Stålcoil til HERMS laget på mål?

John Sørlie

Norbrygg-medlem
Hei.

Skal bygge ett HERMS oppsett, og ville gjerne hatt en coil bestilt på mål. Noen som vet hvor man kan få tak i dette? Og hvor lang bør den være for at varmeopptaket skal bli så bra som mulig?
Stål leder vel varme/kulde noe dårligere en kobber.




Sent from my iPad using Tapatalk
 
Her tror jeg dessverre du skal slite. Jeg leita meg ihjel etter dette for en tid tilbake. Med mindre du finner noen som kjenner noen med en dreibenk. Det fant hvertfall ikke jeg, og endte opp med en fra Australia. Den er det mange av oss som har kjøpt. Nevnt i flere tråder om kompakt HERMS.
Forøvrig tror jeg mange lever et lykkelig bryggeliv med et selvbøyd kobberrør.
 
Hvis man kjøper en ferdig stålcoil til f.eks. 50 liters kjele, kan endene kappes/bøyes og lage ny flens med skrukobling? Eller er de herdet så de ikke kan gjøres noe med?

Sendt fra min mobil via Taptalk
 
Alternativ til klemringar på rustfrie rør er å bruka eit koningsverktøy for å laga flens. Det går greit på dei 304 stålrøra som eg lagar kjølarar av (som er 0.5 mm tjukke i veggen). Du må ha skikkeleg koningsverktøy - dei billigaste som er laga for kopar funkar ikkje.

Bøying (90 grader) er ikkje berre-berre - det krevst noko som gjer at røret ikkje flatar og knekk.
 
Alternativ til klemringar på rustfrie rør er å bruka eit koningsverktøy for å laga flens. Det går greit på dei 304 stålrøra som eg lagar kjølarar av (som er 0.5 mm tjukke i veggen). Du må ha skikkeleg koningsverktøy - dei billigaste som er laga for kopar funkar ikkje.

Bøying (90 grader) er ikkje berre-berre - det krevst noko som gjer at røret ikkje flatar og knekk.


Takk til Katla også, for gode tips. Går det med en rørbøyer? Eller er det bare beregnet på kobberrør?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Alternativ til klemringar på rustfrie rør er å bruka eit koningsverktøy for å laga flens. Det går greit på dei 304 stålrøra som eg lagar kjølarar av (som er 0.5 mm tjukke i veggen). Du må ha skikkeleg koningsverktøy - dei billigaste som er laga for kopar funkar ikkje.

Bøying (90 grader) er ikkje berre-berre - det krevst noko som gjer at røret ikkje flatar og knekk.
Lager du en fin HERMS coil som passer i en vannkoker/liten kjele så byr jeg 1000+frakt.
Skamløst forsøk, skader neppe å spørre:) trer bare på silikonslange på enden, lik de fine du selger, trenger ikke camlock
 
Med den metoden eg brukar når eg lagar kjølarane så greier eg ikkje å laga så liten diameter som trengs for vannkokar - då må ein såfall ha eit eller anna system med f.eks. ein dreibenk + noko å rulla med som hindrar at den flatar og der er eg ikkje. Og det beste vil også vera større rør enn dei eg brukar i kjølarane (3/8") - eg ville kanskje ha hatt 1/2" rør for å få god gjennomstrøyming og det er ennå tyngre å arbeida med.
 
Går det med en rørbøyer? Eller er det bare beregnet på kobberrør?

Eg brukar rørbøyar til 90 graders bøyane men har også noko i tillegg som sikrar at det ikkje flatar noko særleg (metoden eg brukar har eg utvikla sjølv - men det fins dei som frys vatn i røret og bøyer med dette og sand er også brukt - iallefall i større rør - min metode er enklare og raskare).

Coilane eg lagar kjølarar av er alt i rull og det betyr at at når du skal bøya i anna retning enn rullen er laga - så vil du særs lett flata røra. Dei er også litt som fjører og i coilane er det ca. 10 cm mellom røra i snurrane og dette må du motverka når du skal laga ein kjølar som er tettare (eit lite triks her og).

Rørbøyar er verdilaus til å laga anna enn enkle bend - du greier ikkje å laga ein tett coil med den. Eg lagar mine coilar for hand rundt rør og anna av forskjellig dimensjon. Rørbøya må også vera spesifikt for dimensjonen du skal bøya - det heldt ikkje å bruka ein 10 mm bøyar for å blya 3/8" sjølv om 3/8" er nesten 10 mm.

Eg har latt folk som har arbeidd med bøying av kjølarar for industribruk i dreibenk få prøva seg på røra eg har med tanke på å sjå om dei greier å laga mindre diameter enn eg gjer - men dei har ikkje fått det til.
 
Jeg tenkte å starte opp med produksjon av coiler på mål (maks lengde 30 m).
Skal først ta en prøveproduksjon til meg selv i løpet av en måneds tid, for å forsikre meg om at det blir perfekt før jeg tilbyr dere på skikkelig.

Ser for meg at en coil typ. 18m vil koste rundt 1000 kr m/2 stk. 3/8" BSP i endene (Eks. moms).
For å få dette til rimeligst mulig, er det ønskelig at flere slår seg sammen til en bestilling på typ. 5-10 stk.
Røret blir typ. 3/8" tynnvegget AISI 316L.

Kan poste her med mine erfaringer når jeg er ferdig med min første coil :)
 
Jeg har igjennom jobben konstruert en del kjølere til Sintef. På de minste typene "ala" slike kjølere fikk jeg laget en oppskalert utgave basert på en standard hånd rørbøyer som funket veldig bra. Dreiebenk er ikke ett must. Er man ett par så er det bare å kjøpe en standard en og oppgradere til kraftige momentarmer og kraftigere aksling. 2 mann klarte fint å coile syrefastrør slik kjapt
 
Jeg holder på å lage et bryggeri nå, og jeg bestilte ifra han her: http://www.ebay.com/usr/0374peter11?_trksid=p2047675.l2559
Sendte han en skisse med det her også laget han den for meg for 50euro(+19 frakt). Engelsken hannes er ikke noe god så forvent å få mailer tilbake på tysk, måtte bruke google translate :)
han har også masse annet stasj!
beer_spiral.jpg

11420140_10206982543831918_148830684_o.jpg
 
Tilbake
Topp