Spyttende bratberg

haster, driver med oppkok på denne saken og det spytter værre mellom silrøret og kjelen når rullende kok starter. 2000w på
 
Bruker du hel blomst? Pellets er bare hive rett oppi. Tipper appelsinskall og koriander går fint det også. Det meste bunnfeller i gjæringskaret ditt uansett.
 
Ja blomst. Men for pokker, står jo fra brygging.no sin side at det går og skal brukes slik. Men det bare spytter som f.... Elendig patent da
 
Har ikke erfaring med hel blomst. Mulig det går fint å bare ha det rett i gryta. Har du filteret på krana?
 
Nei det fulgte ikke med i pakka. Men ok, takk for svar altså.

Så med andre ord er det bullshit at man kan bruke silrøret under kok?!
 
Sist redigert:
Ja det blir til det nå. Men er det ikke litt dumt å skrive at det fungerer når det tydeligvis ikke gjør det overhodet (fra brygging.no sin side)
 
Jeg hiver meg på denne, selvom tråden er gammel. Jeg kan bekrefte at koking med silkar er helt kaos.. Det er spyttende koking mellom silkar og kjele, og eneste løsningen er å babysitte bratbergen og løfte opp silkaret når vørter nærmer seg toppen.
På siste brygg kokte jeg uten silkar, og brukte humleposer. Langt mindre stressende.

Noen som har testet å ha humlepellets rett i kjelen? Vil det fungere?
 
ja det går ikke!!! Koker med pellets rett i kjelen. Pumpa har streiket, fusker, renset, men fortsetter, meldt fra, men de virker ikke spesielt villige til å bytte den :/
 
Det fungerer helt fint å bruke humlepellets rett i karet. Pumpa tåler ikke noe mesk i kokekaret, skallet tetter den.
Jeg bruker normalt ikke pumpe etter mesking, selv med motstrømskjøler, så pumpa har fungert ok for min del.
Filteret jeg fikk med, er så finmasket at det tetter seg fort med trub og humle. Så det ble tatt bort etter første gangs brygg.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Pellets rett i karet funker det. Sirkulerer ikke med pumpa etter jeg har tilsatt humle. Filteret er bare glemme, det går tett. Har prøvd bazookafilter også, og samme greia der. Tar bare litt lengre tid før det går tett iom det er litt større.

Hvis du vil ha mindre humletrub i gjærkaret kan du la det bunnfalle litt etter kjøling.
 
Bruker kun pumpa under meskinga for å sirkulere. Pumpa tåler ikke kokende vørter eller forurensninger. Å koke med silkaret i går bare ikke. Man må bli kjent med brattbergen, ta det bare rolig, etter hvert så har man lært å kjenne den, og da går det greit.
 
Problemet er at bruksanvisningen sier at man skal koke blomst i maltrøret. Det går ikke, for mitt vedkommende resulterte det i brent belegg i bunn og brent smak på vørter... Det blir for varmt under maltrøret, derfor spruter det også opp på sidene ja.
 
Lar det bunfelle I ca 1 time etter at kjølingen er avsluttet. På humlerike øl så bruker jeg en stor "melsil" under kranen når jeg åpner kranen og helt til slutt når bunfallet vil ut, da blir det ganske lite trub med over I gjæringskaret...
 
Tilbake
Topp