Spørsmål ang newbie-Ipa

Hei og hopp alle sammen (ny på både forum og som Norbrygg-medlem)!

Har hatt noen begrensede erfaringer (både i antall ganger og resultat av brygget) med øl-sett tidligere, og ble for kort tid siden stolt eier av kjøkkenbryggeri fra brygging.no Første ale er til gjæring nå, en IPA gjæret med en pose s-33 gjær. Brygget et fordelt på to gjæringsfat, 15 L med OG 1055, og 8 liter med OG 1030 (sekundæruttrekket fra mesken, hadde lyst på et formiddagsøl uten mye alkohol). Gjær ble direkte innblandet når vørteren holdt ca 18 grader, etterfulgt av røring/risting. Dette 0025 mandags morgen. Romtemp ligger på mellom 15-20 grader. 1600 mandag ettermiddag var gjæringen i full gang på begge fat (kontinuerlig aktivitet i gjærlås), men 0800 tirsdag var dette redusert til nesten ingenting (30-45 sekunder). 15 L fat med OG på 1055, nå på 1014, og 8 L fat med OG på 1030, nå på 1010. Såvidt jeg forstår ligger dette relativt nærmt det en kan forvente i Forhold til FG.

Har smakt på begge fatene, og kjenner ingen usmak. Men, hva kan den ekstremt hurtige gjæringen skyldes, og vil det ha noen innvirkning på resultat og smak? Er det temperaturen i rommet, eller kan gjærstammen være kraftigere enn forventet? Hvis noen har noen innspill på dette hadde jeg vært takknemlig. Planlegger videre å la brygget stå i gjæringstankene i ytterligere to uker før det tappes over på flasker og ettergjæres for CO2.

Som den hygienefacisten jeg er (yrkesskade fra helsevesenet  :)) er jeg glad i å bruke sprit for desinfeksjon av utstyr. Har tilgang på 70% med denatureringsmiddel, som har den flotte egenskapen at man slipper å tørke utstyret etterpå, og at man ikke trenger å bekymre seg for etseskader  slik som med alkaliene som vanligvis brukes. Noen som har innspill i forhold til om denatureringsmiddelet i spriten kan sette smak på brygget? Tok en liten smakstest (lot sprit fordampe av en skje, til tørr overflate) og merket ingen bismak, men har gjerne  lyst på feedback fra andre ift dette.

Ellers: har sikkert en rekke andre spørsmål jeg kommer til å plage forumet med videre. Har planer om å brygge en kolch (gahr-versjonen) og en golden pale ale (ekstrakt) om ca 10 dager, har sikkert masse jeg må få på plass av kunnskap for å få dette bra. Takker for tilbakemeldinger som måtte komme.

Det er helt normalt at man får såpass kjapp utgjæring. Enkelt og greit. :)
Etter at jeg gikk over til allgrain for et år siden gjærer de fleste av mine øl ut på bare et par-tre dager. Med ekstrakt tok det minst ei uke.

hei og velkommen til forumet!
slik ekstrem-gjæring har jeg også hatt noen ganger. riktignok har dette vært ganger jeg har laget en starter, men likevel tror jeg ikke du har noe å frykte (det er mye værre når gjæringen går for sakte). Masse gjær og god oksidering (i ditt tilfelle: risting) gjør at gjæringen får fart på seg, og i formiddagsølen sitt tilfelle regner jeg med en lav OG gir gjæren enklere start-forhold, selv om du og har fått kjempefart på ettermiddagsølen  :skitbra:
nå er vel ikke alder på gjæren såå viktig med tørrgjær, men det kan jo være du fikk en kjempefersk gjær som jo aldri skader

jeg er ingen ekspert, men vet at godeste Gahr anbefaler at man gir brygget en god tid på dunken selv om gjæringen er ferdig, for at gjæren skal rydde opp etter seg så la det stå i en to-ukers tid som planlagt. Jeg er som sagt ingen ekspert, men leser Gahr's innlegg som prester leser bibelen (litt egen tolkning er ok, men hold deg til det skrevne innlegg/ord)

Er denne "denatureringsmiddel"-greia noe som man kan få kjøpt på et apotek eller må man være i helsevesenet for å få tak i slikt? sprit er jo et desinfiserende og bør fungere bra, men for å sterilisere større ting som en dunk trenger man vel litt store mengder og da blir det vel dyrt/upraktisk kanskje? selv har jeg nettopp kjøpt inn star san etter å ha brukt god gammeldags klorin i en årrekke uten problemer med det (men da må man jo skylle selvfølgelig)
Vet at endel sprit er tilsatt brekningsmiddel for å forhindre desperate folk å drikke det, som rødsprit og sikkert flere "spriter". Om dette gjøres med helsevesen-sprit hadde jeg nok aldri brukt dette til brygging, men du vet vel i så fall om slikt er tilsatt i det du bruker.

Takker for hyggelig mottagelse. Denatureringsmiddel er brekkmiddel  ;D Men har en anelse om at bitterstoffet de bruker til denatureringsmiddel i legespriten fordamper på lik linje med alkoholen. Tankegangen min var å bruke spriten som umiddelbar desinf etter å ha brukt redskaper, for å så sette det til lufttørking før neste bruk (tenker på mindre gjenstander, slik som termometer og økslevekt, som gjerne brukes mange ganger i løpet av ett brygg).

hm, du vet nok mer om brekningsmiddel enn meg og det er godt mulig dette fordamper og ikke gjør noe galt, men hadde du komt på mitt kjøkken med brekningsmiddel en bryggedag hadde du fått direkte rødt kort og blitt henvist til sofaen den kvelden  :)

desinfiseringsmiddel er ikke den største utgiften for hjemmebryggere og brekningsmiddel hørest liksom helt feil ut til brygging, men det er jo bare å prøve. i verste fall så...... :eek:ppkast:

Vet ikke om det er samme brekkmiddel i den blanke desinfeksjonsspriten som i rødsprit, men det som ligger igjen etter at rødsprit har fordampet smaker helt for jævlig! Har kokt kaffe i en kjele der det hadde ligget en lekk rødspritbrenner. IKKE GODT!! Så bruk starsan, sterkrens eller lignende til bryggeutstyret!

Bruker denaturert sprit selv. over det meste egentlig, untatt til hovedrengjøring av kar og fat. Da benyttes Starsan.
Bruker denaturert i gjærlåsen, på lokket i alle kroker og kriker, fingrene når jeg skal riste og tette ved gjærlås. Ja, alle de umulige lumske stedene man har fare for infeksjon.  :skitbra:

Godt å høre. Tror jeg kommer til å legge meg på samme regime som deg, bruke det til alt utenom gjæringskar og meskekar. Takketakk

Tilbake
Topp