Split batch - forslag

SSS

 
Eg har leika med tanken på at mitt neste brygg skal vere ein split batch der eg deler vørteren i to, og køyrer i to ulike gjær. Dei bør helst kunne gjære på same temperatur. Problemet er at eg veit ikkje kva typar øl eg skal satse på. Kva kan kome frå same vørter? Eg kan gjerne tørrhumle ein av dei for å få ein stil. Eg er ikkje ute etter å samanlikne gjær, men å få to øl frå eitt brygg. Tips?
 
Du kan lage en lett belgisk blond (altså ikke den sterke, som Duvel) og en lys engelsk golden ale med samme grist og humling, og få ganske forskjellige øl. Men problemet er vel at temperaturen bør få lov å stige mer i det belgiske ølet. Du kan starte begge likt, på 17-18 grader, men det engelske bør ikke gå høyere enn 20 (synes jeg), mens det belgiske bør få gå opp til 24 (eller høyere).
 
  • Like
Reaksjoner: SSS
Her er oppskrifta jeg brukte til en engelsk golden ale
Malt til 24 liter
2,75 kg pilsnermalt
1,75 kg pale malt
Humle
25 gr Northern Brewer @ 60
25 gr EKG @ 12
25 gr EKG @ 2
Gjær
WLP 013

OG 1.044, FG 1.009, 4,6% ABV, IBU 35. Meske på 67 grader.

Om du så bruker wlp530 i den andre halvparten, får du en belgisk blond. Du kan sikkert ha i noe hvetemalt hvis du liker det. Mulig du skal legge ned IBU'ene litt?

Begge kan tørrhumles, om du liker det.
 
  • Like
Reaksjoner: SSS
Det er egentlig bare fantasien som setter grenser her. Veldig mange øl har lik base og nogenlunde lik IBU. (og ca lik temperatur område de fungerer OK i)

om du da trekker litt spesialmalt og koker noe annerledes/ekstra humle i 2 seperate gryter (som du blander i gjæringskaret) så har du mye du kan prøve. Anbefaler å kjøpe boken "brewing classic styles", om du ikke alt har den. Der kan du søke rundt litt og bli inspirert.
 
Det er egentlig bare fantasien som setter grenser her. Veldig mange øl har lik base og nogenlunde lik IBU. (og ca lik temperatur område de fungerer OK i)

om du da trekker litt spesialmalt og koker noe annerledes/ekstra humle i 2 seperate gryter (som du blander i gjæringskaret) så har du mye du kan prøve. Anbefaler å kjøpe boken "brewing classic styles", om du ikke alt har den. Der kan du søke rundt litt og bli inspirert.

Mulighetene utvides betraktelig hvis du koker ulike humletilsetninger, ja - skjønt det blir litt mer komplisert. Men bitterhumla kan jo være den samme, hvis IBU skal være noenlunde lik, og det hjelper. Så tar du bare ut nok til å koke smaks- og aromahumle i mot slutten.

Det blir vel vanskeligere å beregne IBU på denne måten, men de beregningene er uansett temmelig usikre.
 
Jeg driver selv å tenker på å kjøre split batch ofte fremover, for å lære mest mulig og prøve mest mulige forskjellige råvarer/osv. Må bare finne to gjæringskar som tar 15 liter hver , eventuelt 3 på 10, som passer i fryseren min.
 
Julabøttene er greie til slike størrelser.
Kan sette to oppå hværandre i mine frysere.
Øverste bøtte må riktig nok ha slange fra lokket pga manglende høyde
for std gjærlås.
 
Gode tankar her. Om eg kokar humle/spesialmalt er det sjølvsagt enorme mogelegheiter, og det er ein god tanke eg kan tenke meg å prøve ein gong. Tanken min no var eigentleg å gjere minst mogeleg, altså meir det Finn Berger foreslår. Eitt brygg, med minst mogeleg ekstra jobb, blir til to øl.
 
Jeg vil påstå Kolsch og amerikansk hvete øl kan kombineres. 30% hvete og 70% pils. OG 1,045. Nøytral humle til 23 IBU, smakshumle (for eksempel Perle), (20 gram på 5 minutter). Tilsett for eksempel 30-40 gram tørrhumle på den amerikanske hveteølen (cascade, mosaic, amarillo, centennial osv) og gjær med US 05. Kolsch gjæres med wlp 029. Start gjæringen på 16 grader og hev den til 19 grader etter 4-5 dager for å sikre god utgjæring og opprydning.
 
Jeg vil påstå Kolsch og amerikansk hvete øl kan kombineres. 30% hvete og 70% pils. OG 1,045. Nøytral humle til 23 IBU, smakshumle (for eksempel Perle), (20 gram på 5 minutter). Tilsett for eksempel 30-40 gram tørrhumle på den amerikanske hveteølen (cascade, mosaic, amarillo, centennial osv) og gjær med US 05. Kolsch gjæres med wlp 029. Start gjæringen på 16 grader og hev den til 19 grader etter 4-5 dager for å sikre god utgjæring og opprydning.

Skal man være pirkete, så er det vel litt i overkant med hvete for en kølsch i den der - men skitt; det viktige er gjæren. Disse blir nok ganske like, vil jeg tro - og likere jo mer vellykket kølschen blir, siden du i en vellykket kølsch så å si ikke skal merke fruktigheten. Men at forskjellen blir liten betyr ikke at den er uinteressant - kanskje tvert i mot?

Jeg brygget for ikke så lenge siden en "engelsk kølsch", med 100% MO og EKG, men med wlp029 - og det ble mye nærmere en kølsch på smak enn en lys pale ale, som det ville blitt om jeg hadde brukt en engelsk gjær. Der var det veldig slående hvor viktig gjæren er. Det ble godt øl - men likevel ikke noe jeg kommer til å brygge igjen, ganske enkelt fordi kølsch er best med pilsnermalt.
 
Tror du ikke 30-40 gram tørrhumle vil utgjøre en merkbar forskjell sammen med annerledes gjær? Eventuelt kan man ta den lengre og kjøre på med WLP400 i den andre:)

Ja helt klart på grensa ift hveten på kolschen, men jeg tror ikke det blir feil likevel:)
 
Sitter med noen tanker rundt dette med å brygge noen split-batcher utover våren. Den første blir en enkel APA som kun humles med Cascade i kok før den splittes. Den ene får US-05 og den andre halvdelen får S-04 og 20-30 g med Galaxy som tørrhumle. Dette tenker jeg er ganske rett frem og kan bli to gode men allikevel relativt forskjellige APAer.

Den som jeg funderer litt mer på er en split-batch hvor jeg ønsker å få en Belgisk Singel og en Amerkansk Blonde Ale. Gristen blir grovt 80% pils, 10% hvete og 10% abbaye. Humles med Magnum (bitter), Saaz og Styrian Golding. ABV = 5,5%, EBC=12 og IBU=25. Den belgiske gjæres med Lallemand Abbaye og den andre med US-05. Den med US-05 blir relativt lik en oppskrift jeg fikk fra et amerikansk mikrobryggeri på deres ABA, som er en alminnelig og lettdrikkelig ABA som "folk flest" liker. Det jeg funderer på er hvordan ABAen kunne ha blitt med en dose Cascade eller Mosaic (eller en kombinasjon av disse) som tørrhumle... Hvordan vil Cascade/Mosaic gå sammen med Saaz og SG som jeg skal bruke under kok?

Jeg tar også gjerne i mot flere forslag til oppskrifter for split-batch brygging! :)
 
Sitter med noen tanker rundt dette med å brygge noen split-batcher utover våren. Den første blir en enkel APA som kun humles med Cascade i kok før den splittes. Den ene får US-05 og den andre halvdelen får S-04 og 20-30 g med Galaxy som tørrhumle. Dette tenker jeg er ganske rett frem og kan bli to gode men allikevel relativt forskjellige APAer.

Den som jeg funderer litt mer på er en split-batch hvor jeg ønsker å få en Belgisk Singel og en Amerkansk Blonde Ale. Gristen blir grovt 80% pils, 10% hvete og 10% abbaye. Humles med Magnum (bitter), Saaz og Styrian Golding. ABV = 5,5%, EBC=12 og IBU=25. Den belgiske gjæres med Lallemand Abbaye og den andre med US-05. Den med US-05 blir relativt lik en oppskrift jeg fikk fra et amerikansk mikrobryggeri på deres ABA, som er en alminnelig og lettdrikkelig ABA som "folk flest" liker. Det jeg funderer på er hvordan ABAen kunne ha blitt med en dose Cascade eller Mosaic (eller en kombinasjon av disse) som tørrhumle... Hvordan vil Cascade/Mosaic gå sammen med Saaz og SG som jeg skal bruke under kok?

Jeg tar også gjerne i mot flere forslag til oppskrifter for split-batch brygging! :)
Helt sikker på at det kommer til å gå strålende å tørrhumle Blonde med Cascade/ Mosaic

Dersom du bruker diphopping åpner det en det en del muligheter.

F.eks. ta Glazen Toren oppskriften
Halvparten Saison. Magnum bitter/ EKG/ Fuggle sen tilsetning.
Litt diphopping med mer EKG eller en annen engelsk humle. Tørrhumle med EKG eller Target og du har en flott Engelsk Golden Ale eller Summer Ale med engelsk gjær.

Om du vil ha et mer amerikansk preg. Cashmere på slutten, Cashmere er fin i belgisk. Citra/ Mosaic i dip og tørr. US-05 i karet.

Amerikansk amber og Bitter er mulig å kombinere. Humler og gjær utfra ønsker.

Kölsch og Helles er like nok til å splittes.
Enhver pils og italiensk pils som diphoppes eller tørrhumles.

Jeg har en NEIPA hvor jeg kun har Columbus på varmside. Splitter i 2 kar som tørrhumles med 2 forskjellige humler.
 
Jeg har lyst til å prøve en splitt med belgisk trippel, men hva kan den andre delen være?
Double IPA eller Helles Bock


Jeg ville sagt DIPA. Du kan øke 60 min humle ved å lage humle te som kokes separat. Her kan du vurdere litt ekstra 10-15 min humle.

Ellers humle ved å bruke diphopping eller whirlpool som Morten foreslår.
Cold IPA? Hvis du splitter varmt og kjører en whirlpool med Amerikanske humler og tilsetter sukkeret til tripelen i gjæringskaret?

Cold IPA skal ha en forholdvis stor andel ris eller mais. Ingenting i veien for å lage en West Coast eller DIPA uten spesialmalt.
 
Double IPA eller Helles Bock


Jeg ville sagt DIPA. Du kan øke 60 min humle ved å lage humle te som kokes separat. Her kan du vurdere litt ekstra 10-15 min humle.

Ellers humle ved å bruke diphopping eller whirlpool som Morten foreslår.


Cold IPA skal ha en forholdvis stor andel ris eller mais. Ingenting i veien for å lage en West Coast eller DIPA uten spesialmalt.
Jeg er ingen stor IPA fan, men tror jeg ville ha foretrukket en cold IPA uten mais over en West Cost uten karamellmalt..
 
Tilbake
Topp