Standardisering bitterhumle

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Jeg brygger ofte forskjellige øltyper. Det er jo en av tingene som gjør denne hobbyen spennende. Så jeg har forskjellige oppskrifter nesten hver gang. Det gjør jo også det at det hoper seg opp med mye forskjellige humletyper. Så jeg tenkte (og har også gjort det) å prøve å standardisere på noen humletyper. Spesielt bitterhumle føler jeg man kan veksle mellom flere typer uten at det vil være så stor forskjell i smaken? Magnum, galena, nugget er eksempler på humle jeg har vekslet mellom som bitterhumle. Det ville ha vært en fordel om man for eksempel til amerikanske ipa og pale ales for eksempel kunne ha standardisert på en type bitterhumle. Kanskje også til europeiske stiler? Noen synspunkter på dette?
 
Jeg brygger ofte forskjellige øltyper. Det er jo en av tingene som gjør denne hobbyen spennende. Så jeg har forskjellige oppskrifter nesten hver gang. Det gjør jo også det at det hoper seg opp med mye forskjellige humletyper. Så jeg tenkte (og har også gjort det) å prøve å standardisere på noen humletyper. Spesielt bitterhumle føler jeg man kan veksle mellom flere typer uten at det vil være så stor forskjell i smaken? Magnum, galena, nugget er eksempler på humle jeg har vekslet mellom som bitterhumle. Det ville ha vært en fordel om man for eksempel til amerikanske ipa og pale ales for eksempel kunne ha standardisert på en type bitterhumle. Kanskje også til europeiske stiler? Noen synspunkter på dette?

Ingen problem. Jeg bruker Magnum på 90 % av mine øl som bitterhumle. Høy alfa = små mengder = lang varighet og lav kostnad.
 
Jeg bruker helst Perle eller Premiant i tyske øl, og Target i britiske. Men ellers er Northern Brewer noe som går begge steder. Har ingen spesielle favoritter i amerikanske, men tror jeg har brukt mye Simcoe.

Jeg holder på med den nye humleboka til Scott Janish for tida, og den sier at det er en del humler med potensiale for å gi kryddertoner når de brukes som bitterhumle. Det kan gjøre valget av humle til tidlige tilsetninger litt mer interessant - og det kan også gi mening til det jeg har oppfatta som nokså meningsløst, nemlig å bruke lav-alfahumler som bitterhumle. F.eks. Fuggles og EKG - og Hallertau Mittelfrüh. (Men både Perle og Nor Br er på lista, som sikkert ikke er uttømmende.)
 
Jeg brukte magnum på absolutt alt. som skulle over f.eks 15 IBU. Funker på så og si alt. Du får litt "korrekt" krydder (og IBU) til tyske (Det er en hallertauer) , samt britiske og belgiske, og til humleøl og annet så gir den IBU'ene du vil ha.
 
Bruker du samme bitterhumle til alle øl, får alle øl samme "grunntone"
Det kan gi deg en "hus smak", men kan også gi utrolig lite variasjon i ølene dine.

Jeg vet om kommerse bryggeri som bruker EN bitterhumle til alt. Og andre som bruker forskjellige, alt etter hva de vil oppnå med ølet.
Det er helt klart mest spenndende øl fra sistnevnte.
 
Jeg bruker Magnum til de fleste.
Target for engelske øl.
I morgen blir det Chinook til Birger Eriksen.
Bare for å prøve.
 
Tilbake
Topp