Ss brew tech koke kjele skranglete ventil

Nå har jeg fått kjele, og montert krana med den mye pakningen på utsiden. Det er tett, men krana gynger jo som en full sjømann. Det er kanskje det denne tråden handler om? Hvilken slangenippel har folk i denne krana?
 
Nå har jeg fått kjele, og montert krana med den mye pakningen på utsiden. Det er tett, men krana gynger jo som en full sjømann. Det er kanskje det denne tråden handler om? Hvilken slangenippel har folk i denne krana?

Du skal bare venne deg til den fulle sjømannen:). Han gynger, men gjør ikke noe galt. Men pass på å ikke skru til for hardt. Jeg hadde forøvrig samme reaksjon som deg, og tenkte at dette virker da heller tvilsomt. Men jeg tenker ikke lenger på det. Kjelen er kjempefin. Og du kommer til å bli veldig glad i trub dam'en.

En helt vanlig 1/2" rett nippel er vel det vanlige: Slangenippel 13mm stål, 1/2" utvendig - BryggSelv Du får vel med 10 mm, også. Du må bruke gjengetape for å få det tett.
 
Har et svært anstrengt forhold til monteringskvaliteten på denne ventilen, men det har gått greit. Nå har den begynt å lekke, uansett hva jeg gjør. Jeg har varmet opp pakningene inni før montering, jeg har strammet mutrene til så hardt jeg klarer (på selve ventilen altså, ikke gjennomføringen), jeg har demontert og remontert 10-15 ganger, jeg har varmet opp vann i kjelen for å varme opp hele ventilen i håp om at den skal "sette seg". Men uansett så pipler det en jevn strøm av vann ut av en lukket ventil. Kjørte opp på Bryggselv i dag og kjøpte en helt enkel 1/2" ventil i håp om å redde bryggedagen, men den har ikke det lille sporet som pakningen skal legge seg inni på utsiden. På grunn av at pakningene skvises skeive så lett, og på grunn av at mutteren som går gjennom godset ikke kan strammes skikkelig inn i gjengene, så pipler vannet ut av gjennomføringen i stedet. Eller, det vil si, vannet går inn mot kula i ventilen, siver gjennom gjengene, og ut ved pakningen.

Noen andre som har opplevd samme problem med lekk ventil? Ellers, er det noen som har byttet ut denne ventilen med noe annet som kan anbefales?

Nå vurderer jeg å bare blinde hele hullet, og helle vørteren fra kjelen over i gjæringskaret. Det er faktisk det jeg skal gjøre i morgen, når jeg skal gjennomføre bryggedagen som egentlig skulle vært i dag. Har blindet det nederste hullet med blindpluggen til det øverste hullet, og satt ventilen i det øverste hullet. Om det funker greit å helle, så gjør jeg bare det fra nå av. Må uansett bruke muskelkraft for å løfte kjelen fra gulvet og opp på benken på badet når jeg skal overføre, så kan heller bruke kreftene på å helle over i gjæringskaret.

Vurderer også å bare kvitte meg med hele kjelen, og heller kjøpe meg en på Bryggselv med sveisa ventil. Det er få ting som irriterer meg mer enn utsatte og avbrutte bryggedager på grunn av elendige patenter. Om noen er interessert i å bytte en 36 liters SS Brewtech-kjele i en omtrent like stor kjele med tette gjennomføringer, si ifra! (kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke jobber som selger).
 
Har et svært anstrengt forhold til monteringskvaliteten på denne ventilen, men det har gått greit. Nå har den begynt å lekke, uansett hva jeg gjør. Jeg har varmet opp pakningene inni før montering, jeg har strammet mutrene til så hardt jeg klarer (på selve ventilen altså, ikke gjennomføringen), jeg har demontert og remontert 10-15 ganger, jeg har varmet opp vann i kjelen for å varme opp hele ventilen i håp om at den skal "sette seg". Men uansett så pipler det en jevn strøm av vann ut av en lukket ventil. Kjørte opp på Bryggselv i dag og kjøpte en helt enkel 1/2" ventil i håp om å redde bryggedagen, men den har ikke det lille sporet som pakningen skal legge seg inni på utsiden. På grunn av at pakningene skvises skeive så lett, og på grunn av at mutteren som går gjennom godset ikke kan strammes skikkelig inn i gjengene, så pipler vannet ut av gjennomføringen i stedet. Eller, det vil si, vannet går inn mot kula i ventilen, siver gjennom gjengene, og ut ved pakningen.

Noen andre som har opplevd samme problem med lekk ventil? Ellers, er det noen som har byttet ut denne ventilen med noe annet som kan anbefales?

Nå vurderer jeg å bare blinde hele hullet, og helle vørteren fra kjelen over i gjæringskaret. Det er faktisk det jeg skal gjøre i morgen, når jeg skal gjennomføre bryggedagen som egentlig skulle vært i dag. Har blindet det nederste hullet med blindpluggen til det øverste hullet, og satt ventilen i det øverste hullet. Om det funker greit å helle, så gjør jeg bare det fra nå av. Må uansett bruke muskelkraft for å løfte kjelen fra gulvet og opp på benken på badet når jeg skal overføre, så kan heller bruke kreftene på å helle over i gjæringskaret.

Vurderer også å bare kvitte meg med hele kjelen, og heller kjøpe meg en på Bryggselv med sveisa ventil. Det er få ting som irriterer meg mer enn utsatte og avbrutte bryggedager på grunn av elendige patenter. Om noen er interessert i å bytte en 36 liters SS Brewtech-kjele i en omtrent like stor kjele med tette gjennomføringer, si ifra! (kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke jobber som selger).
Har du bilde? Å få en gjennomføring tett er langt fra rocket-science. Så at de ikke har klart det fra fabrikk virker rart.

Jeg kjenner ikke til akkurat denne kjelen og det som er brukt, men er det mer mystisk enn å ha en pakning på utsiden og stramme til nok?
 
Løste det slik jeg, ble litt lei av den kuleventilen. Cluet er å ikke stramme den for hardt. Om du har demontert den og den lekker, skru boltene på diagonalt som med bildekk.
 

Vedlegg

  • 812B1865-D870-4518-A546-85BFB3923ED3.jpeg
    812B1865-D870-4518-A546-85BFB3923ED3.jpeg
    20,8 KB · Sett: 27
Det er to forskjellige problemer. Ene er med den demonterbare ventilen som lekker gjennom kula. I dag har jeg prøvd å åpne den opp, legge pakningene på plass på nytt, sørge for at alt gods ligger helt på linje, ingen skjevheter, strammet til men ikke for hardt, diagonalt som på et bildekk, og prøvde å bytte om hvilken pakning som er på hvilken side. Fortsatt like lekk.

Andre problemet er med den enklere ventilen jeg kjøpte i går, som ikke blir tett i gjennomføringa, fordi den ikke har sporet o-ringen skal ligge i. Derfor skvises o-ringen så den legger seg utenfor ventilgodset før jeg får stramma nok til at den blir tett fra innsiden. Kunne kanskje blitt tett om jeg peisa på med gjengeteip, men det var ikke lett å få tak i en lørdags ettermiddag. Ikke noe enklere på en søndag.

Kan hende jeg bare har bestemt meg for at det ikke funker. Men nå er jeg dritlei av piplende vann, så jeg gjennomfører bryggedagen med blinda hull uten ventil, så får jeg kanskje prøve på nytt når det ikke er en bryggedag på spill.

Vi kan rasjonalisere den ventil/gjennomføringspatenten til SS Brewtech så mye vi vil. Det gjør det enklere å demontere for rengjøring og så videre, men for meg fører det med seg en for stor risiko for problemer på bryggedagen. Av de 6 bryggene jeg nå har hatt med denne kjelen så har 4 av de blitt utsatt for problemer med ventilen. Først lekkasje i gjennomføringa midt i mesken, fordi jeg ikke visste at den var så sensitiv for stramming, så har det skjedd 2 ganger at jeg måtte tømme ut meskevannet (heldigvis før kornet var tilsatt) og skru fra hverandre ventilen, for å montere den på nytt for å stoppe lekkasje gjennom kula. Den fjerde gangen var i går, der jeg måtte avbryte hele bryggedagen fordi jeg ikke fikk kula til å slutte å piple.

Men som vi sier i denne bryggeverdenen: Your results may vary. For min del er resultatet at jeg skal kvitte meg med den kjelen. Det er tydeligvis nok av folk her som liker den patenten, så si ifra om du er interessert i å kjøpe!
 
Du trenger
41mm hullsetter
1x ventil ned 1,5» tc (jeg har butterfly)
Sveisefri gjennomgang triclamp

selges på ali, craft hardware(tysk), brewpower(norsk) og flere butikker
 
Jeg tok et dypt pust med magen, googla litt videre, og fikk den her i posten i dag. Den har skikkelig spor til pakning, så kan skrus god til. Passer med hann-delen av ventilen som trubdamen passer i.

Sitter som støpt. Har ikke testa tetthet med vann ennå, men om den ikke er det så skal jeg først gråte litt, og SÅ skal jeg kjøpe meg ny kjele.

 
Tilbake
Topp