StarSan fungerer!

Kva slags type petrifilm har du brukt og kvar får du kjøpt den? Kan dette vere eit greit verktøy å bruke å ta stikkprøvar med for sjølvkontroll av hygenerutinar?
 
Jeg har hørt at starsan og sterkrens kan brukes helt til det blir "uklart" jeg ser at det danner seg akkurat som bommullsdotter som flyter rundt etter litt bruk, er det disse som indikerer at stoffet skal kasseres eller blir hele løsningen grå/uklar?
 
Magnus Jensen skrev:
Jeg har hørt at starsan og sterkrens kan brukes helt til det blir "uklart" jeg ser at det danner seg akkurat som bommullsdotter som flyter rundt etter litt bruk, er det disse som indikerer at stoffet skal kasseres eller blir hele løsningen grå/uklar?
Har du et pH-meter, er vel det den sikkreste måten å kontrollere star san blandinger på.
Det er tross alt lav pH som gjør star san effektiv.
(Jeg vet ikke, men siden den fungerer som dessinfiserende pga lav pH er den muligens ikke skadelig for gjærceller, i forhold til klor ol, som er dessinfiserende pga høy pH)

Edit... fra northern brewer om star san:
Reusable: a solution of Star San will remain effective for up to three to four weeks in a sealed container; it is effective as long as the pH is 3 or lower.
 
magne1972 skrev:
Har du et pH-meter, er vel det den sikkreste måten å kontrollere star san blandinger på.
Det er tross alt lav pH som gjør star san effektiv.
(Jeg vet ikke, men siden den fungerer som dessinfiserende pga lav pH er den muligens ikke skadelig for gjærceller, i forhold til klor ol, som er dessinfiserende pga høy pH)

Riktig, feil og veldig feil.

Riktig: Som du selv fant en kilde til, så er StarSan effektiv så lenge pH er under 3. Normal bruksløsning av StarSan har pH ca 2,5. Her er en god tråd om StarSan og pH på HomeBrewTalk.

Feil: Det er lav pH som gjør at StarSan desinfiserer.
Nei, virkemåten til StarSan er ikke lav pH. En pH på 3,0 vil ganske mange mikroorganismer overleve, men StarSan er effektiv. For eksempel er pH 2,2 vanlig å bruke for syrevasking av gjær, som jo gjæren overlever. StarSan må være sur for å fungere, men det er ikke av pH som er virkemåten til StarSan. (Sterkrens, derimot, er ren fosforsyre og dreper mikroorganismer kun på grunn av lav pH. Derfor må sterkrens ha lavere pH enn StarSan for å fungere.)

Veldig feil: Klor desinfiserer på grunn av høy pH.
Nei, virkestoffet i klorin er natriumhypokloritt som brytes ned til hypoklorittsyre. Grunnen til at klorin er sterkt basisk, er at det er tilsatt kaustisk soda i produksjonen for å stabilisere produktet. Natriumhypokloritt vil være mer effektivt dersom du senker pH (men ettersom du da også får giftig klorgass, bør du absolutt ikke gjøre det).
 
Det stemmer at det er en gass, men det selges tabletter og væsker som utvikler gassen.

Jeg har kjøpt tabletter på eBay, av merket Potable Aqua. De lager flere typer vannrensemidler for turbruk, så det er viktig at du får riktig type. Du finner også væskebaserte midler der.
 
Gustav du har en glimrende film om gjærvaskin. Har testa metoden din og den funker.
Skulle også gjerne hatt en veiledning hvordan man bruker bruker tablettene eller eventuelt Noxine. Kanskje du allerede har laget en veiledning. Fant bare ikke ut i farta.

Ellers er det litt panikk her i dag.
Har hatt en Urquel til på terrassen og det har vært en glimrende gjæringstemp på rundt 11 gr. de siste par dagene. Men i dag er det tropesommer og tempen ute er 18 grader. Ut å handle kjøleskap.  :'(
 
Lager en IPA med tørrhumling. Sprayer derfor BH posen med starsan og legger den i gjæringsbøtta. Vil 4-5 spray med starrsan som havner i bøtta ha noen helsefarlig effekt når man drikker ølet senere?
 
Anders_1979 skrev:
Lager en IPA med tørrhumling. Sprayer derfor BH posen med starsan og legger den i gjæringsbøtta. Vil 4-5 spray med starrsan som havner i bøtta ha noen helsefarlig effekt når man drikker ølet senere?

Nei :)
 
Anders_1979 skrev:
Lager en IPA med tørrhumling. Sprayer derfor BH posen med starsan og legger den i gjæringsbøtta. Vil 4-5 spray med starrsan som havner i bøtta ha noen helsefarlig effekt når man drikker ølet senere?

Nei. Ifølge Charlie Talley, en av grunnleggerne i 5 star chemicals, kan utblandet Star-San drikkes uten at det er skadelig (fra intervju på en tidlig Session episode på BN). 4-5 spray vil i hvert fall være helt ufarlig :)
 
Nidveg skrev:
Apropos, hvor får en tak i Foam Control? Verken Bryggselv eller Bryggeland fører det.
Her finner du Foam Control : http://bryggeland.no/defoamer-foam-control-skumdemper-60-ml.html
 
Tilbake
Topp