StarSan fungerer!

Geir Ove

Dommer
Siden det er så viktig med hygiene når vi brygger så tenkte jeg at mine rutiner for vask og desinfisering måtte testes.

Jeg begynte med å la gryta som jeg koker vørteren i stå en dag og godgjøre seg før den ble spylt og mekanisk vasket med en myk svamp. Deretter ble gryta spylt noen ganger til, med hageslangen.

Tok deretter en hygieneprøve av gryta med Petrifilm.

Så tok jeg fra sprayflasken med StarSan som er blandet etter anbefalingen med 15 ml StarSan på 10 liter vann. Sprayet blandingen på hele grytens innvendige flater og begynnner da på kanten oppe og beveger meg nedover. Lot dette virke i ca. 3 minutter før jeg snudde gryta på hodet og lot den renne av seg og tørke. Tok ca. 25 minutt.
Deretter tok jeg ny prøve i gryta med Petrifilm.

Resultatet taler for seg selv. Den første dere ser her er resultatet av vasking kun med vann og svamp og viser at det er ganske mye bakterievekst som ses som røde prikker.

Resultatet under viser etter desinfisering med StarSan og at det er ikke noen tegn til bakterievekst. Så StarSan etter mekanisk vask holder hva den lover og jeg vet nå at mine rutiner med vask og desinfisering fungerer som de skal. Det kan jeg nå dokumentere... :yes:
 

Vedlegg

  • Gryta.jpg
    Gryta.jpg
    515,4 KB · Sett: 1.441
  • Uten StarSan.JPG
    Uten StarSan.JPG
    2 MB · Sett: 1.470
  • Med StarSan.JPG
    Med StarSan.JPG
    1,3 MB · Sett: 1.465
Takk skal du ha for at du deler dine kunnskaper med oss andre!  :skitbra: :skitbra:

Har alltid brukt Starsan og ikke hatt noe tilløp til problemer eller innfeksjoner.
Ser at jeg som sikkert mange andre er vel raus med dosen Starsan i blandingsforholdet....  :jaha:
 
Fascinerende å se det så klart illustrert.

Har du gjort tilsvarende test med klorin eller jodofor?
 
Petrifilm er ikke 100%. Spesielt i et miljø som i et hjemmebryggeri. Fordi det er mange "kriker og kroker", manifoilder, kraner, varmeelementer, koblinger etc. En ting er jo at det relativt enkelt å vaske og desinfisere selve veggene i en kjele men det kan være vanskeligere å få fjernet alt i "krokene". Evt riper/sår i metall/plast kan også vanskeliggjøre desinfiseringen.
 
gustavf skrev:
Fascinerende å se det så klart illustrert.

Har du gjort tilsvarende test med klorin eller jodofor?

Enig. Jeg bruker selv starsan, men har flere ganger fundert på om/hvor mye bedre dette er enn for eksempel klorin.
 
Arve.thue: Jeg gjorde det først og fremst for å se om StarSan gjør jobben sin. Med en prøve før og etter viser det at produktet holder hva det lover.

Skal se om jeg kan få til en tilsvarende test med klor til helgen. I følge Lilleborg skal kontakttid på 5 minutt være tilstrekkelig for desinfisering med klor. Vil ha svakest mulig blanding som fungerer. Det var 0.5 dl på 10 liter vann.

http://www.lilleborgprofesjonell.no/produkter/Brukerinformasjon/KLORIN.pdf
 
Ahh. Ok og starsan bestod med glans. Blir jo morsomt å se om det er noen forskjell på starsan og klorin evt. også andre desinfiserende midler.
Så de som bruker både lut og starsan de bør jo være 100% trygge.

Kan det forresten være slik at noen midler virker bedre enn andre på bestemte bakterietyper eller vil det ha null å si? Og hva med evt. villgjær?
 
Starsan virker nok ikke på villgjær. Ifølge bruksanvisning og praksis blir jo ikke Starsanblandingen skylt bort før en tilsetter gjær i gjæringskar eller når øl blir tappet på fat/flaske for desinfisering. Da ønsker en jo også dette skummet som legger seg på toppen og virker som et lokk.
Det kan vel være en viss fare for immunitet, men kombinerer en med et annet middel innimellom bør en være trygg.
 
Det denne testen viser er at starsan tar livet av de kolonidannede bakteriene som var tilstedet og over 90prosent av alle bakterier har de ikke klart å få til å vokse på agar. Tviler egentlig ikke på at starsan virker, men det er vanskelig å bevise dette.
 
arve.thue skrev:
Kan det forresten være slik at noen midler virker bedre enn andre på bestemte bakterietyper eller vil det ha null å si? Og hva med evt. villgjær?

Ja, slik kan det være. Jeg bruker for eksempel klordioksid til gjærbehandling, fordi det er effektivt mot bakterier uten å påvirke gjæren nevneverdig. Et annet eksempel er triklosan, som bl.a. brukes i den del vaskemidler og er effektiv mot de fleste bakterier, men ikke alle.

De vanlig brukte desinfiseringsmidlene i hjemmebrygging (klorin, starsan, jodofor, kaustisk soda, fosforsyre/sterkrens, varme osv) er bredspektret nok til å virke mot alle bakterier og gjærtyper vi er bekymret for i brygging. Hvilke konsentrasjoner som er nødvendige varierer en del, og for eksempel vil ei svak bkanding av fosforsyre være mer virksom mot bakterier enn mot gjær og bakterier dør på forskjellig temperatur. Derfor er riktig blandingsforhold og ellers riktig bruk viktig.

Ellers er det greit å passe litt på hvordan man mikser kjemikalier. For eksempel er kaustisk soda sterkt basisk og StarSan surt, så bruker du kaustisk soda før StarSan, er det viktig å skylle godt i mellom og kanskje også ha et svakt syrebad for å nøytralisere. Flasch-o-matic til Christianiastudentenes Haandbryggerlaug bruker jo et slik prinsipp: Kaustisk for vasking, syre for nøytralisering (de bruker vel gjerne StarSan her også) og til slutt StarSan for desinfisering.
 
Tomas O skrev:
Jeg bruker selv starsan, men har flere ganger fundert på om/hvor mye bedre dette er enn for eksempel klorin.

Fordelene med StarSan, sammenlignet med klorin, er stort sett:
  • Trenger ikke skylling eller tørking og setter ikke smak på ølet, selv i ganske betydelige mengder.
  • Enklere å dosere, med fin doseringsflaske.
  • Skumming kan være en fordel for å holde overflatene fuktige.
  • Utblandet bruksløsning er stabil over tid.
  • Bleker ikke og er ikke korroderende.
  • God merkevare.

Fordelen med klorin, sammenlignet med StarSan, er stort sett:
  • Pris og tilgjengelighet.
  • Etser ikke merker i laminat (benkeplater, gulv).
  • Kan også brukes til rengjøring.
  • Leveres med norsk bruksanvisning og EU-symboler for etsefare o.l.[/ul]
 
gustavf skrev:
Tomas O skrev:
Jeg bruker selv starsan, men har flere ganger fundert på om/hvor mye bedre dette er enn for eksempel klorin.

Fordelene med StarSan, sammenlignet med klorin, er stort sett:
  • Utblandet bruksløsning er stabil over tid.

Hvor lenge holder utblandet Star San seg? Mener jeg har lest at man må koke vannet før man tilsetter Star San for å få lang holdbarhet.[/list]
 
Tror det var 3mndr holdbarhet på ferdigblandet starsan det stod i et annet innlegg.
Hvorfor koke vannet? I rett dose vil jo starsan knekke alt som måtte leve i vannet og hele den blandede løsningen vil dermed være desinfiserende.
 
En ting jeg har lurt på er om rester av starsan vil påvirke skumbarheten til ferdig øl.
Noen som vet noe om det?
 
Tilbake
Topp