bruker personlig ikke spesial malt i hvete øl ala Wit eller Weis bier. Dette grunnet at jeg liker disse ølene relativt tørre å leskende.
Tørr wit er suverent til ræker!!
De profesjonelle bruker nok mest hvete/pilsnermalt i sine hveteøl, og ingen eller svært lite spesialmalt. Det fine med hjemmebrygging er jo at en kan gi beng i typebeskrivelser og bruke det en selv liker best. Jeg har funnet ut at jeg foretrekker de fleste øl (også weizen) med en dæsj craystal/caramalt. Mange bruker også litt munchenmalt i hveteøl, sannsynligvis for å få litt mer maltsmak. Og Espen Lothe (Kinn Bryggeri) fikk 43 poeng i NM 2006 for en hveteøl med 70 % hvete og 30 % røykt malt !!!
Mine sommerøl ble etterhvert laget av 46,5 % hvete, 46,5 % pils, og 7 % crystal 20/carahell e.l. Med en weizengjær på 17 grader, ble det ikke så ueffent og veldig erdingerlikt.
Også i witbier går det an å bruke litt crystalmalt. Jeg kommer også til å prøve med litt bisquitmalt, rett og slett for å utvide smaksbildet litt. Og til Witbier bruker en vanligvis umaltet hvete, - i mitt tilfelle blir det torrefied wheat.
Se her på forumet etter prisbelønnede oppskrifter for inspirasjon. Også på danske haandbryg sine sider ligger det oppskrifter. Søk på type og sorter etter rating, og du får opp de som har vist seg mest vellykket. http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi
kan sei at eg har nett satt ein weiss med 10% caramalt, kan gje ein lyd om 7 dagar då er det ferdig. Ser imidlertid ut til at den vert litt mørk i fargen så litt meir dunkelweiss.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.