Spørsmål fra en fersking, gjæringstid med høy OG, omstikk, m.m.

Hei.

Jeg er sylfersk på hjemmebrygging. Kjøpte bryggesett for fire uker siden, og har på den tiden rukket å tappe en batch på flaske (en American Pale Ale), og har en juleøl og en mjød til gjæring.

Min juleøl vil bli tatt på flaske til helgen. Den har da gjæret i to uker. Da skal også mitt første brygg smakes på. Mjøden er jeg litt usikker på hvor lenge må stå. Mitt første øl hadde en OG på 1050 (FG på 1010), mens juleølet hadde en OG på 1060. Begge var veldig aktive i gjærlåsen de første dagene men aktiviteten dabbet fort av.

Min mjød har derimot ploppet jevnt og trutt i en uke. Nå kommer det ca et plopp hver annet sekund. Den hadde en OG på 1094.

For ordens skyld, mitt første øl var etter butikken bryggelands egen oppskrift, og juleølet var etter Nøgene Ø sin oppskrift fra 2012. Mjøden hadde jeg ingen oppskrift på, og var dumdristig nok til å ta på slump. Den inneholder 13 liter vann, 5 liter ren eplejuice (ikke konsentrat eller tilsatt noen ting) og i overkant av 5 kilo honning. Jeg kokte opp vann og eplejuice, senket temperaturen til ca 90 grader og tok i honningen. Lot det stå i ti minutter før jeg tappet det på gjæringsdunk hadde oppi gjær (WYEAST4632 DRY MEAD 05/08).

Og så lurer jeg da på, hvor lenge bør min batch med mjød stå?

Bør den stå til det har vært stille i gjærlåsen i noen uker?

Bør jeg stikke om? Det begynne å bli en del synlig bunnfall i bunnen av dunken jeg bruker (det er en klar dunk på 6 US gallon). Har hørt om noe fæle greier som heter autolyse, og vil unngå dette.

Jeg har fått det for meg at jeg bør dekke til dunken slik at den ikke blir utsatt for så mye lys. Er dette bare et tullete innfall eller har det noe for seg?

Jeg tror det er flere ting jeg er usikker på, men kommer ikke på det i farten. Er veldig spent på mjøden. Har smakt det en gang før fra noe jeg kjøpte på polet, og det var noe veldig søte greier. Jeg håper på at gjæren spiser opp det meste av søtstoffene her slik at jeg får en "tørr" og musserende drikk til slutt. Det lukter forresten friskt av eple fra gjærlåsen... og det er vel positivt.
 
Det med ploppingen er noe du bør glemme først som sist. Det er absolutt ingen sikker indikator på videre aktivitet. For å sjekke aktivitet må du benytte deg av et hydrometer eller refraktometer som jeg selv bruker for å kunne ta mindre prøver under gjæringsforløpet for å sjekke om den har gjæret ut.

Når jeg har sjekket med refraktometer og konstantert at gjæringen har gjort seg ferdig benytter jeg meg av et hydrometer og sjekker FG. På denne måten slipper jeg å kaste så "mye" øl siden jeg må ta ut 1dl for hver hydrometerprøve og kaste denne etter bruk.

Når det kommer til mjød så er jeg blank, men det gjelder jo akkurat det samme her, bruk hydrometer/refraktometer for å konstantere at den har sluttet å gjære. Det at den plopper i ny og ne trenger ikke å bety noe annet enn at co2 unslipper og er ikke nødvendigvis en indikator på gjæringsaktivitet.
 
Mjød kan du stikke om etter en tre uker på glassballong, for så å "glemme av den" i noen måneder. Trenger virkelig lagring for å balansere og få frem smakene. Se på det som en vin, heller enn en øl.
 
Jeg tror jeg da vil stikke om mjøden om et par uker og la den stå til begynnelsen av desember. Så kan den bli tappet og karbonert på flaske før jul. Jeg håper som sagt på en tørr og muserende drikk til slutt, og håper gjæren vil spise det meste av søtheten i musten. Gjæren skulle klare opp mot 18%, så jeg håper det går bra da det er mindre søthet i musten enn at en så høy alkoholprosent vil være mulig.

Takk for svar.
 
Men går karboniseringen ok etter å ha stått så lenge?

Jeg hadde fire batcher på flaske forrige helg, og prøvesmakte på dem denne helgen etter en uke. Det var mjøden nevnt i mitt originale innlegg, samt tre øl. Mjøden og to øl hadde blitt stukket om... og etter en uke hadde de minimal karbonering og fremstod som nesten helt flate. Men en IPA som ikke hadde blitt stukket om var mer eller mindre klar for konsum.

Jeg må innrømme at det bekymrer meg en smule. Men håper på at det med tiden til hjelp vil bli karbonering i de batchene som hadde blitt stukket om også.
 
Men hvordan var mjøden på smak?
Det smakte som en litt ufiks hvitvin, ettersmak av honning. Ikke søt. Den var gjæret skikkelig ut.

Regner med at lagring og karbonering vil gjøre den bedre og sprudlende.

Det var i alle fall ingen uønskede bismaker.
 
Tilbake
Topp