Spørsmål rundt ølsett.

Enkelt og greit er det ett mål på hvor mye kullsyre du har i ølet.
Dette kan du justere med hvor mye sukker/l du bruker til karbonering, eller regulering av trykk og temperatur ved kunstig karbonering på fat.
 
Da skal det få lov til og stå i to uker før jeg har det på flasker.

OG er det måling med hydrometer?
Målte med hydromter i dag og verdien lå på 1.016-18. Glemte og måle før jeg satte det til gjæring.
 
akle skrev:
Da skal det få lov til og stå i to uker før jeg har det på flasker.

OG er det måling med hydrometer?
Målte med hydromter i dag og verdien lå på 1.016-18. Glemte og måle før jeg satte det til gjæring.

Det er ganske høyt for et typisk ølsett som skal gi mellom 3.5 og 5% alkohol; Ideelt sett burde FG være nede på 1.008-1.012. Det er dermed trolig ikke ferdig utgjæret.

Kan du si noe om den totale fremgangsmåten når du satte ølet? Oksygenerte du før du tilsatte gjær? Rehydrerte du gjæren? Hvilken maltekstrakt tilsatte du? Dette er faktorer som kan påvirke utgjæring, smak, osv.
 
Jeg ønsket å prøve dette med ølbrygging så fort som mulig. Og da passet det bra nå i vinterferien. Så jeg gadd ikke/hadde ikke tid til og bestille noe ordentlig fra Vinogbar.no eller lignende steder.

Så jeg kjøpte Brewmart Danish Style Pils 1,8kg på Europris, og Moss Maltekstrakt 4x450g. Så kokte jeg opp 8 liter vann i en kjele og tilsatte øl-settet og maltekstrakten. Dette fikk koke i ca. en time, kokte over en gang. Så avkjølte jeg ved og sette kjelen i vasken, hadde dette i gjæringsdunken sammen med ca 18liter vann, både kokt og kaldt får å få 20 °C i dunken. Hadde gjæren sammen med en halv liter kokt vann som var avkjølt til 30 °C dette sto vel i 5 min før jeg hadde det oppi dunken og rørte godt. Og nå har dette stått på dunken siden mandag kveld, og har hatt en temperatur på 17-21 grader.

I dag målte jeg med hydrometer og målingen lå på ca. 1.017. Jeg målte også med et alkometer men da fløt det tre-fire millimeter over 0 merket!?:jaha:

Har funnet ut etter og ha lest litt på forumet her at mye har vert lite optimalt, men slik ble da altså det første brygget, er vel et resultat av mye iver og lite kunnskap :laugh:

Men lurer på hva OG og FG som folk snakker i her, har det noe med hydrometer? Ble ikke noe klokere av å google!
 
I dag målte jeg med hydrometer og målingen lå på ca. 1.017. Jeg målte også med et alkometer men da fløt det tre-fire millimeter over 0 merket!?:jaha:

Men lurer på hva OG og FG som folk snakker i her, har det noe med hydrometer? Ble ikke noe klokere av å google!
bruk heller søkefunksjonen på forumet istedet for å google, så finner du svar. men svar skal du få uansett :p
OG er måling med hydrometer før tilsetting av gjær, FG er måling etter gjæring
hydrometer: http://themerrywino.files.wordpress.com/2009/09/hydrometer.jpg

alkometer funker ikke i øl.
alkoholstyrke regnes ut ved å sette FG og OG i en formel, som jeg ikke kan
 
akle skrev:
Men lurer på hva OG og FG som folk snakker i her, har det noe med hydrometer? Ble ikke noe klokere av å google!

OG er Original Gravity, det er verdien du måler med et hygrometer før vørteren begynner å gjære
SG er Specific Gravity, det er verdien som måles "underveis"
FG er Final Gravity, det er verdien du får etter at vørteren er ferdig gjæret.

For å finne alkoholstyrke i volum% (ikke vekt% som brukes i utlandet) tar du OG minus FG og deler på 7,62. Eks 50 - 17 / 7,62 = 4,33 vol%

Så lenge det er sukkerstoffer i vørteren (eller vin for den saks skyld) kan du ikke bruke alkoholmåler. Den "virker" bare i ren sprit.  :yes:
 
akle skrev:
I dag målte jeg med hydrometer og målingen lå på ca. 1.017. Jeg målte også med et alkometer men da fløt det tre-fire millimeter over 0 merket!?:jaha:

Alkometer er ikke egnet for øl.

1.017 er litt mye for et slik ølsett, men det kan være vanskelig å få gjæringa i gang igjen. Du kan prøve å riste litt på dunken for å få gjæren opp i ølen igjen, men du må ha litt flaks for at det skal fungere. Det er imidlertid langt fra bestandig at det hjelper.

Et par grunner til at det har sluttet å gjære kan være maltekstraktet og gjæren. Moss maltekstrakt er ikke spesielt godt egnet for brygging, bl.a. på grunn av varmebehandling under produksjonen som kan gi for mye karamelisert sukker, som ikke gjærer ut. Gjæren som følger med Europris-settene er dessuten av ukjent opprinnelse og kan ha vært av dårlig kvalitet.

For å få bedre resultat av ølsett, kan det være greit å ha noen poser med kurant tørrgjør liggende, og helst også litt aromahumle. Et alternativ til å bestille maltekstrakt kan være å bruke boksene fra to ølsett.

(Jeg har samlet noen tips her: http://www.bryggewiki.com/brygge-med-olsett)
 
Det kan ofte være probelmer med å gjæer ølsett langt ned når man bytter ut sukkeret med maltekstratk, dette p.g.a. sukkeret er 100% gjærbart mens vanlig maltekstrakt ligger rundt 75%. Ølesttene er produsert med tanke på sukker (selv om dette ikke er det beste alternativet) og inneholder etter min erfaring en større andel ugjærbart sukker enn vanlig maltekstrakt for å kompansere for sukkeret utgjærings grad.
Moss maltekstrakt har jeg også fått en forståelse av att har enda dårligere utgjæringsgrad enn vanlig maltekstrakt, så hvist du har benyttet dette i tilleg til ølsettet kan du nokk ende opp med en forholdsvis høy FG.

Men ikke fortvil, det trenger ikke bli ett katastrofalt utfall av det alikevell, trolig vil det bare bli noe fyldigere og mindre alkohol enn planlagt, men fortsatt ett fullt drikkende resultat.
 
Takk for gode svar.
Må si jeg er litt overrasket over dette forumet, utrolig positivt at det er så aktivt, har vert utrolig lett å få svar:)

Blir vel til at jeg rister litt på ølen å håper få det beste, skal jo stå en stund til enda uansett.
 
Tilbake
Topp