spørsmål om fat

RayOlav

Norbrygg-medlem
Hei,

Har tenkt litt på å gå over til fat, men har noen spørsmål. Kjøleskapet mitt er ikke stort nok til å ha både fat og co2 flaske i, og jeg må nok kun bruke 9 liters fat. Noe som er helt greit siden jeg brygger mest  9 liters batcher. Så spørsmålene.

Kan man karbonere fat i romtemperatur, for så og sette dem i kjøleskap uten co2 tilkoblet? Eller vil dette føre til flatt øl etter en stund?

Tenkte som så at, når fatet var karbonert, kunne jeg bare ta det ut og tilkoble gassen for fylling, når jeg ble tørst  :)

Mvh Raymond

Naturlig karbonering skjer ved romtemperatur...
Kunstig skjer som oftest nedkjølet.
uansett vil karboneringen/Co2 nivået i øllet etterpå være uavhengig av temperaturen. trykket i fatet vil selvfølgelig forandre seg etter temperatur, men det er det samme som en ølboks fra rema :)
9 liters fat er skjelden vare, og som oftest dyrer greier, men den som tar seg råd til det, FINE FAT :)
Husk at det er bedre med lang slange til co2-flaska, så slipper du å flytte ølfatet og dermed riste opp bunnfall... :)

Du har jo muligheten å ha gassflasken på utsiden av skapet med slangen trukket inn, så kan du fordele gassen inni skapet til forskjellige fatene.

Roger skrev:
Du har jo muligheten å ha gassflasken på utsiden av skapet med slangen trukket inn, så kan du fordele gassen inni skapet til forskjellige fatene.

Noe jeg har tenkt å gjøre for å få plass til 2x19 + 9 i et kjøleskap beregnet for plassering under disk.

Minuset er en tank på siden.
Plusset er at tanken er tilgjengelig til andre ting som; Karbonering, tapping med picninckran, flaskefylling med BeeerGun, flytting av øl mellom fat (eksempelvis inn på 9-literen).

Jeg har det akkurat slik og finner egentlig ikke noen ulemper med å ha CO₂-tanken utenfor. Har et lite kjøleskap med plass til tilsammen 50L fordelt på tre fat på minimalt med kjøleskapplass og det funker utmerket. Så har jeg en dobbel regulator/manometer med en ekstra utgang som kan brukes til diverse. Hadde vært knotete om denne også var inni kjøleskapet.

Tilbake
Topp