Spiral eller motstrømskjøler, noen som har prøvd begge?

Jeg har akkurat kjøpt meg en zchiller
motstrømskjøler som sammen med en kraftig pumpe td5 skal kunne kjøre igjennom all vørter inn i den koniske tanken på 5 min( har ikke testet dette enda). Har fra før brukt spiral kjøler men synest den bruker for lang tid fra 80 grader og ned.

Ser poenget med DMS problemet med motstrømskjøler men håper at det går fort nok med den nye pumpen. I forhold til at mer bunnfall blir med over så ser jeg ingen problem med det siden det blir dumpet fra koniske i løpet av kort tid.

Det jeg er mer bekymret fir er at dette er kobber og lurer derfor hvirdan jeg kan hindre oksidering og hvordan jeg skal rengjøre den.

Har vært meget fornøyd med spiralkjøler og skal nå prøve noe nytt og er meget spent. I tillegg koster det en del utstyret også , så lurer jo på hvor god investeringen egentlig er.

Easybrew

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for DMS. Hadde det vært et problem, hadde nok ikke motsrømskjølere vært på markedet i det hele tatt:).

Når det gjelder kobber, så sa Palmer en del om det i et av intervjuene som ligger på podkast nå, men jeg husker i farten ikke om det var intervjuet på Vestkast eller Overgjæret. Tror kanskje det var det siste. Kobber er ikke noe stort problem, det er bare noe du skal være klar over, så du vet hva du skal gjøre/hva som er bra og ikke bra. (Jeg synes bare det er greit å slippe å tenke på det i det hele tatt;).)

Folk lever jo greit med motstrømskjølerne sine, så jeg kan ikke se at du har noen grunn til å deppe. Og jeg kan ikke tenke meg at det vil være mulig å smake forskjell på det samme ølet kjølt ned med motstrømskjøler og med spiral. Det måtte da være ørsmå nyanser i bitterhet/humlearoma.

Jeg har brukt begge deler men synes det var litt mye mikk med oppkobling av motstrømskjøler, nå sirkulerer jeg under kjøling så jeg får en whirlpool, da går det mye raskere, så da bruker jeg ikke motstrømskjøleren unntatt på sommeren da brønnvannet mitt blir litt varmere, da bruker jeg begge deler for å få fart på sakene.

Takk for gode innspill. Gikk for en 12mm 15m rustfri spiralkjøler. Sparte en halvtime der. Å gjøre hele brygginga manuellt med alle "å nei og nei" det innebærer er ikke noe man vil ofre med å gå for en bryggemaskin. Godt øl blir det uansett

Takk @finn og Sorry, av en eller annen grunn så jeg for meg motstrømskjøler og ikke spiralkjøler! Har faktisk en slik som du linket!

Tilbake
Topp