spylerveske i Motstrømskjøler

Hei

Er det noen her som vet om det funker og/eller har prøvt selv å bruke spylerveske/kjøleveske som holder minusgrader til å kjøle ned vørteren med i en motstrømskjøler?

Noen formeninger?
 
Det vil nok fungere, så lenge du sørger for at vørteren ikke fryser.

Ulempen er jo at du må ha utstyr for å kjøle ned og sirkulere kjølevæska til minusgrader, i stedet for å bare koble en slange til vannkrana. De som sliter med for varmt vann bruker som regel å kjøre en vannet gjennom en liten kjølespiral senket i is først.
 
Utstyret er ikke noe problem, jeg bruker bare en liten fryseboks med et spann fylt med kjøleveske. Sirkuleringen gjøres med en liten pumpe. Jeg tenkte å prøvekjøre med varmt vann først for å kalibrere temperaturen på kjælevesken med farten på sirkuleringen og vørteren for å få rett temp på vørteren før pitching.
 
Mr.Baggins skrev:
Utstyret er ikke noe problem, jeg bruker bare en liten fryseboks med et spann fylt med kjøleveske. Sirkuleringen gjøres med en liten pumpe. Jeg tenkte å prøvekjøre med varmt vann først for å kalibrere temperaturen på kjælevesken med farten på sirkuleringen og vørteren for å få rett temp på vørteren før pitching.

Ville det ikke være lurt å ha kjøleveska i et tett system?, så du ikke søler og uforvarende får kjøleveske på steder du ikke ønsker den?

Disse har jo forøvrig laget en interresant anordning for å kjøle med:
http://www.brew-magic.com/chillwiz2.html Ikke noe hokuspokus kanskje, men måle temperaturen på vørter inn og ut, og regulere farta så du får den temperaturen du ønsker.

Og jeg syntes forøvrig at ideen med å ha en spiral i is (evt is+salt) må jo være suveren for å få det kaldt nok?, jeg kjølte ned 20 liter på, tja, 12-14 minutter i vinter når vannet lå på ca 6-7 grader (da med kjølespiral) og synes det er raskt nok, med en motstrømmskjøler så hadde det kanskje gått enda raskere?
 
Bare ikke benytt kjøleveske (Glykol) for bil.  Lekker kjøleren og drikker du dette kan det føre til nyresvikt og død.
 
Nei akkurat hvilken veske jeg vil bruke er litt usikkert enda, bare det er en som ikke fryser med det første. f.eks spylerveske e.l.
Når det gjelder lukket system så blir det forsåvidt det, for planer er at kjølevesken skal sirkuleres tilbake i "fryseboksen" til spann nr2 for bruk neste gang.
 
Mr.Baggins skrev:
Nei akkurat hvilken veske jeg vil bruke er litt usikkert enda, bare det er en som ikke fryser med det første.

Heimebrent fungerer sikkert bra ;D. Da slipper du å bekymre deg for lekasjer ihvertfall, om det havner i ølet blir kansje ikkje ølet typeriktig, men man dør ikkje av det.
 
Torvald skrev:
Mr.Baggins skrev:
Nei akkurat hvilken veske jeg vil bruke er litt usikkert enda, bare det er en som ikke fryser med det første.

Heimebrent fungerer sikkert bra ;D. Da slipper du å bekymre deg for lekasjer ihvertfall, om det havner i ølet blir kanskje ikkje ølet typeriktig, men man dør ikkje av det.

Vannet som kommer ut av kjølespiralen i starten av kjølingen er varmere enn etanol sitt kokepunkt. Det vil si, hvis man benytter hjemmebrent i kjølesprialen fremfor vann kan man få produsert alkoholdamp.
 
Tilbake
Topp