Spørsmål rundt ølsett.

Hei!
Jeg har lyst til og begynne å brygge øl, og tenkte jeg skulle begynne med et ølsett.

Jeg har lest meg til at jeg skal bruke malt-ekstrakt i stede for sukker.
Men lurer på hvilken temperatur(kommer kanskje an på type øl/gjær) skal det gjæres ved, og når er det ferdig gjæret, går det på tid eller høres det på gjærlåsen? Og skal prosessen stoppes på noe vis?

Er også litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med kokingen har bare en kjele på 10-12 liter.

Kommer sikker flere spørsmål ettervert.

Hilsen en ivrig nybegynner ;)
 
akle skrev:
Hei!
Jeg har lyst til og begynne å brygge øl, og tenkte jeg skulle begynne med et ølsett.

Jeg har lest meg til at jeg skal bruke malt-ekstrakt i stede for sukker.
Men lurer på hvilken temperatur(kommer kanskje an på type øl/gjær) skal det gjæres ved, og når er det ferdig gjæret, går det på tid eller høres det på gjærlåsen? Og skal prosessen stoppes på noe vis?

Er også litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med kokingen har bare en kjele på 10-12 liter.

Kommer sikker flere spørsmål ettervert.

Hilsen en ivrig nybegynner ;)

Velkommen. Med gjæringstemp er det best med ca 20 grader for ale (overgjæret). Lager (undergjæret) ligger vel på 8-10 grader (trur jeg), men det er flere her som kan lagergjæring bedre enn meg. Det er best å ikke ha for mye temperaturslingring gjennom gjæringen, og ha i bakhodet at den kinetiske energien fra selve gjæringen kan øke temperaturen i tanken med 1-2 grader.
Med tanke på tiden er den som regel ferdig etter ca 5 dager hvis gjæringstemperaturen har vært riktig. Med det sagt er det absolutt til å anbefales å  ha ølet på gjæringsdunken i to uker før du flasker. Det vil felle flere proteiner og gi muligheten for ølet å kvitte seg med litt bismaker. Til flaskingingen er det vanlig at plopping i gjærlåsen har sluttet. Ikke bli redd hvis det kommer et plopp i ny og ned, gjæringen er mest sannsynllig ferdig for det. Gjæringen vil du ikke stoppe, den gjør jobben selv. Det er tross alt gjærrester flytende rundt i ølet som vekkes til livet igjen i flasken (hvis du har tilsatt litt sukker) som sett CO2 i ølet ditt, og de vil du ikke drepe.

Kok opp ølet i kjelen din, tilsett det du måtte av humle. Avkjøl til ca 50 grader vil jeg tippe. Tilsett dette til dunken der du har allerede tilsatt resten av vannet, (som skal være kaldt). Målet her er vel å få sluttvolumet til å være 20 grader.
Det beste er å koke opp hele mengden i en kjele, men dette funker greit til du får kjøpt deg større kjele.
 
Takk for greie svar:)

Men anbefaler du å tilsette humle ved brygging av øl-sett? Har ikke lest dette noe sted tidligere!
 
akle skrev:
Takk for greie svar:)

Men anbefaler du å tilsette humle ved brygging av ølsett? Har ikke lest dette noe sted tidligere!

Ølsett er tilsatt bitterhumle, men du kan tilsette litt aromahumle siste 5 min av koketiden.
 
Det var en av mine første store forbedringer av ølsettet når jeg hev en neve humle i gjæringskarret.
Som nevnt er det lite smak og aromahumle i ølsettene så det kan være greit å tilsette noe ekstra.
Dette kommer dog ann på hvilken type øl du brygger.
 
Det ble til at jeg kjøpte et øl-sett på Europris i dag som jeg satte i kveld:-D

Lurer på hvordan jeg vet om gjæren fungerer. Når hører jeg det i gjær låsen?

Dette blir spennende;-)
 
Min påstand;
Europris ølsett blir aldri bra. Mange av ølsettene inneholder sirup, div sukkertyper, og andre ting som er billigere enn maltekstrakt. Gjæren som følger med er ofte bedervet, og ihvertfall ikke av de beste. Dessuten gjærer den ofte ikke så langt ned hvis man tilsetter kun maltekstrakt. Gjæren i settene er ofte beregnet for å gjære ut en væske med mye rør-sukker tilsatt (noe som fører til lavere FG). 
Kanskje sluttproduktet blir drikkbart med litt godvilje, men aldri noe mer. :eek:ppkast:

Slike ølsett er kanskje lettvint å begynne med, men er redd resultatet skremmer mange fra hobbyen. Det er jo dumt, siden det er så lett å lage en kjempegod øl av kvalitetsråvarer.

Mine beskjedne råd:
- Bruk spraymalt eller et anerkjent maltekstrakt-merke som Muntons eller Weyermann. Og kjøp alltid uåpnet maltekstrakt. ALDRI kjøp maltekstrakt tappet i fem-liters plastflasker fra en større beholder hos leveradnør. Sjansen for bedervelse/oksidasjon er stor. (Seriøse forhandlere gjør ikke dette)
- Få tak i noe humle som passer ølstilen du skal lage,
- og ikke minst; invester tid, krefter, tårer, penger, og arbeid i gjær og gjærbehandling!  ;)
 
jeg satte mitt første ølsett for litt over en måned siden. Det var en Scottish Export fra Geordie, kjøpt på Europris, og jeg ble fornøyd med resultatet!! Carslberg smakte "vondt"(mindre godt) etter et glass av min øl.
Og ølet mitt ble fort borte, med god hjelp. En kamerat ble bitt av bassillen etter å ha drukket ølen min, og er med meg og brygger en ny batch nå.
Så jeg må være litt uenig med deg Erlendso, europris gjør mer nytte en skade, fordi jeg tror Europris gjør det lettere å begynne med ølbrygging pga tilgjengeligheten, men det er litt synd at de ikke fører litt bedre ølsett, som f.eks coopers eller muntons.

Men det ble det ganske godt øl av settet jeg kjøpte, enkelt var det også! Det var mindre komplisert enn jeg trodde/fryktet før jeg begynte.
Jeg kjøpte to sett, kokte opp, kjølte ned og strødde på ene pakken tørrgjær, lot det stå på gjæringskar på ca. 20 grader i 14 dager, og tappet det på fat med 120g sukker og lot det stå 2-3 uker før konsumering. Det mest slitsomme var å passe på å desinfisere alt utstyr jeg brukte med klorin.
Nå har jeg kjøpt coopers sett, med beer enchancer, og ekstra humle for tørrhumling i gjæringskaret, og StarSan for enklere renhold.
jeg syns det er greit å øke vanskelighetsgraden trinnvis og syns det absolutt er fornuftig å starte med et sett fra europris, og heller øke standarden og kravene etterhvert.
 
tomv skrev:
jeg syns det er greit å øke vanskelighetsgraden trinnvis og syns det absolutt er fornuftig å starte med et sett fra Europris, og heller øke standarden og kravene etterhvert.

Skjønner jeg kanskje tråkker noen på tærne når jeg buser inn her og fornærmer "hjertebarnet" som noen har brukt tid, svette, og tårer på å fremstille!  ;)

De fleste hjemmebryggere har nok vært igjennom "ølsett-tiden", og jeg tror få av de savner den tiden. Hadde det vært så enkelt hadde nok flere fremdeles brukt disse. Det sier seg jo nesten seg selv at settene er relativt enkelt samensatt, når leverandørene anbefaler en kilo sukker, ingen koking, og helelr ikke noe typeriktig navn på ølene settene skal fremstille.... Gudene vet hva de bruker som bittering..

Brygging med ekstrakt/spesialmalt/løs humle er ikke stort vanskeligere enn ølsett. Man snakker om en helt annen kvalitet på råvarene som går inn i ølen;  og ikke minst: Kvaliteten på sluttproduktet blir en annen verden. Stort dyrere enn ølsett er det heller ikke.

Dette er ihvertfall min erfaring, og vil påstå billige ølsett er en unødvendig omvei for å bli en god SUPERB brygger.

Ølsett kan nok som jeg sa i forrige innlegg bli drikkbart. Men tror ikke ølsett-baserte øl (særlig ikke de billigste) har sjans i fks. NM. Eller er det noen som vet om det har skjedd? 
 
Erlendso skrev:
Ølsett kan nok som jeg sa i forrige innlegg bli drikkbart. Men tror ikke ølsett-baserte øl (særlig ikke de billigste) har sjans i fks. NM. Eller er det noen som vet om det har skjedd? 
Tja dette er vel i nærheten, selv om det ikke er basert på et europris-sett.
 
JørnP skrev:
Erlendso skrev:
Ølsett kan nok som jeg sa i forrige innlegg bli drikkbart. Men tror ikke ølsett-baserte øl (særlig ikke de billigste) har sjans i fks. NM. Eller er det noen som vet om det har skjedd? 
Tja dette er vel i nærheten, selv om det ikke er basert på et Europris-sett.

Antall poeng i konkurransen: 27 av 50 Ikke dårlig for et ølsett, men heller ikke blandt de høyeste poengsummene...
 
Steinarja skrev:
Det hjelper fort på smaken å tilsette ekstra humle og spesialmalt.

Ja, det hjelper betraktelig! -- og da kan man like godt droppe humlet ekstrakt (=ølsett) og få enda bedre øl. Ikke mer jobb av den grunn.

Som 1.-plassen i Lys ale 2009 http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1818.0.html

Der brukte jeg spraymalt og en minimesk, samt tilsatte humle selv. Den oppskriften var etter tips her på forumet, og var mitt allerførste øl.

Må innrømme jeg ble ganske stolt da det vant 1.-prisen, men regner med å bli jekka ned noen hakk i årets NM!
 
Da har ølet stått på gjæringsdunken i 4 dager slik som oppskriften sa og det har sluttet og ploppe i gjærlåsen.
Foreldrene mine sier jeg må ha det på flasker nå, fordi gjæren vil dø hvis det står noe særlig lenger. Og da er det ingen gjærbakterier til å lage kullsyre.

Så jeg tenkte og tappe det over på en annen dunk for å så ha i sukkerlake.
Hvor mye sukker og vann skal det være i laken? Brygget er på 30 liter.

Fant ikke den andre dunken. Så hvor mye sukker per 1,5 liters flaske? Har ikke sukkerbiter, vanlig løst gjør vel samme nytten!?
 
akle skrev:
Så jeg tenkte og tappe det over på en annen dunk for å så ha i sukkerlake.
Hvor mye sukker og vann skal det være i laken? Brygget er på 30 liter.

5-6 gr. Sukker pr. liter v/ naturlig karbonering.
- 6,5 gr. = 2,5 vol.enh.
- 8,5 gr. = 3 vol. enh.
- Koke sukkerlake i 15 min.
Ikke ha i for mye sukker, flaskebomber er ikke hyggelig (har prøvd :doh:)

EDIT: I sukkerlaken trenger du ikke så mye vann, bare nok til at sukkeret løses opp.
 
La det stå i ca.to uker tilsammens, selv om den aktive dele av gjæringen er over vil gjæren fortsette med å jobbe med andre prosesse, noe som rydder opp i smakene.
Det å la ølet stå i to uker istedet for til det sluttet å boble i gjærlåsen var en av de første store forbedringene jeg gjorde som tydelig forbedret det ferdige resultatet.
Ølet vil også få tid til å klarne bedre, noe som gjør att du får mindre bunnfall på flaskene. På det beste har jeg tappet noe som så ut som helt klart øl og opplevd att det karbonerte helt fint og att det bare ble ett tynt støvlag av bunnfall på flaskene.
Har selv hatt øl stående i opp til en mnd. uten problemer, og selv om det var blitt klart var det nokk levende gjær igjen til å ettergjære på flaske.
Gjær er foresten ikke en bakterie men en sopp.
 
akle skrev:
Da har ølet stått på gjæringsdunken i 4 dager slik som oppskriften sa og det har sluttet og ploppe i gjærlåsen.
Foreldrene mine sier jeg må ha det på flasker nå, fordi gjæren vil dø hvis det står noe særlig lenger. Og da er det ingen gjærbakterier til å lage kullsyre.

Så jeg tenkte og tappe det over på en annen dunk for å så ha i sukkerlake.
Hvor mye sukker og vann skal det være i laken? Brygget er på 30 liter.

Fant ikke den andre dunken. Så hvor mye sukker per 1,5 liters flaske? Har ikke sukkerbiter, vanlig løst gjør vel samme nytten!?

DON'T DO IT!  :eek:

Gjærcellene vil ikke dø; La brygget stå på primærkaret i 14 dager, så får gjæren tid til å rydde opp i bismaker og kjemiske forbindelser. Garanterer det vil være nok gjær til karbonering, hvis det er snakk om en øl med OG under 1.070

Vil og anbefale å koke sukkeret før du tilsetter dette, da sukker gjerne ikke er bakteriefritt. Beregn ca. 6 g sukker/ liter

Ellers anbefaler jeg deg å kaste/brenne instruksene når (om) du kjøper et nytt ølsett. Bruk heller denne artikkelen: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=41
 
5-6 gr. Sukker pr. liter v/ naturlig karbonering.
- 6,5 gr. = 2,5 vol.enh.
- 8,5 gr. = 3 vol. enh.

hva mener du med 6,5gr = 2,5 vol.enh. ? mener du at alkoholstyrken på ferdig øl blir 2,5% ?
 
Tilbake
Topp