB. Mesker ved å sette kjelen i stekeovnen. Vanskelig å kjøre stegmesk, men til enkelt bruk holder det i massevis. Hadde jeg hatt mye penger til overs så hadde jeg kanskje kjøpt speidel 10 hvis det er trangt om plassen.

Funker fint under viften på komfyren, kun 10A sikring nødvendig. God kvalitet og lett å håndtere. Men innvendingene mine er de samme som med Speidel i andre størrelser, vanskelig med høy OG, og sirkulasjon feil vei, så man må skylle med mugge hvis man skal bruke malt som grumsfilter.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men innvendingene mine er de samme som med Speidel i andre størrelser, vanskelig med høy OG

Alle systemer har begrensninger. Synes ikke det er så problematisk med høy OG. Jeg brygger med 18 liter i bøtta og har da null problem med å klare OG rundt 1.070 i hvert fall. Ellers er det bare å justere med spraymalt, alternativ brygge litt mindre batcher. Dobbeltmesking fungerer også fint. Brygget en imperial stout rett før sommeren med en OG på 1.126 ved hjelp av dobbeltmesking :)

EDIT: Jeg brygger på Speidel 20. Den er nok ikke egnet for kjøkkenbenken, men ikke noe problem å brygge med den på kjøkkenet. Jeg har den foran viften på et billig bord fra ikea.

Du kan sitte igjen med alt fra 6 til 16 liter avh av hvor langt ned i OG du er villig til å gå. Vanskelig å komme over 1.060 i OG uten dobbelmesking.

Tilbake
Topp