Ss brewtech unitank

Ole Einar

Norbrygg-medlem
Er det flere på forumet som bruker quantor minichilly 03 sammen med SS brewtech unitank?
Jeg mener å påstå at SS brewtech sin unitank er feilkonstruert. Da lengden på kjølespiralen er for kort. Du er bortimot avhengig av å ha full tank for at den skal kjøle ned ordentlig.

Jeg har derfor denne gangen fylt tanken helt full, men likevel klarer ikke quantoren å kjøle ned til mer enn ca. 6,5-7 grader. Dette er veldig frustrerende. Når man går til innkjøp av glykolkjøler og den ikke klarer å gå lenger ned i temperatur enn dette..

Jeg har kortet inn slangene fra glykolkjøleren og brukt Biltema rørisolasjon på dem, men uansett hva jeg gjør ser det ikke ut til å få temperaturen lenger ned.

Er det noen der ute som kjører med samme oppsett, men som ikke har samme problem som meg? Evt. Løsning på problemet mottas med takk!

Det skal også sies at jeg også har en SS brewtech Chronical tank, det jeg har montert kjølespiral selv. Denne klarer å kjøle ned til 1,5-2 grader. Hvorfor? Hvertfall siden jeg har fylt unitanken helt opp, så hele kjølespiralen er i kontakt med ølet. Men likevel klarer den ikke kjøle ned bedre…

Det modifiserte kjøleskapet er myyyye bedre og klarer å kjøle ned til 1 grader. Veldig irriterende..
 
Går fint her. Du må ha riktig mengde øl, stemmer det. Kontakt overflate mellom kjølespiral og ølet må ikke bli for liten. Jeg setter glykol temperatur 4 grader lavere enn setpoint på gjærtanken fordi du ikke vil ha temperatur sjokk. Og jeg hiver en gammel dyne rund gjærtanken, også når jeg gjærer på 20 grader.
 
Enormt mange variabler som spiller inn på hvor effektiv kjølinga vil bli.
Du nevner du har SS brewtech unitank, men ikke hvor stor den er. Minichilly 03 er en ganske beskjeden enhet (300W) og vil ha trøbbel med å cold crashe mer enn 40-60L øl i 1 tank i vanlig romtemperatur (20C).
Temperatur på kjølemediet, samt blandingsforhold glykol/vann vil også påvirke kjølingseffektiviteten.
Plassering av thermowell vil også påvirke temperturmålingen. Når ølet er ferdiggjæret vil ikke lenger gjæra agitere og "røre" i ølet, og man vil få temperaturforskjeller inne i tanken.
 
Tilbake
Topp