Sitter med noen tanker rundt dette med å brygge noen split-batcher utover våren. Den første blir en enkel APA som kun humles med Cascade i kok før den splittes. Den ene får US-05 og den andre halvdelen får S-04 og 20-30 g med Galaxy som tørrhumle. Dette tenker jeg er ganske rett frem og kan bli to gode men allikevel relativt forskjellige APAer.
Den som jeg funderer litt mer på er en split-batch hvor jeg ønsker å få en Belgisk Singel og en Amerkansk Blonde Ale. Gristen blir grovt 80% pils, 10% hvete og 10% abbaye. Humles med Magnum (bitter), Saaz og Styrian Golding. ABV = 5,5%, EBC=12 og IBU=25. Den belgiske gjæres med Lallemand Abbaye og den andre med US-05. Den med US-05 blir relativt lik en oppskrift jeg fikk fra et amerikansk mikrobryggeri på deres ABA, som er en alminnelig og lettdrikkelig ABA som "folk flest" liker. Det jeg funderer på er hvordan ABAen kunne ha blitt med en dose Cascade eller Mosaic (eller en kombinasjon av disse) som tørrhumle... Hvordan vil Cascade/Mosaic gå sammen med Saaz og SG som jeg skal bruke under kok?
Jeg tar også gjerne i mot flere forslag til oppskrifter for split-batch brygging!