Starsan i gjærlåsen bobler over og tørker inn

Har lest flere steder at folk bruker Starsan-blanding i gjærlåsen. Har prøvd ut dette selv med et brygg jeg brygget for 2 dager siden. Problemet er at ploppingen får løsningen til å skumme, og etter en stund går gjærlåsen tom.
Er dette et kjent problem, eller er det jeg som gjør noe galt (feks for sterk konsentrasjon? Har brukt den samme konsentrasjonen jeg bruker til desinfisering av utstyr vha sprayflaske).

Har midlertidig byttet ut starsan-blandingen med vann i gjærlåsen.
 
Dette skjer kun under stormgjæringen som for de fleste ale typer varer i 2 til 3 dager., du kan da etterfylle en gang dersom det er behov. Mange av oss knepper opp en kant på lokket de første dagene for å unngå at gjærlåsen blåses tom.
Grunnen til at folk bruker starsan er at det var tilgjengelig på bryggedag, og at det ikke medfører infeksjonsfare om væske i gjærlås blir sugt tilbake til karet, eksempelvis under transport, eller om noen sparker borti bøtta.
 
Blow off tube er vel sikkert en god ide, men det vil vel også gjøre behovet for starsan mindre, for så mye volum suges vel ikke tilbake i fatet? (Om ikke det da er underforstått at man ikke trenger starsan i beholderen for blow off tube?

Har vel snart kommet meg gjennom stormgjæringen nå, så antar jeg kan prøve mer starsan-blanding i gjærlåsen snart.
 
Sist redigert:
Jeg "sliter" litt med det samme. Jeg satte en Weissbier til gjæring for to dager siden, og har StarSan i gjærlåsen. Det blir imidlertid veldig mye bobler, og det bobler rett og slett ut av gjærlåsen, slik at jeg må etterfylle opptil flere ganger hver dag. Er det vanlig å måtte etterfylle så ofte?
 
Jeg "sliter" litt med det samme. Jeg satte en Weissbier til gjæring for to dager siden, og har StarSan i gjærlåsen. Det blir imidlertid veldig mye bobler, og det bobler rett og slett ut av gjærlåsen, slik at jeg må etterfylle opptil flere ganger hver dag. Er det vanlig å måtte etterfylle så ofte?

Du kan la lokket ligge løst oppå de første dagene for en weissbier. Eller bare ikke feste en del av det.
 
Er det egentlig noe poeng med gjærlås? Like greit å bare gjære med løst lokk, evt legge en serviett el. tape løst over gjærlåshull? Det er jo bryggerier som gjærer med åpne kar. Har selv droppet det, men har tenkt litt på å plugge gjærlåshullet og sette lokket ordentlig på under kaldkrasj pga mulig oksygenering, men er ikke (foreløpig) mye bekymret for dette.
 
Du bør tette dunken etter at gjæringen er over for å ikke få det oksidert. De som gjærer i åpne kar flytter gjerne ølet etter av hovedgjæringen er unnagjort til tette tanker.
 
Tilbake
Topp